تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی شدید اوباما و ملک عبدالله از ایران

ملک عبدالله پادشاه عربستان، روز گذشته، سه‌شنبه در حالی که در کاخ سفید مهمان باراک اوباما بود درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شدید کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دراین دیدار «حمایت قوی» خود را از تلاش‌های بین‌المللی برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران ابراز کردند.


به گزارش رویترز ، نگرانی این دو رهبر در حالی مطرح می‌شود که غرب معتقد است در برنامه‌های هسته‌‌ای ایران نوعی «پنهان کاری» وجود دارد.

اوباما و پادشاه عربستان در این دیدار همچنین درباره گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه و شرایط امروز افعانستان و پاکستان به مذاکره پراختند و راه‌های مقابله با گروه‌های افراطی را بررسی کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است هر دو رهبر درباره مسئله اتمی ایران بر تلاش‌های گروه «١+٥» تاکید کردند و از ایران خواستند تا به تعهدات بین‌المللی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل کند.

همچنین در این دیدار هر دو رهبر ابراز امیدواری کرده‌اند تا در نتیجه گفت‌وگوهای مستقیم میان اعراب فلسطینی و اسرائیل هر دو در کنار یکدیگر و در صلح و آرامش زندگی کنند.

عربستان یکی از سه غول بزرگ نفتی در منطقه خاورمیانه است که به گفته کاخ سفید از برنامه اتمی ایران بسیار نگران است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر دو رهبر درباره مسئله اتمی ایران بر تلاش‌های گروه «١+٥» تاکید کردند و از ایران خواستند تا به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند

در حالی که هنوز مقام‌های ایرانی درباره این گفت‌و گو واکنشی نشان نداده اند، خبرگزاری نیمه رسمی فارس گفته‌های ملک عبدالله را «اظهاراتی گستاخانه علیه ايران» دانسته و به نقل از روزنامه فرانسوی فیگارو آورده، ملك عبدالله از ايران و اسرائيل به عنوان دشمنان عربستان یاد کرده است.

پادشاه عربستان گفته است:« دو كشور در جهان هستند كه شایستگی و لیاقت موجودیت را ندارند؛ یكی ایران و دیگری اسرائیل.»

به گفته فارس او این اظهارات را در جریان دیدار اخیر خود با «اروه مورن» وزیر دفاع فرانسه در جده مطرح کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پادشاه عربستان:« دو كشور در جهان هستند كه شایستگی و لیاقت موجودیت را ندارند؛ یكی ایران و دیگری اسرائیل.» حاج آقا، شما هم که مانند احمدی نژاد حرف می زنی! این کشور ایران و اسرائیل و عربستان نیست که لیاقت موجودیت ندارند، بلکه این حکومت ها هستند که لیاقت مدیریت و اداره کشور را ندارند.
ناطق عربی،

-- Nategh Arabi ، Jun 30, 2010

این اوباما هم بجای مذاکره با من میره با ملک عبدالله مذاکره میکنه.

ملک بابک داد

-- بدون نام ، Jun 30, 2010

غربی ها، طالبان و جمهور ی اسلامی رابر عليه شوروی بوجود آوردند و حالا هم بايد راه حلی هم برای تند روها وسرکش بودن آنها پيداکنند!...مردم ايران بيش از تحملشان مورد آزار قرارگرفته اند...ميليونها کشته و زخمي وشکنجه وتحقير شده وزنداني و مهاجرت کرده و ... اثبات عمق فاجعه است ..

-- Cyrus ، Jun 30, 2010

می خواستم در باره وضعیت حقوق زنان و دموکراسی در عربستان مطالبی را در اختیار بازدید کنندگان سایت خود قرار دهید

-- تبا ، Jun 30, 2010

اين عربها جلوي اربابان خود چه خوب پشتك زده و جاي دوست را نشان ميدهند!

-- شهين وحدت ، Jul 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)