تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بازداشت ١٠ جاسوس روس در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا از کشف یک شبکه‌ی جاسوسی متشکل از ١٠ «عامل غیرقانونی روسیه» توسط ماموران اف بی آی خبر داد.

به گزارش رویترز این اشخاص که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند، تبعه آمریکا، روسیه، پرو و کانادا هستند. اگر اتهام جاسوسی آن‌ها ثابت شود، ممکن است به ٢٥ سال حبس محکوم شوند.


این ١٠ مرد و زن که روز یکشنبه بازداشت شدند، در ایالت‌های نیویورک، نیوجرسی، ماساچوست و ویرجینا اقامت داشتند. «پول‌شویی» یکی دیگر از اتهامات این اشخاص است. هم‌چنین شخص یازدهمی هم وجود دارد که هنوز بازداشت نشده است.

بر پایه گزارش اف بی آی، این اشخاص از ١٠ سال پیش تاکنون تحت نظر بوده‌اند. در این مدت نه تنها محل اقامت آن‌ها زیر نظر مأموران اف بی آی قرار داشته، بلکه ایمیل‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی‌شان هم شنود و کنترل می‌شده است.

روز دوشنبه، در دادگاهی در ایالت نیویورک اتهام پنج تن از متهمان قرائت و به آنها تفهیم شد. پنج تن دیگر از متهمان قرار است که در دادگاهی در ایالت ویرجینیا، بوستون و ماساچوست تفهیم اتهام شوند.

متهمان بنابر اظهارنامه دادستان اعتراف کرده‌اند که شهروندان کانادایی، آمریکایی و پرویی هستند. وزارت دادگستری آمریکا اما این امر را تاکنون تأیید نکرده است.

یکی از این متهمان، زنی ٢٨ ساله است به نام «آنا سی» که بنا بر اظهارات وکیل او، این خانم ٢٨ ساله تبعه‌ روسیه است که به تازگی وارد آمریکا شده و چندی پیش تقاضای اجازه‌ کار کرده و موفق به گرفتن کار شد، اما پس از دستگیری اجازه‌ی کار او را باطل کرده‌اند.

دادگاهی در نیویورک که به جرم این متهمان رسیدگی می‌کند، قرار است در روز پنجشنبه مجددا تشکیل شود.

اف بی آی گفته است متهمان برای مأموریت‌های درازمدت جاسوسی در آمریکا اقامت داشتند و قرار بود که گزارش‌های خود را به سرویس جاسوسی اس وی آر روسیه تحویل دهند

اف بی آی گفته است متهمان برای مأموریت‌های درازمدت جاسوسی در آمریکا اقامت داشتند و قرار بود که گزارش‌های خود را به سرویس جاسوسی اس وی آر روسیه تحویل دهند.

این اشخاص آموزش دیده بودند و همه‌ی وسایل و امکاناتی که در اختیار داشتند اعم از اتوموبیل، خانه، اسکناس و غیره در خدمت مأموریت‌شان بوده است.

بر پایه این گزارش متهمان می‌بایست درباره‌ سیاست آمریکا در افغانستان و ایران و همچنین درباره‌ی معاهده‌ تسلیحات نظامی میان روسیه و آمریکا اطلاعاتی به دست بیاورند.

در گزارش اف بی آی روش‌هایی که متهمان در جاسوسی به کار می‌گرفتند فهرست شده است. هدف آن‌ها بیش از هر چیز بحران‌سازی در سیاست داخلی آمریکا بوده است.

دادستانی آمریکا اعلام کرد که در اولین فرصت سفارت روسیه در آمریکا در جریان دستگیری این اشخاص قرار خواهد گرفت. کاخ سفید هنوز درباره‌ی این واقعه اظهار نظر نکرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)