تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«شکست» دیپلماسی ایران
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «پی‌آمدهای تحریم‌های مضاعف ایران و ضرورت بازسازی دیپلماسی ایران» به بررسی سیاست‌های ایران در برنامه هسته‌اش پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «قانون تحریم تازه کنگره آمریکا؛ شرکت‌هایی را که با صنعت پتروشیمی و پالایشگاه‌های ایران ارتباط دارند و از آن‌ها حمایت‌های مالی یا فنی می‌کنند را تحریم خواهد کرد. بدین ترتیب این شرکت‌ها از حضور در بازارهای بورس آمریکا یا اخذ وام از بانک صادرات - واردات این کشور و دریافت قراردهای کلان از دولت فدرال منع خواهند شد. لذا اغلب شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر شل، بی پی، توتال و انی برای حفظ منافع کلان تجاری خود، مجبور به پیروی از تحریم‌های مضاعف اروپا و آمریکا علیه ایران می‌شوند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است:‌ «تصویب چهار قطع‌نامه در شورای امنیت سازمان ملل طی چهار سال گذشته؛ بیانگر شکست سیاست‌های تیم دیپلماسی دولت اصولگرای ایران و پیروزی دیپلماتیک غرب علیه حکومت ایران است. در واقع در تاریخ سازمان ملل طی شصت سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده بود. چنین وضعیتی بی‌شک به زیان پرستیژ، نفوذ و اعتبار بین‌المللی ایران است و به منزله آسیب جدی به موقعیت دیپلماتیک و نفوذ و قدرت سیاسی ایران در ساختار جهانی قدرت و روابط بین‌الملل به شمار می‌رود.»

در این سرمقاله آمده است: «دیپلماسی ترکیبی از دانش، تجربه و هنر است و روش‌های ما نیز باید بر اساس سه مولف مذکور تدوین و اجرا شود. علیرغم دروغ‌های غرب، قربانی تحریم‌ها در وهله نخست ملت ایران و بخش خصوصی اقتصاد ایران خواهد بود. تحریم‌ها اسباب تغییر رفتار هسته‌ای حکومت ایران نخواهد شد. تحریم‌های بیش‌تر گامی به سوی تقابل بیش‌تر است؛ در حالی که پرونده هسته‌ای ایران نیازمند تعامل و تعاون طرفین بر اساس توجه به منافع مشروع و توجه به نگرانی‌های هم بازیگران است.»

متن کامل سرمقاله

محاسبات هسته‌ای ایران
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ایران چگونه محاسبه می‌كند» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «بیش‌تر از یك سال است كه طرف‌های غربی سعی می‌كنند با تغییر دادن ذهنیت و سپس محاسبات طرف ایرانی، پیش شرط‌های خود بر مذاكرات را تحمیل كنند. قطع‌نامه ١٩٢٩ صادر نشد جز به این دلیل كه پس از آن مذاكرات درباره برنامه هسته ای ایران به شكلی كه غرب می‌خواهد دچار دگردیسی شود.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «طرف‌های غربی به ویژه آمریكایی‌ها می‌گویند تنها راه متوقف كردن برنامه هسته‌ای ایران این است كه اولا ایران وادار به محاسبه مجدد در مورد برنامه هسته‌ای‌اش شود و ثانیا وقتی دست به محاسبه مجدد زد این بار به نتایجی برسد متفاوت از آن‌چه قبلا می‌رسد و احساس كند هزینه پافشاری بر برنامه هسته‌ای بیش‌تر از آن شده كه قبلا محاسبه كرده بود.»

نویسنده در این مقاله نوشته است: «غرب پس از امتحان كردن همه گزینه‌ها، گزینه دیگری جز پذیرش ایران هسته‌ای و تلاش برای كنار آمدن با آن ندارد. شرایط داخلی ایران پس از انتخابات غرب را به این نتیجه رساند كه تحریم یك بار دیگر ارزش امتحان كردن دارد ولی غربی‌ها در سطح رسمی عمدا مایل به ورود به این بحث نیستند كه اگر این گزینه هم جواب نداد، كه نخواهد داد، گزینه بعدی آن‌ها چیست؟ در سطح غیر رسمی اما روشن است كه آمریكایی‌ها به دنبال راهی برای بازدارندگی می‌گردند نه مهار و این در ادبیات استراتژیك یعنی تلاش برای كنترل تبعات هسته‌ای شدن ایران نه جلوگیری از ظهور اصل آن.»

متن کامل سرمقاله

آمریکا و طالبان
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «تروریسم خوب، تروریسم بد» در خصوص نگاه آمریکا به طالبان است.

نویسنده این سرمقاله می‌نویسد: «همان‌گونه كه از نگاه غربی‌ها، دمكراسی فقط برای خود آن‌ها قابلیت اجرا و كاربرد دارد و تا آن‌جا از نظر آن‌ها محترم شمرده می‌شود كه به اصول و حاشیه‌های امنیتی آن‌ها لطمه نزند، تروریسم نیز هر چند كه پدیده‌ای زشت و منفور است، اما اگر قرار باشد در خدمت اهداف آنان به كار گرفته شود و یا در آن مسیر كارآیی یابد، مفهومی شایسته است و به همین دلیل امروز واژه نوظهوری به نام تروریسم خوب متولد شده كه البته جز استهزاء، نتیجه دیگری ندارد.»

به باور نویسنده این روزنامه: ‌«در هفته‌های اخیر، مقامات آمریكا و انگلیس بارها درباره ضرورت تفاهم با طالبان و مشاركت آن‌ها در قدرت مركزی سخن به میان آورده‌اند، اما به منظور توجیه افكار عمومی سعی شده میان طالبان تندرو و طالبان میانه‌رو یا به عبارت دقیق‌تر، تروریسم خوب و كنترل شده و تروریسم بد و غیر قابل كنترل تفكیكی ایجاد شود، حال آن‌كه در میدان عمل، طالبان بیش از یك گروه با تفكرات انحرافی نیست و تفاوت محسوسی میان نفرات و اجزای این گروه وجود ندارد.»

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «آمریكا و انگلیس، همچنان طالبان را گزینه اصلی برای افغانستان می‌دانند و برای بازگرداندن طالبان به قدرت زمینه‌سازی می‌كنند. اكنون مردم افغانستان هشت سال پس از جنگ خانمان‌سوزی كه بر آن‌ها تحمیل شده با تلخ‌كامی احساس می‌كنند قرار است یك‌بار دیگر طالبان توسط آمریكا و انگلیس بر مقدرات آن‌ها حاكم شوند و نه تنها از وعده‌های بوش و اوباما برای ساختن یك افغانستان مرفه و مدرن مطابق الگوی ژاپن خبری نیست، بلكه طالبان برای ماموریتی دیگر آماده می‌شوند تا هر آن‌چه را كه از این جنگ هشت ساله باقی مانده است نیز ویران كنند.»


متن کامل سر مقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «تجلیل پاریس از تروریست‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «فتنه تفرقه افکنی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آثار سیاست ارزی جدید چین»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)