تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

امارات ٤١ حساب ایرانی را مسدود کرد

بانک مرکزی امارات متحده عربی امروز، دوشنبه، ٤١ حساب بانکی را با هدف رعایت تحریم‌های اخیر سازمان ملل متحد علیه ایران مسدود کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بانک مرکزی این کشور عرب حاشیه خلیج فارس، با توجه به قطع‌نامه ١٩٢٩ سازمان ملل متحد، دستور داد تا ارتباطات مالی با افراد در تماس با فهرست تحریم‌ شده سازمان ملل متحد قطع شود.


بخش‌نامه بانک مرکزی به همه بانک‌های امارات متحده عربی، انتقال دهنده‌های پول، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مالی فعال در این کشور ارسال شده است.

یک روزنامه امارتی این موضوع را به یک «طناب محکم دار» برای شرکت‌هایی که در فهرست سازمان ملل متحد قرار گرفته‌اند، تعبیر کرده است.

بخش‌نامه آورده است که این حرکت مطابق با تحریم‌هایی است که «در خصوص اشاعه ندادن سلاح‌های هسته‌ای» وضع شده است.

از سوی دیگر، این بخش‌نامه نسبت به «هدف قرار دادن حساب‌ افراد حقیقی و حقوقی که نامشان به وضوح در فهرست نیامده هشدار داده است.»

هفته گذشته نیز دوبی که جامعه بزرگی از ایرانیان را در خود جای داده است، حدود ٤٠ شرکت محلی و بین‌المللی را به خاطر نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد تعطیل کرد.

این درحالی است که صدها هزار ایرانی در دوبی و دیگر ایالت‌های امارات متحده عربی به کار و تجارت مشغول‌اند و در صادرات چند میلیارد دلاری به ایران نقش دارند.

جمهوری اسلامی سال‌ها در دوبی یکی از هفت ایالتی که امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند روابط تجاری فعالی داشته است. حجم تجارت این دو کشور حدود ١٠ میلیارد دلار در سال است و بیش‌تر آن به صادرات مجدد به ایران مربوط می‌شود.

همزمان با روند رو به رشد فشار غرب به جمهوری اسلامی روابط ایران و دوبی به صورتی دقیق بررسی شد. به نظر می‌رسد روابط تجاری ایران و امارات در تلاش برای هرچه بیش‌تر منزوی کردن ایران محدود شود.

کارشناسان آمریکایی معتقدند برای فشار بیش‌تر به ایران باید ارتباطات مالی این کشور با کشورهایی مانند امارات متحد عربی را هدف قرار داد

امارات یکی از متحدان واشنگتن است اما اقتصاد دوبی تا حد زیادی به تجارت با کشورهای هم‌جوار مانند ایران بستگی دارد.

سال گذشته میلادی دوبی پس از وارد کردن ٥٨ بیلیارد دلار کالا از اروپا، آسیا و یا جاهای دیگر، آن‌ها را دوباره به ایران صادر کرد. این میزان حدود ٤/٨ درصد افزایش داشته است.

کارشناسان آمریکایی معتقدند برای فشار بیش‌تر به ایران باید ارتباطات مالی این کشور با کشورهایی مانند امارات متحد عربی را هدف قرار داد.

قطع‌نامه چهارم سازمان ملل متحد به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران علیه این کشور صادر شد. این تحریم‌ها بیش از هر چیز معامله‌های مالی و نظامی با جمهوری اسلامی را محدود می‌کند.

این درحالی است که باوجود تحریم‌های تازه آمریکا و سازمان ملل متحد علیه ایران، ایران هنوز بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود اصرار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)