تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

ناظران اجتماعی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «مردم‌سالاری و نظارت» به بررسی نقش احزاب و قوه قضاییه در فرآیند سیاست‌گذاری پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «به منظور مطالعه فرآیند سیاست‌گذاری و درک جریان‌های سیاسی که به تصمیم‌سازی منجر می‌شود، نخست باید ویژگی‌های دست‌اندرکاران امور عمومی را شناخت. مثلا این‌که چه نقشی رسما بر عهده آنان است و در عمل چگونه این نقش را ایفا می‌کنند، حدود اختیارات، اقتدار و قدرت آنان چیست و چگونه با نظارت دیگران برخورد می‌کنند و میزان پاسخگویی آنان به انتظارات عمومی چیست؟»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در میان طیف وسیع کسانی که به نحوی در امر تصمیم‌سازی‌های عمومی سهیم هستند یا نقشی سنتی یا قانونی و مشروع ایفا می‌کنند، می‌توان به شهروند عادی، رهبران گروه‌های ذ‌ی‌نفع و ذی‌نفوذ، قانون‌گذاران (نمایندگان مجلس)، فعالان حزبی، رهبران احزاب، قضات، مدیران، کارگزاران دولتی، فن‌سالاران و... اشاره کرد.»

نویسنده سرمقاله ادامه داده است: ‌«طبیعی است که مدیران و تصمیم‌سازان نمی‌توانند نسبت به جریانات فکری که درفرآیند تصمیم‌سازی و سیاست‌‌گذاری به بحث نظری و کاربردی گذاشته می‌شود بی‌تفاوت باشند. مگر این که کارگزاران دولتی هر چه بیش‌تر به نقش و جایگاه احزاب سیاسی و گروه‌های ذی‌نفوذ واقف شوند و در کنار این ناظران اجتماعی، دستگاه قضایی نیز به عنوان یکی از قوای سه‌گانه که از ارکان مردم سالاری محسوب می‌شود می‌تواند با نظارت دقیق و برخورد با ناهنجاری‌ها، در تقویت نظارت در یک نظام مردم‌سالاری مثمر ثمر واقع شود.»

متن کامل سرمقاله

نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نقدینگی و تورم؛ رویکردی دیگر» در خصوص نقدینگی و تورم در ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «پول و نقدینگی، سرمایه مالی نیستند؛ هرچند شاید شکل ظاهری اینان یکی باشد. در این مجال، راقم در پی تعریف تمایز این دو نیست؛ اما بر سیاست‌گذاران پولی است که آدرس دیگری برای آنانی که به دنبال سرمایه هستند، بدهند؛ هر چند امروز آن آدرس‌ها هم بسته است و هر چه می‌گذرد آدرس‌ها هم گم می‌شود؛ اما این دلیل نمی‌شود اگر سرمایه‌ای نباشد، کام از نقدینگی بگیریم.»

نویسنده می‌نویسد: «اقتصاد ایران چون اقتصادهای توسعه یافته نیست که در دوران رکود بتوان با شوک نقدینگی راهش انداخت که رکود مزمن ما از طرف عرضه و فقدان انباشت سرمایه و از طرف آن‌ها کمبود تقاضا است.»

در این سرمقاله آمده است: «در بازه زمانی بسیار کوتاه تاثیر نقدینگی بر تورم ناچیز است و می‌توان اثر واقعی را انتظار داشت. هر چند می‌توان بر این مدل نقد کرد؛ همچنان که بر هر مدلی، اما این مدل هم با رویکردی جدید، سنجشی بدست می‌دهد که نمی‌توان انتظار اثرات واقعی کوتاه مدت را از نقدینگی به خصوص در قیمت‌های بالای نفتی در اقتصاد ایران داشت.»

متن کامل سرمقاله

شهروندان ناظر
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « تاثیر نظارت شهروندی بر کاهش فساد» در خصوص نظارت شهروندان بر قدرت است.

در این سرمقاله آمده است: «نظارت شهروندی یکی از راهکارهای موثر در مبارزه با فساد مالی و سیستمی است. در یک بررسی اخیر محققان به این نتیجه رسیدند که ترکیب مناسبی از حسابرسی، بازرسی‌های بیرون از سازمان، نظارت شهروندی و اجرای دقیق قوانین می‌تواند در کاهش فساد مالی در جوامع مختلف موثر باشد.»

سرمقاله می‌افزاید: «یکی از نگرش‌های پیشنهادی برای کاهش فساد مالی در جوامع مختلف این است که اقدامات باید شامل ترکیبی از نظارت دقیق و مجازات عوامل فساد مالی باشد که این اقدام می‌تواند روند فساد مالی را مهار کند.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «یک نگرش جایگزین برای کاهش چشمگیر فساد مالی که در سال‌های اخیر نتایج مثبتی در پی داشته، افزایش حضور افراد عادی بدون سمت‌های مهم جامعه در امور نظارتی در سطح محلی است. حضور این افراد در این نوع فرآیندها اکنون در اکثر جوامع توسعه یافته به عنوان عاملی کلیدی نه تنها در کاهش فساد مالی بلکه در بهبود ارائه سرویس‌های عمومی به مردم موثر بوده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فاجعه هفتم تیر و شرایط روز»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «یوم الحساب»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)