تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اولین انتخابات آزاد پس از استقلال گینه

اولین بار پس از اعلام استقلال گینه از فرانسه مردم آن با امید پایان دادن به حکمرانی نظامیان امروز، یکشنبه، پای صندوق‌های رای می‌روند.


به گزارش آسوشیتدپرس، ٥٠ سال از استقلال گینه می‌گذرد، اما این اولین بار است که مردم پس از استقلال این کشور پای صندوق رای می‌روند تا با به قدرت رساندن دولتی دموکراتیک بر چند دهه حکمرانی نظامیان پایان دهند.

این در حالی است که ژنرال «سکوبا کوناته» رهبر دولت موقت گینه همزمان با شروع انتخابات، نسبت به برگزاری یک انتخابات «عادلانه» و «شفاف» تعهد کرد. او از نامزدهای ریاست‌جمهوری خواست که برای جلوگیری از «بروز خشونت» و خطر بازگشت به دوره «بی‌ثبات» گذشته، کمک کنند.

کوناته همچنین از کاندیداها خواست تا به نتیجه‌ای که از صندوق رای بیرون می‌آید احترام بگذارند.

آقای کوناته که روزگذشته در جمع ٢٤ کاندیدای ریاست جمهوری سخن می‌گفت، توضیح داد: «اگر دولت بی‌اقتدار باشد همچون زندگی در جنگل است، ما بیش از این نمی‌توانیم در این شرایط زندگی کنیم.»

باتوجه به این‌که میان ٢٤ نامزد حاضر در انتخابات احتمالا امروز برنده‌ای روشن وجود ندارد، انتظار می‌رود که پیشتازها به مرحله بعدی در ١٨ژوئیه راه پیدا کنند.

ژنرال «سکوبا کوناته» رهبر دولت موقت گینه همزمان با شروع انتخابات، نسبت به برگزاری یک انتخابات «عادلانه» و «شفاف» تعهد کرد

این ژنرال گفت که به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت نمی‌کند چرا که گینه باید میان «رویای دموکراسی» یا «بی‌نظمی و بی‌ثباتی» یکی را انتخاب کند.

رقابت‌های انتخاباتی نسبتا آرام در گینه هفته گذشته میان دو حزب سیاسی دنبال می‌شد. اما حامیان این دوحزب در شهری در ٥٠ کیلومتری «کوناکری»، پایتخت گینه با یکدیگر درگیر شدند. این درگیری‌ها یک کشته بر جای گذاشت و رقابت‌ها را به خشونت کشاند.


رهبر کودتای نظامی گینه بعد از کشته شدن شرکت‌کنندگان در راهپیمایی هواداران دموکراسی، ترور شد. پس از آن‌ ترور ناموفق، رهبر کودتا به تبعید خودخواسته رفت و دولت انتقالی گینه با میانجی‌گری بین‌المللی تشکیل شد.

به دنبال آن سکوبا کوناته، در حکمی دولت موقت شورای ملی انتقال قدرت را با ١٥٥ عضو را تشکیل داد.

پس از آن یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های اپوزیسیون گینه به‌طور رسمی فعالیت خود را به‌عنوان نخست‌وزیر آغاز کرد، اما هنوز بیم آن می‌رود که رهبر سابق بخواهد در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر بگذارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)