تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ملک عبدالله و اوباما دیدار می‌کنند

ملک عبدالله، پادشاه عربستان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه آینده در کاخ سفید درباره مسایل هسته‌ای ایران و خاورمیانه گفت‌وگو خواهند کرد.

تحلیلگران انتظار دارند که گفت‌وگوی سه‌شنبه بر «تحریم‌های علیه ایران، روند صلح خاورمیانه و مسایل افغانستان» متمرکز شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی با شک و تردید قطع‌نامه شورای امنیت علیه ایران را که با رهبری آمریکا به تصویب رسید، دنبال می‌کند.

درحالی این گفت‌وگو قرار است بین رئیس جمهوری آمریکا و حاکم عربستان سعودی یکی از سه قدرت‌ نفتی در جهان شکل بگیرد که فرمانده کماندوهای ایالات متحده از افغانستان اخراج شده و ایران همچنان بی‌اعتنا به نگرانی جامعه جهانی برنامه‌های هسته‌ای‌اش را ادامه می‌دهد.

همچنین انتظار می‌رود که آمریکا خواستار «صبر» عربستان درباره مذاکرات صلح اسرائیل و اعراب فلسطینی باشد و از عربستان بخواهد تا در مبارزه با گروه طالبان در افغانستان و پاکستان به این کشور کمک کند.

تحلیلگران همچنین انتظار دارند که عربستان بر اساس توافق صنایع دفاع از آمریکا درخواست کند تا با معامله اسلحه برای توانا کردن ریاض در برابر «تهدید» ایران همکاری کند.

به گفته «توماس لمپین» کارشناس آمریکا در مسایل عربستان، بین این دو متحد شکاف استراتژیکی وجود ندارد. آن‌ها درباره القاعده و مسایل ترویستی با هم همکاری می‌کنند

دیدار گذشته اوباما با ملک عبدالله که سوم ژوئن سال گذشته برگزار شد، توانست تا حدی شکافی که در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش در روابط آمریکا و اعراب ایجاد شده بود را برطرف کند.

به گفته «توماس لمپین» کارشناس آمریکا در مسائل عربستان، بین این دو متحد شکاف استراتژیکی وجود ندارد. آن‌ها درباره القاعده و مسایل ترویستی با هم همکاری می‌کنند.

این کارشناس به اختلاف نظرهای گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید که هیچ «سرپیچی» مانند قبل وجود ندارد که نیاز به ترمیم داشته‌ باشد.

از نظر او حتی اگر عربستان رهبری واشنگتن درباره مسایل کلیدی منطقه را تایید کند، هنوز درباره برخی مسایل به خصوص ایران و افغانستان شک و تردید دارد.

آن‌ها همچنین با وجود تعهد اوباما درباره توافق صلح فلسطین و اعراب با محوریت سخنرانی او در قاهره، نگران همکاری آمریکا با اسراییل هستند. هنوز برای ملک عبدالله این سوال وجود دارد که کدام‌ یک از دولت‌های آمریکا یا عربستان می‌توانند مسئله صلح را پیش ببرند.

مصطفی علانی، مدیر مطالعات امنیت و دفاع مرکز تحقیقاتی«گلف» در دبی می‌گوید که یک اختلاف نظر عمیق بین عربستان سعودی و جهان عرب درباره توانایی باراک اوباما به پاسخگویی وجود دارد.

او درباره مسئله ایران می‌گوید که عربستان سعودی به شدت معتقد است که تحریم‌های اقتصادی بر ایران اثری ندارد اما آمریکا در این زمینه پاسخی ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)