تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رهبر موقت نگران در «اوش» رای داد

قانون اساسی قرقیزستان امروز، یکشنبه با حضور رهبر دولت موقت در شهر اوش و نگرانی او از ایجاد درگیر‌های دوباره در جنوب این کشور به همه‌پرسی گذاشته شد.

به گزارش رویترز رزا آتونبایوا، رهبر موقت قرقیزستان امروز، یکشنبه در کانون موج خونریزی، شهر اوش به همه‌پرسی برای ایجاد اولین دموکراسی پارلمانی در آسیای مرکزی رای داد.


رهبر دولت موقت قرقیزستان پس از ناآرامی‌های آوریل گذشته با سرنگونی قورمان بیک باقی‌اوف روی کار آمده‌ است. به نظر می‌رسد او با ایجاد فضای رای‌گیری به دنبال ایجاد مشروعیت برای دولت‌اش باشد.

این همه‌پرسی قرار است قانون اساسی قرقیزستان را به رای بگذارد. در صورت رای «آری» مردم در همه‌پرسی قدرت از رئیس‌جمهوری به نخست‌وزیر تنفیذ خواهد شد.

آتونبایوا گفت که کشور ما امروز در آستانه «خطر بزرگی» است، اما نتایج این انتخابات نشان از «اتحاد» کشور دارد. همچنین نشان می‌دهد که مردم ما روی پای خود رو به جلو حرکت می‌کنند.

این دولت از درگیری‌ و اخلافات عمیق‌تر بین قرقیزها و ازبک‌ها در جنوب هراس دارد. چرا که اقلیت ازبک‌ها می‌گویند پس از ناآرامی‌های اخیر هدف خشونت قرار گرفته‌اند. اگر دولت ابتکار عمل را به دست نگیرد به نظر نمی‌رسد که ازبک‌ها از آن حمایت کنند.

رهبر دولت موقت توضیح داد که برای جلوگیری از به خطر افتادن ازبک‌ها نیروهای امنیتی صندوق‌های رای را به خانه‌های اقلیت قومی ازبک‌ می‌برند.

قرار است این همه پرسی راه انتخابات پارلمانی ماه اکتبر آینده را هموار کند و به رسمیت شناختن دیپلماتیک دولت موقت را تایید کند.

بنا بر گفته کمسیون مرکزی انتخابات یک ساعت پس از باز کردن شعبه‌های رای گیری ٥/٤ درصد از واجدان شرایط رای‌دهی در داخل کشور پای صندوق‌ها رفته‌اند.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت که وضعیت در جنوب بسیار «پرتنش» و «غیرقابل پیش‌بینی» باقی مانده است.

رزا آتونبایوا گفت که کشور ما امروز در آستانه «خطر بزرگی» است، اما نتایج این انتخابات نشان از «اتحاد» کشور دارد

این همه‌پرسی درحالی اتفاق می‌افتد که حداقل ٢٧٥ نفر چه بسا صدها نفر در درگیری‌های قومی اخیر در جنوب قرقیزستان کشته‌ شده‌اند.

قرقیزستان از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق است. این کشور میزبان پایگاه نظامی هوایی روسیه و ایالات متحده است و با چین مرز مشترک دارد. بنابرین قدرت‌های جهانی تحولات آن را با نگرانی دنبال می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا و روسیه برای جلوگیری از گسترش بحران در آسیای مرکزی که منطقه‌ای استراتژیک در مرز افغانستان است از یک دولت قدرمند پشتیبانی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)