تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه

هیأتی از شورای امنیت در دیدار با رئیس جمهور افغانستان گفته است که نام آن عده از رهبران شورشیان که با «القاعده و شبکه‌های تروریستی» ارتباط ندارند به تدریج از فهرست سیاه این سازمان حذف خواهد شد.

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، حذف نام این افراد از سوی حامد کرزای مطرح شده است.


هیأت ١٥ نفری شورای امنیت که به کابل سفر کرده است با این تقاضای رئیس جمهوری افغانستان موافقت کرده است.

همچنین اعضای این هیأت و نماینده خاص سازمان ملل در افغانستان در دیدار با حامد کرزای در مورد جرگه ملی مشورتی صلح، برنامه مصالحه، جذب مجدد شورشیان، برگزاری کنفرانس بین‌المللی کابل، مبارزه با تروریسم و فساد اداری صحبت کردند.

در هیأت اعزامی به کابل نمایندگان دائم ایالات متحده، بریتانیا، مکزیک، اتریش، بوسنی و هرزگووین، برزیل، چین، فرانسه، گابون، ژاپن، لبنان، نیجریه، روسیه، اوگاندا حضور دارند.

گفته می‌شود این هیأت در این سفر با شماری مقامات افغان، نمایندگان جامعه مدنی و ناتو دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این سازمان ملل نام پنج مقام طالبان را از فهرست سیاه حذف کرده بود.

در فهرست سیاه سازمان ملل حدود ٥٠٠ نفر مرتبط با القاعده و دیگر گروهای«تروریستی» وجود دارند که ١٤٢ نفر مربوط به افغانستان هستند

تصمیم به تهیه فهرست سیاه از سوی شورای امنیت سازمان ملل در سال ١٩٩٩ میلادی گرفته شد و از اعضای این سازمان خواسته شد؛ سفر افراد شامل این فهرست را منع، دارایی شان را مسدود و تحریم سلاح را برای آنان اعمال کنند.

در فهرست سیاه سازمان ملل حدود ٥٠٠ نفر مرتبط با القاعده و دیگر گروهای «تروریستی» وجود دارند که ١٤٢ نفر مربوط به افغانستان هستند.

افغانستان پیش‌تر درخواست کرده بود برای ترغیب طالبان به صلح، نام شماری از مقام‌های این گروه از این فهرست حذف شود. اکنون حامد کرزای رئیس جمهوری امیدوار است با این اقدام بتوانند خشونت‌های رو به افزایش را کاهش دهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)