تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

طرح یک فوریتی مجلس برای دانشگاه آزاد

نمایندگان مجلس ایران امروز به فوریت طرحی رای مثبت دادند که بر اساس آن، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه آزاد «معتبر» قلمداد می‌شود.

خبرگزاری‌های ایران امروز گزارش دادند که یک فوریت طرح «معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد» با ١١٦ رای موافق در برابر ٥٦ رای مخالف و ١١ رای ممتنع در مجلس تصویب شده است.


این طرح پس از آن تصویب شد که روز یکشنبه ٣٠ خرداد، نمایندگان مجلس به طرح قانونی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد رای مثبت داده بودند.

حامیان دولت تصویب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد را «غیرقانونی و غیر شرعی» می‌دانند.

روز شنبه ٢٩ خرداد نیز شعبه ٢٩ دادگاه عمومی مجتمع قضایی بهشتی تهران پس از شکایت هیأت موسس دانشگاه آزاد، دستور داده که اجرای اساس‌نامه تازه این دانشگاه که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده، «متوقف» شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج اردیبهشت ماه گذشته، پس از ٤٠ ماه، اساس‌نامه تازه این دانشگاه را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرده بود.

این شورا مهلت یک ماهه‌‌ای را برای تعیین رئیس تازه این دانشگاه مشخص کرده بود. عبدالله جاسبی، رئیس کنونی دانشگاه آزاد نزدیک به ٢٨ سال است که در راس بزرگ‌ترین دانشگاه غیردولتی ایران قرار دارد.

روز سه‌شنبه یکم تیر در واکنش به تصویب طرحی که بر اساس آن وقف اموال دانشگاه آزاد قانونی قلمداد می‌شود، تعدادی از تشکل‌های دانشجویی حامی دولت با گردهمایی در مقابل مجلس تهدید کردند که اگر نمایندگان از تصمیم خود کوتاه نیایند مجلس را به «توپ» خواهند بست.

آن‌ها ضمن سر دادن شعارهایی که پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، پارلمان‌نیوز، آن‌ها را «وقیحانه» دانست، خواستار «انصراف» نمایندگان از تصمیم خود شدند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به مخالفت‌ها با مصوبه مجلس گفت که «شگفت» است که عده‌ای می‌خواهند با «غلبه دهل» صدای «انقلابی و ولایی» مجلس را نشنوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که «این تحرکات تاثیری در تصمیم مجلس ندارد.»

در همین حال آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران نیز روز گذشته با درخواست دادستان کل کشور برای اعمال ماده ١٨‌ برای بررسی دوباره پرونده دانشگاه آزاد «موافقت» کرده است.

مصوبه تازه مجلس در حالی تصویب شد که لاریحانی در واکنش به فشار حامیان دولت اعلام کرده بود این تحرکات تاثیری در تصمیم مجلس ندارد

رئیس قوه قضاییه همچنین شامگاه سه شنبه اول تیر به تلویزیون دولتی ایران گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی را «نهادی مفید و دارای اعتباری قانونی» می‌داند. وی تاکید کرد که قوه قضاییه حق ورود به دایره وظایف این شورا را ندارد.

در جلسه علنی امروز مجلس همچنین ١٦٥ نماینده با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که اگر شورای نگهبان، مصوبه مجلس در خصوص «حمایت از تأسیس و تقویت موسسات و مراكز آموزش عالی غیر دولتی» را مغایر با «شرع و قانون اساسی» تشخیص دهد، آمادگی دارند تا این طرح را اصلاح کنند.

مصوبات مجلس ایران وقتی قابل اجرا خواهد بود که توسط شورای نگهبان تایید شوند.

علی مطهری از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز گفته که مجلس باید منتظر نظر شورای نگهبان درباره مصوبه تصویب وقف اموال دانشگاه آزاد بماند. مطهری گفت که مجلس نباید بگوید «غلط کردم» و مصوبه‌اش را «تحت فشار دولت» تغییر دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

علی لاریجانی، عده‌ای می‌خواهند با «غلبه دهل» صدای «انقلابی و ولایی» مجلس را نشنوند. فعلاً که «انقلابیون دهل زن» صدای شما، جمعیت بی خاصیت و ولایی را خفه کرد.
جمعیت دهل زنان حسینی،

-- Hoseini ، Jun 23, 2010

بر چنین مجلس و بر کر و فرش باید ...

-- ایرج میرزا ، Jun 23, 2010

واقعن لعنت به این چنین مجلسی که یک روز قانونی را تصویب میکند و فردا ان را دوباره رد میکند این مجلس را باید به توپ بست ننگ و نفرت بر شماها اسلامگرایان که ایران را نابود کردید امیدوارم چنان انتقام سختی از شماها بگیریم که دیگه اثری از شماها و اسلامتان در ایران نباشد اسلام باید برای همیشه در ایران نابود بشود

-- k.k ، Jun 23, 2010

کدام مجلس، اینها خودشان با هم در گیری پیدا کردند. این مجلس تا حالا هیچ اقدامی برای مردم انجام داده است؟ رییس جمهور تقلبی را تحلیف کردند، حالا هم باید فرمانبر او باشند!!
در مورد دانشگاه آزاد هم اگر مردم مشکلی دارند، راه حل خیلی ساده تر وجود دارد که مردم میتواند نظر خودشان را مطرح کنند.
شهریه نپردازند، حتی اگر قرار هست که یک سال طول بکشد. دانشگاه آزاد بدون شهریه جایی ندارد، اگر مردم نتوانند در این مورد که همه چیز در اختیار خودشان هست هماهنگی لازم را داشته باشند و به حقوقشان برسند، نباید انتظار تغییر در حکومت هم داشته باشند. همه چیز دست خودمان هست. این بلاها را خودمان به سر خودمان آوردیم .

-- کوشا ، Jun 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)