تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پرتاب ماهواره جاسوسی اسرائیل به فضا

ماهواره جاسوسی اسرائیل برای افزایش ظرفیت نظارت بر«دشمنان» به ویژه ایران ساعت‌های پایانی سه‌شنبه به فضا پرتاب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع اسرائیل با صدور بیانیه‌ای گفت: ماهواره جاسوسی «اوفک ٩» به دلیل افزایش نظارت بر دشمنانی مانند «ایران» اواخر سه‌شنبه از پایگاه نیروی هوایی «پلمچیم» از سواحل جنوبی در تل‌آویو به فضا پرتاب شد.


در بیانیه‌ای که یک ساعت پس از مرحله تکمیلی قرار گرفتن ماهواره در مدار اول صادر شده، آمده است که «این یک ماهواره با قابلیت تکنولوژی بالا برای نظارت ماهواره‌ای است.»

یک مقام‌ نظامی اسرائیلی می‌گوید، ماهواره جاسوسی «اوفک ٩» مجهز به دوربینی با وضوح بسیار بالا است که قرار است به دو ماهواره اوفک فعال دیگر در فضا بپیوندد.

این مقام اسرائیلی به دلیل این‌که قرار نبوده این جزئیات به اطلاع عموم برسد نمی‌خواست که نامش فاش شود گفت: «این سه ماهواره اسرائیل به شکل قابل توجهی مناطق حساس را پوشش می‌دهند.»

افزودن ماهواره تازه به اسرائیل امکان می‌دهد تا دوربین‌های قابل انتقال در فضا را به نقاط حساس‌تر بفرستد.

یکی از «هدف‌های» اصلی اسرائیل گرفتن عکس‌های جاسوسی از «فعالیت‌های هسته‌ای ایران» است.

اسرائیل ایران را به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش یک تهدید استراتژیک می‌داند و آن را به تلاش برای تولید بمب هسته‌ای متهم می‌کند. این درحالی است که ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته است برنامه‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است.

همچنین ایران اخیرا سه موشک را مورد آزمایش قرار داده که می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند. رهبران ایران همواره اسرائیل را محکوم به نابودی می‌دانند.

یکی دیگر از اهداف اسرائیل سوریه است. تاسیسات هسته‌ای سوریه در سال ٢٠٠٧ هدف موشک قرار گرفت. با وجود این‌که اسرائیل تاکنون اظهار نظری در این باره نکرده است، اما گزارش‌های متعددی خبر از حمله هواپیماهای اسرائیلی می‌دادند.

این مقام نظامی افزوده است ماهواره‌های اسرائیلی پی در پی به دوربین‌های مجهزتر و به قدرت تفکیک بالاتر مجهز می‌شوند. اسرائیلی‌ها می‌گویند که دوربین‌ها می‌توانند موشک‌ها و سکوی پرتاب آن‌ها را روی زمین شناسایی کنند.

اسرائیلی‌ها می گویند که دوربین‌ها می توانند موشک‌ها و سکوی پرتاب آن ها را روی زمین شناسایی کنند

این درحالی است که اسحاق بن اسرائیل، رئیس سابق آژانس فضایی به رادیو این کشور گفته است: «این ماهواره‌های جدید ٣٠٠ کیلوگرم وزن دارند و با ماهواره‌های جاسوسی آمریکا قابل مقایسه هستند.»

به گفته او دوربین ماهواره‌ها دو تا سه روز پیش از پایان تاریخ مصرفشان به خوبی کار می‌کنند. او گفت که تا‌کنون اسرائیل با دوربین ماهواره‌ها مشکلی نداشته است.

در سال ٢٠٠٨ اسرائیل ماهواره‌ای از هند به فضا پرتاب کرد که با سیستم‌های فوق پیشرفته راداری می‌توانست در تمام شرایط آب و هوایی حتی در شب تصویربرداری کند.

اسرائیل علاوه بر ماهواره‌های جاسوسی تعدادی ماهواره اطلاعاتی در فضا دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)