تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«نقش بی‌خاصیت» آژانس
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «منطق هسته‌ای ایران» درباره مناسبات هسته‌ای ایران با نظام بین‌الملل است.

در این سرمقاله آمده است: «اخیرا منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی به نکات قابل تاملی درباره مناسبات هسته‌ای ایران و نظام بین‌الملل اشاره نموده و تاکید کرده است که قطع‌نامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل شکست و افتضاحی سیاسی برای ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.»

نویسنده سرقاله می‌نویسد: «قطع‌نامه ١٩٢٩ درست در آستانه نخستین سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و در جهت تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی ایران منتشر گردید. در این خصوص استراتژی‌ها و هدف‌گذاری‌های غرب در جهت اعمال دخالت در امور داخلی ایران کاملا مشخص بود و قطع‌نامه ابزاری جهت تحقق این هدف بود.»

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «در جریان تصویب قطع‌نامه اخیر نیز آژانس نقش سازمانی وابسته به جریان سلطه و بی‌خاصیت نسبت به دفاع از حقوق حقه هسته‌ای اعضای خود را ایفا نمود. اقدام اخیر تهران در ممانعت از ورود دو تن از بازرسان آژانس به کشور پیامی مشخص به آژانس و تلنگری جهت یادآوری وظایف حقوقی این سازمان به افرادی مانند آمانو تلقی می‌گردد. بر این اساس اطلاعات دریافتی از بازرسان محرمانه است و آن‌ها حق انتشارش را ندارند.»

متن کامل سرمقاله

انحصار مدیریتی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ضرورت رفع انحصار از تامین اجتماعی» به بررسی کارکرد سازمان تامین اجتماعی در ایران پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «كاركرد سازمان تامین‌اجتماعی ایران، همواره در كانون مجادله و بحث‌های میان مدیران آن، كارفرمایان و كارگران است. كارفرمایان ایرانی می‌گویند این سازمان كه حیات مادی و منابع درآمدی‌اش وصل به بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی است، علاوه بر این‌كه در دریافت حق بیمه و برخی الزام‌ها، كارآمدی ندارد، در اداره منابع نیز از كارفرمایان استفاده نمی‌كند و به دلیل این‌كه مدیر ارشد آن توسط دولت تعیین می‌شود، به دولت نزدیك‌تر است تا كارفرمایان.»

این سرمقاله افزوده است: «كارگران و بیمه‌شده‌ها نیز همواره به نوع خدمت‌رسانی این نهاد اعتراض دارند و معتقدند كه این سازمان به میزانی كه از آن‌ها حق بیمه دریافت می‌كند، خدمت باكیفیت و مطلوب ارائه نمی‌كند. این مجادله همیشگی در دهه‌های اخیر با یك مشكل تازه مواجه شده است و آن نوع پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌اجتماعی است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «نمی‌شود كه پول و منابع یك سازمان از سوی گروهی تامین شود كه در اداره وجوه متعلق به خود نقشی ندارند و حتی در زمان‌هایی شاهد عملكرد این نهاد علیه خودشان هستند. رفع انحصار مدیریتی و رفع انحصار نهایی در تاسیس سازمان‌های بیمه‌گر، راه درمان است و اگر جز این باشد، این نوع مجادله كه روز گذشته در اتاق تهران شاهد آن بودیم، ادامه خواهد داشت.»

متن کامل سرمقاله

اقتدار غرب در خاورمیانه
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ریشه هراس غرب از فروپاشی اسراییل» درباره واکنش جهانی علیه حمله اسراییل به کشتی‌های کمک‌های امدادی است.

در این سرمقاله آمده است: «واكنش فراگیر علیه اقدام رژیم صهیونیستی علیه یك كشتی كاروان آزادی به خوبی نشان داد كه اسرائیل جایگاه بین‌المللی خود را از دست داده است. تردید و سكوت غرب در حمایت آشكار از تل آویو زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درآورده است.»

نویسنده سرمقاله می‌نویسد: «از منظری راهبردی، تضعیف اسرائیل نشانه تضعیف اقتدار غرب در خاورمیانه است. حدود پنج سال پیش یك استاد برجسته دانشگاه اردن - دكتر عبدالمهدی عبداله - طی مقاله‌ای تحقیقی در هفته‌نامه «مریا» نوشت: غرب و به ویژه آمریكا، اسرائیل را ایجاد كردند و این اسرائیل هم‌اكنون پایگاه آنان برای كنترل منطقه است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «بدون اسرائیل هر كشور غرب با تعدادی از واحدهای سیاسی- كشورهای - خاورمیانه ارتباط برقرار می‌كند. هر كشور اروپایی روی یك یا چند جنبه اساسی از رابطه دو جانبه تأكید خواهد كرد و این به سیاست‌های متناقض و توأم با اصحطكاك تبدیل می‌شود. وقتی اسرائیل به عنوان پایگاه اصلی غرب در خاورمیانه مطرح باشد، سرزمین‌های اشغالی فلسطین دالان مشترك ورود غرب به خاورمیانه و نقطه هماهنگی این سیاست‌ها است. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی «هماهنگ كننده» سیاست‌های غرب در خاورمیانه است.»

متن کامل سرمقاله


سایر مطبوعات

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آژانس و تعهدات دو طرفه»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «تراژدی اخلاق در جامعه»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «ظرفیت تولید بدون تولید»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)