تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رد اتهامات ایران توسط آژانس

گرگ وب سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در واکنش به ممنوعیت ورود دو بازرس آژانس به ایران گفت: آژانس به عملکرد «حرفه‌ای و بی‌طرفانه» بازرسان خود «اطمینان» کامل دارد.

این اظهار نظر پس از آن صورت گرفت که علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته اعلام کرد که دو تن از بازرسان آژانس به خاطر ارائه اطلاعات «غلط» در مورد تاسیسات ایران دیگر حق ورود به این کشور را ندارند.


به گزارش خبرگزاری رویترز گرگ وب همچنین اعلام کرد: گزارش آژانس که در تاریح ٣١ می درباره اجرای پادمان در ایران منتشر شد «کاملا صحیح» است.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه طی اظهاراتی دو تن از بازرسان آژانس را متهم کرده بود که در نشست اخیر شورای حکام اطلاعات «غیرواقعی» در خصوص فعایت‌های اتمی ایران ارائه کردند.

صالحی اعلام کرد که به همین دلیل ایران از ورود این دو نفر به خاک خود جلوگیری می‌کند و از آژانس می‌خواهد که بازرس تازه معرفی کند.

در همین راستا پی جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی از این رویکرد ایران اعلام کرد که این اقدام «نشانه‌ای» در راستای «رسم دیرین» ایران برای «ارعاب» بازرسان آژانس است.

کراولی همچنین گفت: اقدام تازه جمهوری اسلامی تنها به «عمیق‌تر شدن» نگرانی جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

ایران در حالی ورود دو تن از بازرسان آژانس به کشور خود را ممنوع کرده است که دو هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را به تصویب رساند. قطع‌نامه تحریم علیه ایران با ١٢ رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای: گزارش آژانس که در تاریح ٣١ می درباره اجرای پادمان در ایران منتشر شد «کاملا صحیح» است.

این قطع‌نامه پس از آن به تصویب رسید که گزارش جدید آژانس بار دیگر ایران را به «پنهان‌کاری» درباره فعالیت‌های اتمی‌اش متهم می‌کرد.

در عین حال پس از تحریم ایران توسط شورای امنیت، آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا نیز خود تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه ایران در نظر گرفته‌اند.

ایران همواره اتهامات در خصوص تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را رد کرده و اعلام می‌کند که فعالیت‌هایش کاملا در چارچوب ان. پی. تی است، اما کشورهای غربی ایجاد محدودیت بر سر راه بازررسی‌های آژانس و پنهان‌کاری توسط این کشور را نشانه‌ای بر عدم صداقت ایران می‌بینند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)