تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هشدار آمریکا به پاکستان

ایالات متحده آمریکا یکشنبه، هشدار داد که ممکن است خط لوله گاز بین ایران و پاکستان که اخیرا بین این دو کشور امضا شده را در فهرست تازه تحریم‌های کنگره قرار دهد.

ریچارد هالبورگ نماینده ویژه ایالات متحده در پاکستان و افعانستان گفت که به مسئولان پاکستانی هشدار داده است: «تا زمانی که تحریم‌های کنگره علیه ایران نهایی نشده از تصمیم‌گیری برای ادامه قرارداد خودداری کنند.»


به گزارش آسوشیتدپرس، نماینده ایالات متحده اولین باری است که پس از امضای قرارداد «خط لوله صلح» یعنی قرارداد انتقال گاز ایران به پاکستان به اسلام آباد سفر کرده است.

هالبورگ گفت: به پاکستان «هشدار» داده است تا پیش از تصمیم‌گیری، منتظر قانون کنگره باشد، زیرا ممکن است این به یک« فاجعه» تبدیل شود.

ناظران بین‌المللی می‌گویند ایالات متحده کشورها را به خاطر «امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم» از تجارت منع می‌کند، «چراکه این روند می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای منجر شود.»

این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که هفته گذشته ایران و پاکستان آخرین ضمیمه قرارداد صادرات گاز به پاکستان را امضا کردند.

طبق این قرارداد از چهار سال آینده، ایران روزانه ٢١ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب گاز خود را از طریق یک خط لوله ٧٥٠ کیلومتری به پاکستان صادر می‌کند. طرف ایرانی از اطلاع‌رسانی درباره مبلغ این قرارداد و انتشار آن در رسانه‌ها خودداری کرده است.

این قرارداد که به «خط لوله صلح» موسوم است، پیش از این قرار بود بین سه کشور ایران، هند و پاکستان امضا شود اما هند از ادامه قرارداد خودداری کرد و امضای آن با تاخیر همراه شد.

آقای هالبورگ گفت که به پاکستان هشدار داده است تا پیش از تصمیم گیری، منتظر قانون کنگره باشد، زیرا ممکن است این به یک فاجعه تبدیل شود.

واشنگتن با سازمان ملل متحد درباره تصویب دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران همکاری کرد. همچنین کنگره آمریکا شرکت‌‌ها و افرادی که در برنامه‌های هسته‌ای ایران شریک هستند را در فهرست تحریم‌های یک‌جانبه خود قرار داده‌ است.

کنگره ایالات متحده در حال حاضر صنعت نفت ایران را هدف دور تازه‌ای از تحریم‌ها که ممکن است به زودی به تصویب برسند، قرار داده است.

آمریکا تصدیق می‌کند که پاکستان با «بحران انرژی» روبرو است و به صنعت تولید انرژی که یکی از اولویت‌های توسعه آن کمک‌ کرده است.

کمبود انرژی در پاکستان باعث قطع برق می‌شود و بر کسب و کار به خصوص در روزهای گرم تابستان تاثیر منفی می‌گذارد.

مقام‌های پاکستان پیش از این اعلام کرده‌اند قرار داد خط لوله گاز با ایران مخالف تحریم‌های سازمان ملل متحد نیست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)