تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

همراهی پاکستان با تحریم‌ها علیه ایران

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که کشورش به خاطر «تحریم‌های» آمریکا، از پروژه خط لوله انتقال گاز ایران کناره‌گیری می‌کند.

بنا بر گزارش رویترز، یوسف رضا گیلانی ضمن بیان عقب‌نشینی پاکستان از پروژه انتقال گاز اعلام کرد که کشورش عضوی از «جامعه جهانی» است بنابراین از تحریم ها علیه ایران پیروی می‌کند.


ایالات متحده روز یک‌شنبه به پاکستان هشدار داد که ممکن است خط لوله گاز بین ایران و پاکستان که اخیرا بین این دو کشور امضا شده را در فهرست تازه تحریم‌های کنگره قرار دهد.

آمریکا به پاکستان اعلام کرده بود: «تا زمانی که تحریم‌های کنگره علیه ایران نهایی نشده از تصمیم‌گیری برای ادامه قرارداد خودداری کنند.»

نخست وزیر پاکستان در شرایطی خبر از کناره‌گیری کشورش از پروژه خط لوله موسوم به «صلح» می‌دهد که آخرین ضمیمه این قرارداد هفته پیش به امضای مقامات ایران و پاکستان رسیده بود.

قرار اولیه این بود که پروژه خط لوله صلح میان سه کشور ایران، پاکستان و هند باشد اما به خاطر اختلافات میان هند و پاکستان و در نهایت کناره‌گیری هند، ایران و پاکستان قرارداد دو جانبه‌ای را به امضا رساندند.

نخست وزیر پاکستان در شرایطی خبر از کناره‌گیری کشورش از پروژه خط لوله موسوم به «صلح» می‌دهد که آخرین ضمیمه این قرارداد هفته پیش به امضای مقامات ایران و پاکستان رسیده بود

به موجب این موافقت‌نامه قرار بود از سال ٢٠١٤ روزانه ٢١ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب از گاز ایران از طریق یک خط لوله ٧٥٠ کیلومتری به پاکستان صادر شود.

ایران در طول سال‌های گذشته حساب ویژه‌ای روی این طرح باز کرده بود اما کناره‌گیری هند از این پروژه قسمتی از برنامه‌های ایران را به هم زد و اکنون اعلام خروج پاکستان از این طرح ایران را متوجه ضررهای فراوانی می‌‌کند.

از دیگر سو اما منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد همواره انتقاد می‌کردند که وی در این پروژه منافع اقتصادی ایران را قربانی مسائل سیاسی کرده است و قرار است گاز را بسیار کم‌تر از قیمت واقعی به فروش برساند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)