تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

استقبال بان کی‌مون از توافقنامه تهران

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل با استقبال از توافقنامه تهران اعلام کرد در صورت پذیرش این توافقنامه از سوی همه طرف‌ها، راه مذاکره بیشتر هموار خواهد شد.

آقای بان، بیانیه امضاشده در تهران میان ایران، برزیل و ترکیه را در راستای ایجاد «اعتمادسازی» مهم ارزیابی کرد و در عین حال از جمهوری اسلامی خواست در فعالیت‌های اتمی خود بیشتر شفاف‌سازی کند.


رویترز

به گزارش رویترز، وی با تاکید بر لزوم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران و همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را موجب نگرانی جامعه جهانی دانست.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، نبود اعتماد میان طرفین درگیر در مناقشه اتمی ایران، مهم‌ترین مشکل در حل این موضوع است که با «اراده سیاسی و انعطاف‌پذیری» امکان حل و فصل آن وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده که نامه ارائه شده ایران به آژانس درباره مبادله سوخت را دریافت کرده و به زودی به آن پاسخ خواهد داد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با تقدیر از تلاش‌های برزیل و ترکیه برای میانجی‌گری در پرونده ایران، افزود باید ببینیم این نامه نشانه تغییر نگرش ایران برای رفع نگرانی‌های جهانی هست یا خیر.

مقام‌های ایالات متحده پس از امضای توافق‌نامه تهران میان ایران، برزیل و ترکیه برای مبادله سوخت اتمی، اعلام کردند که این توافق، تاثیری بر روند افزایش تحریم‌ها نخواهد گذاشت و اعضای دائم شورای امنیت نیز با پیش‌نویس قطعنامه تحریمی موافقت کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به آمریکا هشدار داده اگر در جریان پرونده اتمی ایران، دست به «ماجراجویی» بزند، جمهوری اسلامی، «مسیر بیانیه» را کنار خواهد گذاشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)