تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

واکنش به نامه سروش
سرمقاله امروز روزنامه رسالت، با عنوان «وقتی منورالفکرها از مردم ناامید می‌شوند» در واکنش به نامه عبدالکریم سروش به روحانیون و مراجع نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «جریان منورالفکری هیچ گاه در یکصد سال اخیر به این درجه از افلاس و ورشکستگی نرسیده است. از سویی در اهانت به مقدسات مردم مسابقه گذاشته‌اند و از سوی دیگر برای هتاکی و فحاشی به عالمان، عارفان و مراجع دینی از هیچ زبانی دریغ نمی‌کنند.»

به نوشته این روزنامه: «اخیرا عبدالکریم سروش عضو اتاق فکر فرقه سبز در لندن، نامه‌ای سراسر توهین و ناسزا خطاب به مراجع نوشته است. او عنان قلم از کف داده و زنجیر پاره کرده و هرچه را در پس ذهن خود در این سال‌ها علیه روحانیت و مراجع به عنوان یک خشم و کینه پنهان داشته بود بیرون ریخته است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله می‌خوانیم: «حقیقت دیگری که از این نامه سرگشاده مکشوف می‌شود این است که جریان منورالفکری از مردم ناامید هستند و مدام خود را به در و دیوار می‌کوبند تا ثابت کنند آزادی در ایران نیست. مردم نام این کار را لات‌بازی سیاسی و عربده‌کشی فکری می‌گذارند و پاسخ روشنی برای آن دارند.»

متن کامل سرمقاله

تحمیل به نظام
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «زیارت قبول!» در واکنش به وقف دانشگاه آزاد نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه: «این روزها ماجرای وقف دانشگاه آزاد اسلامی که هیئت موسس این دانشگاه بر آن اصرار می‌ورزد به چالشی تبدیل شده است که ظاهراً میان هیئت مؤسس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان است، اما چالش واقعی را باید میان هیئت مؤسس دانشگاه از یکسو و نظام و مردم از سوی دیگر تلقی کرد.»

در این سرمقاله آمده است: «هیئت موسس دانشگاه آزاد برای ادامه مدیریت- بخوانید حاکمیت- خود بر این نهاد متعلق به بیت‌المال، از یکسو قصد طرح شکایت علیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد و از سوی دیگر با حمایت تعدادی از نمایندگان محترم مجلس- و اکثراً غافل از اصل ماجرا- یک فوریت طرحی را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده‌اند که در صورت تصویب نهایی، به دانشگاه آزاد اجازه تبدیل به موقوفه را می‌دهد.»

این روزنامه ادامه داده است: «هیئت موسس ادعا می‌کند که بعد از وقف کردن دانشگاه آزاد به عنوان واقف حق تولیت این موقوفه را نیز برعهده خواهند داشت و می‌توانند به روال قبلی اموال کلان و مدیریت دانشگاه را در اختیار خویش داشته باشند. این دقیقاً همان اشتباه عمدی و قانون‌شکنی آشکاری است که هیئت موسس به زعم خود در پی تحمیل آن به مردم و نظام است»

متن کامل سرمقاله

دردسرهای آتی اقتصادی
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اهمیت شفافیت در سیاست‌های ارزی» درباره حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «بخش خصوصی ایران در سال‌های اخیر، دست کم به لحاظ حضور نیرومند‌تر در ارائه دیدگاه‌هایش برای اثرگذاری در تصمیم‌های کلان اقتصادی از حالت جنینی خارج و درباره مسائل گوناگون واکنش نشان می‌دهد. تازه‌ترین اقدام بخش خصوصی، انتقاد کارشناسانه از سیاست‌های ارزی پیشنهاد شده دولت در برنامه پنجم و مرتبط با سیاست‌های ارزی است.»

این روزنامه افزوده است: «دولت نباید از ارزی که ناشی از فروش نفت خام و بیت‌المال است به گونه‌ای استفاده کند که فقط نیازهای خودش را تامین کند و مسائل اقتصادی کشور را لحاظ نکند. دولت نمی‌تواند و نباید ارز حاصل از فروش نفت خام را کالایی بداند که هیچ نهاد دیگری حق دخالت در سیاست‌گذاری برای آن را ندارد.»

به نوشته این روزنامه «این چیزی است که در گزارش کارشناسانه مدیران صنعتی و در انتقاد به ماده ۷۶ لایحه برنامه پنجم به آن اشاره شده و دولت را از اینکه منابع صندوق توسعه ملی را برای بانک‌های دولتی برداشت کند، منع کرده است. پیچیدگی سیاست‌های ارزی و تاثیرات همه سویه آن بر سیاست‌های تجاری و پولی از یک طرف و ساده‌انگاری درباره آن از سوی هر نهادی می‌تواند دردسرهای آتی برای اقتصاد درست کند و باید از آن پرهیز کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «خرمشهر ما می‌آئیم»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «عدالت قضایی مطالبه رسانه‌های انقلابی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جنگ قدرت میان نهادهای اطلاعاتی آمریکا»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ضرورت طرح استراتژی اشتغال کامل»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)