تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آمریکا: به نامه ایران پاسخ می‌دهیم

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد نامه ارائه شده ایران به آژانس درباره مبادله سوخت را دریافت کرده و به زودی به آن پاسخ خواهد داد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسخه‌ای از نامه ایران را در اختیار واشینگتن گذاشته و «خواستار اعلام نظر ما شده است.»


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

به گفته آقای کراولی، آمریکا پس از رایزنی با متحدانش، نظر خود را به آژانس ارائه خواهد کرد.

وی در عین حال از تلاش‌های برزیل و ترکیه برای میانجی‌گری در پرونده ایران قدردانی کرد و افزود باید ببینیم این نامه نشانه تغییر نگرش ایران برای رفع نگرانی‌های جهانی هست یا خیر.

روز گذشته دوشنبه، جمهوری اسلامی اعلام کرد بر اساس بیانیه تهران، نامه‌ای درباره تبادل سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده است.

در این نامه که به امضای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رسیده، به صورت رسمی در باره مفاد توافق مبادله سوخت هسته ای توضیح داده شده است.

کراولی از تلاش‌های برزیل و ترکیه برای میانجی‌گری در پرونده ایران قدردانی کرد و افزود باید ببینیم این نامه نشانه تغییر نگرش ایران برای رفع نگرانی‌های جهانی هست یا خیر.

آژانس نیز اندکی بعد اعلام کرد که نامه ایران را دریافت کرده و آن را برای «بررسی» در اختیار آمریکا، روسیه و فرانسه قرار خواهد داد.

پس از ماه‌ها، ایران هفته گذشته اعلام کرد در جریان مذاکره با ترکیه و برزیل بر سر مبادله سوخت اتمى، توافق کرده است این مبادله در خاک ترکیه انجام شود.

بر اساس این توافق، قرار است «ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به ترکیه ارسال کرده و در مقابل ۱۲۰ کیلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دریافت کند.»

جمهوری اسلامی، اکتبر سال گذشته، براساس پیشنهاد آژانس، به طور ضمنی پذیرفته بود با ارائه اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد دریافت کند.

تهران، پس از مدتی اعلام کرد به شرط «تدریجی» بودن و همچنین مبادله در خاک خود، حاضر به پذیرش این پیشنهاد است. غرب حاضر به پذیرش این شروط تهران نشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دولت آمريکا نبايد گول چرخش موقت دولت احمدی نژاد وواسطه های آنها رادرکنگره بخورد ..تنها راه حل، برخورد سخت با نقشه های آنهادرساختن بمب اتمی است ..

-- Mehdi ، May 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)