تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

قبضه صنعت نفت
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «زنگ خطر چینی برای نفت»، به انتقاد از مناسبات تجاری ایران و چین پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «این روزها، وقتی پای درد و دل تولیدگران داخلی می‌نشینیم، همگی صدای نارضایتی‌اشان از کالاهای چینی بلند است. کالاهایی که با سود دلالان، و واسط‌ها و با کمترین قیمت و پایین ترین کیفیت وارد بازار ایران می‌شود و عملا تولید در بخش‌های مختلف را زمین‌گیر می‌کنند.»

به نوشته این روزنامه: «اما این مقدمه‌ای نگران ‌کننده برای حضور چین در بازار ایران بود تا به این نکته مهم توجه کنیم که نگاهی به قراردادهای نفتی ایران نشان می‌دهد که چین کم کم در حال به پیش رفتن برای در قبضه گرفتن صنعت نفت ایران هم هست.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «اگر چه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چندان نسبت به این موضوع نگرانی نمی‌بیند، اما کارشناسان این حوزه معتقدند که چین سابقه چندان روشنی در عرصه تکنولوژی نفتی ندارد. با این تفاسیر، آیا بهتر نیست، وقتی نفت مهمترین منبع درآمدی ایران به حساب می‌آید، همه انرژی دولت بر تجهیز این صنعت به دست متخصصان داخلی متمرکز شود؟»

متن کامل سرمقاله

منویات ضرغامی
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای ضرغامی روزنامه‌ها را ورق بزنید»، به انتقاد از برنامه‌ها و موضع‌گیری‌های صداوسیما پرداخته است.

در این سرمقاله آمده: «چرا در صدا و سیمایی که زیرِ نظرِ ‌ایشان اداره می‌شود، هیچ نشانی از این نقدِ مسائل اجتماعی دیده نمی‌شود؟‌‌ ‌آیا هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست به منویاتِ آقای ضرغامی جامه عمل بپوشاند؟ آیا هیچ مدیری در صدا و سیما ‌پیدا نمی‌شود تا فرامین و خواسته‌های آقای ضرغامی را محقق کند؟‌»

به نوشته این روزنامه: ‌«حقیقت این است که فراگیرترین رسانه دیداری و شنیداری در سرزمینِ ما همواره تصویری از جامعه ارائه داده است.‌‌ در تمامی فیلم‌ها و سراله‌ها و گزارش‌های تلویزیونی، نشانی از رایج‌ترین پدیده‌های غیر اخلاقی جامعه دیده ‌نمی‌شود؛ وقتی هم که قرار است کمی فضا را باز کنیم، به سراغِ کم هنرترین‌ها رفته‌ایم و مُشتی الفاظِ را نشانه نقد و انتقاد خوانده‌ایم.‌»

این روزنامه افزوده است: ‌«آقای ضرغامی‌!‌از شما توقع ندارم به میانِ مردم بیایید و آسیب‌های اجتماعی را از نزدیک مشاهده کنید، شما در مقام و موقعیتی ‌قرار دارید که این کار برایتان غیرممکن است، امّا صفحاتِ روزنامه‌ها را که می توانید ورق بزنید. نگاهی به ‌صفحات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حوادث بیاندازید و بعد ببینید آیا به عنوانِ رسانه ای ملّی، حتی یک دهمِ ‌آنچه در روزنامه‌ها منتشر می‌شود، در رسانه تحت مدیریت شما، منعکس می‌شود؟ انتخابِ روزنامه هم با خودتان.»

متن کامل سرمقاله

امنیت اجتماعی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این خواسته بر زمین نماند»، درباره طرح امنیت اجتماعی به ارائه پیشنهادهایی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه:‌ «برخورد با عوامل اخلال در امنیت اجتماعی خواسته بحق و مطالبه قانونی مردم است. خواسته‌ای که در بردارنده برخورد با اراذل و اوباش، اشرار، مزاحمان نوامیس، معتادان پرخطر، مواد فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، بدحجابان و... می‌باشد.»‌

در این سرمقاله آمده است:‌ «ناگفته پیداست آن دسته از حقوقدانان متعهد و کارشناسان و فعالان حوزه سیاسی و فرهنگی که در زمینه عملیاتی شدن طرح امنیت اجتماعی بر اجرای قانون به منظور جلوگیری از نقض احتمالی حقوق مردم تأکید دارند، از دایره آن افرادی- بخوانید جریانی- که هدفی جز جلوگیری از طرح امنیت اجتماعی آنهم با ادعای حقوق شهروندی ندارند خارج هستند.»

این روزنامه ادامه داده است:‌ «علی‌رغم اقدامات ارزنده نیروی انتظامی در زمینه طرح امنیت اجتماعی، اجرای این طرح با شیوه و سیاق فعلی همانند چند سال گذشته موفقیت نسبی خواهد داشت و تا نقطه مطلوب کماکان فاصله خواهد بود.»‌

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «حق قانونی حزب‌الله لبنان»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «چرا اهانت، تهمت و نشر اکاذیب؟»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «ایران در جبهه مقابله با محدود‌سازی ان‌پی‌تی»

سرمقاله امروز دنیای اقتصاد با عنوان «بدهی‌های سنگین غرب و خطر بازگشت بحران جهانی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)