تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مصباح یزدی:

«حاکمیت فقیه با رضایت مردم ممکن است»

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید حاکمیت فقیه، تنها با رضایت مردم ممکن خواهد بود.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فارس، آقای مصباح ‌یزدی، برای نخستین بار، در جمع گروهی از طلاب مدرسه فیضیه قم گفت: «بر فقیه واجب است خود را تصدی پست حاکمیت کند، اما اگر مردم او را قبول نکردند، نمی‌تواند حاکمیت را بر عهده بگیرد.»


آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

بحث «مشروعیت و مقبولیت» حکومت اسلامی و ولی‌فقیه، از جمله مباحثی است که مورد اختلاف برخی علمای شیعی است.

برخی از فقها بر این اعتقادند که حاکم اسلامی، مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد و مقبولیتش را از مردم و در مقابل، برخی دیگر بر این باورند که حاکم اسلامی در صورتی مشروع است که از سوی مردم مقبول واقع شده باشد.

کشمکش‌ها بر سر منشا مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی، پس از آنکه برخی احزاب و مراجع تقلید شیعه، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران را نپذیرفته و خواستار ابطال نتیجه آن شدند، بالا گرفته است.

«کسی که برای رای آوردنش صدها نفر کشته می‌شوند و کسی که اموال بیت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعیده‌اند، حق حاکمیت ندارد»

آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس موسسه امام خمینی، دو تن از روحانیون نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هستند که در ماه‌های اخیر تاکید کرده‌اند که حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خداوند می‌گیرد.

اظهارات این افراد در واکنش به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های ۲۶ تیرماه نماز جمعه تهران که به استناد روایتی تاریخی از امامان شیعه، گفته بود در صورتی که مردم، حاکم اسلامی را نپذیرند، وی باید به خواسته آنها احترام بگذارد، ایراد شده است.

آقای مصباح یزدی، با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفته است: «کسی که برای رای آوردنش صدها نفر کشته می‌شوند و کسی که اموال بیت‌المال را خود و خانواده‌اش بلعیده‌اند، حق حاکمیت ندارد.»

به گفته این روحانی، «کسی که نه روزنامه می‌خواند، نه تلویزیون می‌بیند و نه در مباحث سیاسی شرکت می‌کند، چگونه می‌خواهد جامعه را اداره کند»

به گفته این روحانی، «کسی که نه روزنامه می‌خواند، نه تلویزیون می‌بیند و نه در مباحث سیاسی شرکت می‌کند، چگونه می‌خواهد جامعه را اداره کند.»

آقای مصباح‌ یزدی در عین حال افزوده است: «اگر شخصی در جامعه حضور دارد که هیچ خطایی از او سر نمی‌زند و در واقع معصوم است، نباید از حکومت کنار گذاشته شود.»

محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‎بیت و یکی از استادان حوزه علمیه قم است.

وی از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد و از مخالفان جنبش اصلاح‌طلبی در ایران به‌شمار می‌رود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تا کی ما ایرانی ها باید درگیر این خزعبلات باشیم؟ مواجب میلیاردی برسد، از حاکمیت تعریف میکنند. جیره کم شود، یکهو مثل کسی که انگار تازه از خواب بیدار شده حرفی که ما سالهاست داریم میزنیم را جوری تکرار میکنند که انگار خودشان آنرا کشف کرده اند. بابا شما را بخدا بروید کنار بگذارید این ملت بدبخت هوایی بخورند. نه آن فقیه اش نزد مردم مقبولیت دارد، نه خود تو و نه هیچکدام از دوستان دورو و بوقمون صفت و دروغگویت که هر روز به شکلی رنگ عوض میکنید.

-- بخت النصر خراسانی ، Apr 27, 2010

اقای مصباح این تضاد حل کنه:
ولایت مطلقه فقیه:مشروعیت از خدا.ولی فقیه منتصب خداوند.دفاع از ولایت فقیه تااخرین قطره خون چون ولی فقیه منحرف نمیشود(سایت مصباح).حفظ نظام ازاهم واجباته
رضایت مردم پس چی میشه.میشه بفرمائید؟.وکجای این منطق قرار میگیره؟

-- سهی ، Apr 27, 2010

Agha man nah velayat faghih ra khastim nah eslametan ra boro sarzamin ajdadiat hakem sho !

-- بدون نام ، Apr 27, 2010

البته سوء تفاهم نشود. منظور این آقا از «مردم»، قداره بند ها و چماق به دستهاست.

-- آرش ، Apr 27, 2010

تا نشان سم اسبت گم کنند
یزدیانا نعل را وارونه زن!!
یا خطر نزدیک است، یعنی امام رهبر فرزانه در سکرات است، یا خطر ریختن آن پوسته ی کذایی نیز در چاه جماران نزدیک است و یا اینکه آیت الله خان خوابنما شده است.

-- بدون نام ، Apr 27, 2010

«فقیه» که بقول ایشان «عالم العلما» است چگونه می تواند بر مردم حکومت کند وقتی که خود احتیاج به ولی و سرپرست دارد که نقش «ولی فقیه» را بر روی حوضچه های نمایشی آخوندها بازی کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-- بدون نام ، Apr 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)