تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

شرط طالبان برای آزادی خبرنگاران فرانسوی

طالبان اعلام کرد شرط آزادی دو خبرنگار فرانسوی و سه همکار افغان آنها، رهایی شماری از زندانیان این گروه است.

این دو خبرنگار فرانسوی و سه شهروند افغان، ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹ در ولایت کاپیسا در شمال شرق کابل ربوده شدند. پیش از این، اطلاع دقیقی درباره چگونگی این حادثه و محل نگهداری آنها وجود نداشت.

اما اکنون طالبان، فهرستی از زندانیان این گروه را که در افغانستان زندانی هستند، به خاطر مبادله با افراد ربوده شده، به نمایندگان دولت فرانسه ارائه کرده است.

طالبان می‌گوید در صورت عملی نشدن این درخواست، زندگی افراد ربوده شده، با خطر مواجه خواهد شد.

در ماه جاری نیز یک خبرنگار ژاپنی، از سوی افراد مسلح ناشناس در راه بغلان–قندوز در شمال افغانستان ربوده شد و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

از زمان حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون، ده‌ها تن از شهروندان خارجی از جمله خبرنگاران، از سوی گروه‌های شورشی ربوده شده‌اند. هیچ گروهی از جمله طالبان که همواره مسئولیت این‌گونه رویدادها را برعهده می‌گیرند، در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

در سال گذشته نیز خبرنگار عراقی روزنامه گاردین بریتانیا، دو خبرنگار محلی افغان، یک خبرنگار نروژی و همکار افغان وی در ولایت «کنر» در شرق این کشور ربوده شدند.

در موارد متعدد، آزادی افراد ربوده شده، مشروط به برآورده شدن خواسته‌های گروه‌های آدم‌ربا از جمله آزادی زندانیان بوده است.

سال گذشته، سلطان محمد منادی، خبرنگار افغان روزنامه نیویورک تایمز، بعد از ربوده شدن و در جریان «عملیات نجات» نیروهای ناتو در ولایت قندوز کشته شد.

پیش ازاین جاوید یازمی، خبرنگار یک شبکه تلویزیونی کانادایی، بعد از آزادی از زندان آمریکایی‌ها، توسط افراد مسلح ناشناس در قندهار کشته شد و اجمل نقشبندی، دیگر خبرنگار افغان در ولایت هلمند جان باخت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)