تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تضمین‌های یک طرح
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «طرح یک میلیون تومانی و چند ابهام»، درباره طرح محمود احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزادی که در سال ۸۹ متولد شود، نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «دولت باید فقط در سال جاری حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان صرف این طرح کند. پرسش اینجاست که در شرایطی که دولت همه ساله با کسری بودجه مواجه است و در شش ماهه دوم سال مجبور به ارائه متمم بودجه به مجلس می‌شود، منبع مالی این ۱۴۰۰ میلیارد تومان کجاست؟»

به نوشته این روزنامه: «خانه‌ای که ۲۰ سال پیش کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت داشت، امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است. پس چگونه انتظار داریم ۱۲۰ میلیون تومان، ۲۰ سال بعد مشکل مسکن جوانان راحل کند؛ آن هم در شرایطی که امروز، قیمت رهن یک آپارتمان معمولی در تهران کمتر از ۲۰ میلیون تومان نیست؟»‌

این روزنامه می‌افزاید: «اینگونه طرح‌ها معمولا در کشورهایی اجرا می‌شود که با نرخ رشد منفی جمعیت مواجه هستند تا مشکل جمعیتی آنها حل شود. وقتی کشور ما با رشد ۱.۷ درصدی جمعیت و رشد ۳.۷ درصد ولا دت (بر اساس آمار سال گذشته) مواجه است، چه تضمینی وجود دارد که این طرح موجب افزایش جمعیت نشود؟»

متن کامل سرمقاله

تجربه اقتصادی بلوک شرق
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دفعی عمل کردن یا تدریجی‌گرایی در هدفمندسازی یارانه‌ها»، درباره قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نوشته شده است.

این روزنامه نوشته است: «اختلاف دولت و مجلس پیرامون رقم تعیین شده بابت هدفمند کردن یارانه‌ها در واقع امر منعکس کننده اختلاف نظر پیرامون سرعت هدفمند کردن یارانه‌ها است. این تقابل دیدگاه منحصر به ایران نیست و در اکثر کشورهای در حال توسعه که به سمت اصلاح ساختار اقتصادی حرکت کردند، مطرح شد و حول آن دو دیدگاه موسوم به شوک درمانی و تدریجی‌گرایی شکل گرفت.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه ادامه داده است: «در دوران جناب خاتمی، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به صورت دفعی و یک مرتبه اعمال شد و موفقیت‌آمیز هم بود؛ در حالی‌که اگر می‌خواست تدریجی اعمال شود معلوم نبود به چه سرنوشتی دچار می‌شد. تجربه گذار اقتصادی بلوک شرق درس‌های فراوانی برای مسیر پیش روی ما دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.»

در بخش پایانی این سرمقاله آمده است: «اصل سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها درست است و باید اتخاذ این سیاست را حمایت کرد؛ اما مشکل اینجا است که در زمان نامناسبی به اجرا در می‌آید؛ یعنی دقیقا در زمانی که اقتصاد ایران در حالت رکود است؛ در حالی که بارها گفته شد این قبیل سیاست‌ها بهتر بود در دوران طلایی قیمت نفت به اجرا درمی‌آمد.»

‌متن کامل سرمقاله

کمک به حاشیه‌سازی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سایه روشن اصلاح یارانه‌ها» به ارائه پیشنهادهایی درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «توجه کنیم این بار با همت و همراهی و هم پایی جمعی به مقصد می‌رسد و تکروی یا گروکشی می‌تواند اصل این همت بلند را با اختلال و تعطیلی مواجه کند. با بدسلیقگی، جزئی نگری، ناهمسازی، بدگمانی و افتادن در دام تبلیغاتی بدخواهان، می‌توان این فرصت را به تهدید و چالش و فرصت‌سوزی تبدیل کرد.»

این روزنامه افزوده است: «مبارزه با فساد لازمه و مکمل توزیع عادلانه یارانه‌هاست. در عین حال باید عنایت داشت که دستگاه تبلیغاتی دشمنان از یک سو و جریان‌های رانت‌خوار و متضرر از اصلاحات اقتصادی از طرف دیگر، می‌کوشند با طرح مجادلات انحرافی و بدگمان کردن دولت و مجلس- و قوه قضائیه- نسبت به یکدیگر، اراده و اعتماد لازم برای اجرای دور جدید اصلاحات اقتصادی را از حاکمیت و مردم سلب کنند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «تبادل اتهام میان دولت و مجلس در بحبوحه آغاز یک پروژه بزرگ اصلاحات اقتصادی، کمک به حاشیه‌سازی است. با تخلف، زدوبند و فساد در هر رده که باشد، نباید مماشات کرد و باید خواستار برخورد قاطع شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مقاصد پلید!»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پایان اشغالگری خواست اصلی مردم عراق»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)