تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزاری نخستین جشن جهانی نوروز در ایران

نخستین جشن جهانی نوروز با حضور روسای جمهوری چهار کشور تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و عراق در تهران آغاز شد.

در این جشن بین‌المللی، حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، امامعلی رحمان‌اف رئیس جمهوری تاجیکستان، قربان قلی بردی محمد‌اف رئیس جمهوری ترکمنستان و جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق شرکت دارند.

جمیل چیچک، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه و همچنین المار ممد یار اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز برای شرکت در این جشن، در تهران حضور یافته‌اند.


سفرای کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان در ایران و گروهی از مقام‌های دولتی، از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم هستند.

این برای نخستین‌بار است که جشن جهانی نوروز در ایران برگزار می‌شود. فردا یکشنبه قرار است روسای جمهوری چهار کشور یادشده به شیراز سفر کنند.

سازمان ملل متحد، چهارم اسفند ماه سال گذشته، نوروز را به عنوان مراسمی بین‌المللی به رسمیت شناخت.

برای ثبت نوروز به عنوان روزی بین‌المللی، ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر عید نوروز را در آسیا، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، خاورمیانه، قفقاز، بالکان، حوزه دریای سیاه و بسیاری از نقاط دیگر جهان گرامی می‌دارند.

در ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

عید نوروز، در شهریور ماه سال گذشته، به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری در سازمان یونسکو، به ثبت رسیده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عراق برای چی؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟!؟

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

ina raftan iran chy kar? jaee ke jashn gereftan mamnoe? chy kar kardan hala hamash neshastan ahmadi nejhad ro negah kardan?

-- unique ، Mar 27, 2010

نوروز جشنی ایرانی و با ریشه ایرانی است و خوبست که حتی جمهوری اسلامی هم ناچار شده به ایرانی‌گری احترام بگذارد. البته این حکومت الان هر چه که باعث بشود دو تا کشور تحویلش بگیرند انجام می دهد نه این که دلش برای ایران سوخته باشد.

-- پیروز ، Mar 27, 2010

آقا اصلا قدیم ندیم ها که عراق وجود نداشته ولی نوروز وجود داشته حالا بهتر نیست که یکبار در نوروز ایرانی ها رئیس جمهور عراق شرکت کنه؟ مقایسه کنین با مراسم عزاداری برای یک نفر بنام امام حسین که عرب بوده و در کربلا (عراق) دفن شده و ما ابرانیها با چه هزینه ای سالیان سال در عطش به عراق رفتن خودمان را هلاک کردیم .
شاید این آغازی نو باشد ! که یک عراقی (کرد) برای نوروز به ایران بیاید.
نوروزمان پیروز به امید اینکه فقط جشن بگیریم و توی سرمان نزنیم فقط برای 72 عراقی؟
نظر شما چیست هموطن؟ هزروزتان نوروز.

-- Nader ، Mar 27, 2010

پاسخ به برخی دوستان. خوشبختانه عراق دیگر فقط یک کشور عربی نیست و رسما مطابق قانون اساسی دموکراتیک و تازه اش هم به عرب ها و هم به کردها تعلق دارد. طالبانی رئیس جمهور کرد عراق است و می دانید که کردها قومی ایرانی هستند و نوروز را جشن می گیرند. پس قدم طالبانی مبارک هرچند که رژیم اسلامی اهداف و نیات دیگری را دنبال می کند. احمد خراسانی

-- احمد ، Mar 27, 2010

آقای نادر عزیز: ٧٢ عراقی و یا ایرانی و یا آلمانی و یا روسی و یا از هر جای کره زمینی که از یک نقطه هم در کهکشان خلقت کوچکتر است. چه تفاوتی می کند تعداد و چه اهمیتی دارد اسم محله و کوچه شان ؟؟؟؟ عمل است که اهمیت دارد و بر جا می ماند و اگر نه بنی آدم خلقتش از خاک است و سر انجام به خاک می رود. میرزا رضا کرمانی بطور مثال یک ایرانی بود و با شرف. تنهای تنها قیام کرد و ناصرالدین شاه فاسد را به درک واصل نمود. زنده ابدی همه مبارزان علیه ظلم و فساد و بی عدالتی و هر روزمان نوروز بیادشان.

-- صادق. ، Mar 27, 2010

با نطر نادر کاملا موافقم. يک نگاه به جمله قبل بياندازيد متوجه ميشويم که بالای 60% از زبان محاوره ای فارسی از لغات عربی استفاده ميبرد.
جشنهايی بدين گونه هستند که انسانها را فرای مرزها به تامل به ريشه خود و به اساس انسانيت که عشق و تفکر باشد، وا می دارد.
اين رويدادها احترام بين کشورها را باعث شده و احترام از علل آگاهی و آگاهی نتيجه تفکر است.

-- محمد ، Mar 27, 2010

اینهم یک گردهمایی عوام فریبانه دیگر و عکس جمعی گرفتن از حاجی فیروزان و فال بگوشان منطقه در جشن خود گول زنی نوروز!!!

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

این همه سیاست بازی آقایان گند همه چیز را در آورده است من باوردارم اگر ایرانیهای محترم کمی از خودخواهی پایین می آمدند و همه چیز را رنگ وبوی ایرانی نه می داد امروز کشور هند یکی از بزرگترین کشورهای پارسی زبان دنیابود من دریکی از دورترین نقطه هند درنزدیکی سریلنکا هستم وقتی به مساجد کهنه ( شیعیان) می روم می بینم که اشعار زیبای پارسی با خط زیبای نستعلیق بروی کاشی های دیوار مساجد از جمله زیارت حضرت ابوالفضل حک شده است
بیسار خوانا ودرشت که می توان آنرا از 30 متری راحت خواند. اما متأسفانه ساکنینش حتا یک کلمه فارسی نه می دانند حتا بانامش آشنا نیست. چه رسد به خواندنش.پس خوب است. برای حفظ فرهنگ مشترکمان مسایل فرهنگی را از سیاسی جدا کرد. وگرنه فارسی را در افغانستان هم مانند هند از دست خواهیم داد.

-- علی رهگذر از چینای ، Mar 27, 2010

جشن. مردم را داغدار و در زندان کرده اند. آنوقت برای جشن گرفتن از کشورهای دیگر آدم وارد می کنند. جشنتان هم به آدمیزاد نمی رود. بد بختها از همان حزب الله خودی هم خیری ندیدند دست بدامان این و آن شده اند.

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

به امید روزی که جشن نوروز در ایرانی آزاد برگزار شود نه در ایران اسلامی! رژیم کنونی ایران بیشتر اسلامیست تا ایرانی.

-- Amou Noruz ، Mar 28, 2010

آقاصادق = راستگوی گرامی میخواهیم دو گزینه را با هم در ترازوی تاریخ بگذاریم و چرای آنچه بر ما گذشت بسنجیم آیا بهتر نیست در گسترش فرهنگ نوروز پروری کوشا باشیم یا اینکه بخود ببالیم ما امت شهید پرور ! هستیم .میرزا رضا کرمانی یا زنده یاد فرخی یزدی هر کدام فداکاری ویژه ای کردند.
ولی ما به خاطر عدم وجود پدیده ای چون نوروز در دو کشور ایران و عراق و حکومت فرهنگ شهید پروری چه بهای سنگینی را در جنگ 8 ساله پرداختیم. مردم هر دو کشور. چرا؟؟؟

-- نادر ، Mar 28, 2010

در درون ما مردم شگفت انگیزی است. برای یک جشن گرفتن که پایه تندرستی است ایراد گرفته اند.
براستی اینجا باید دست این کشورها را به گرمی فشرد که دور هم آمده اند تا نوروز (یک جشن ) را در کنارهم باشند. براستی چرا برخی از مردم ما به همه چیز گیر می دهند.
شگفتا!!!
هر چه کشورهای همسایه ایران به فرهنگ ایران نزدیک تر شوند عاشق تر و دست کم شاید همین آدمها حرفی بزنند و جلو 4 تا دیوانه را بگیرند که این حکام سلطه مردم ما را شکنجه و آزار و اذیت نکنند!
راههای دستیابی به ایران مدرن و بر اساس فرهنگ خرد و دانش چیزی است که یک شبه و با خراب کردن این و آن بدست نمی آید بلکه با ساختن می شود کاری کرد کارستان.
مردم ما مردمی هستند که هنوز تو گزینش پرچم مشکل پیدا کرد ه ایم!
مردمی داریم که برای گفتگو کردن به سختی روبرو هم می نشینیم و گفته های دیگران را گوش می کنیم.
مردمی که از مورد انتقاد واقع شدن بیزار هستیم و تنها از تعریف و تمجید خوشمان می آید! و هزاران نابسامانی دیگر که نیاز دارد پله و پله تمرین شود. اگر این احمدی یک بخواهد یک کار مثبت هم بکنه باید بگیم این کار مثبت را چرا انجام داده؟ شگفتا مردمانی هستیم!!

-- م ازپارس ، Mar 28, 2010

ببخشید من اینطور فهمیدم که انگار همه جای دنیا اگه کسی برای عوض کردن حکومت قدم برداره، براش گل میریزن؟ دوستان از این که تعویض حکومتشون به نتیجه نرسیده، به همه چی ناسزا می گن. متاسفم.

-- بدون نام ، Mar 31, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)