تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

«بیشتر معترضان به قانون و نظام وفادارند»

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید اکثریت معترضان به نتیجه انتخابات، از «وفاداران» به جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند.

آقای هاشمی به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ فروردین، «روز جمهوری اسلامی» در گفتگویی که ویدیوی آن امروز سه‌شنبه منتشر شده، به بازخوانی نقش مردم در انتخاب نوع حکومت پس از انقلاب و تشریح وضعیت معترضان به نتیجه انتخابات در سال ۸۸ پرداخته است.


رئیس مجلس خبرگان رهبری گفته که بیشتر معترضان به نتیجه انتخابات، با «اصل» جمهوری اسلامی مخالفتی ندارد، اما بدنبال نوعی «اصلاح» هستند.

این اظهارات هاشمی در شرایطی ایراد می‌شود که طی ۱۰ ماه گذشته، آیت‌الله علی خامنه‌ای و بسیاری از هواداران دولت احمدی‌نژاد، معترضان و مخالفان را گروهی «اغتشاشگر و فتنه‌جو» معرفی کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای از حوادث پس از انتخابات با عنوان «فتنه» یاد کرده و گفته که دست دشمنان نظام جمهوری اسلامی را در این وقایع می‌بیند.

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی بارها اعلام کرده‌اند به جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و خواستار اجرای تمام اصول قانون اساسی و اصلاح «انحرافاتی» هستند که در جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

صدای «متحجرین» بلند‌تر شده است
آقای هاشمی در بخش دیگری از این گفتگوی ویدیویی، اظهار داشت که «متحجرین» در سال‌های اول پیروزی انقلاب، اعتقادی به «جمهوریت» نداشتند، اما صدای آنها در آن زمان «رسا» نبود و در شرایط کنونی، صدایشان بلند‌تر شده است.

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اصرار داشت که امور کشور به مردم سپرده شود و آنها «خودشان» تصمیم بگیرند و اجرا کنند.

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت که اگر در آن زمان «صبر» بیشتری می‌شد، قانون «پخته‌تری» نوشته می‌شد و دیگر نیاز نبود بعد از ۱۰ سال در قانون اساسی بازنگری شود.

در سال ۱۳۶۸ در قانون اساسی ایران، بازنگری گسترده‌ای صورت گرفت که براساس آن پست نخست‌وزیر حذف شد. افزایش اختیارات رهبری و اضافه شدن قید مطلقه به اصل ۵۷ قانون اساسی نیز از دیگر تغییرات این قانون بود.

هاشمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که چیزی درباره اعتقاد نداشتن آقای خمینی به «جمهوری اسلامی» نشنیده و ندیده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری پرسیده است: «من نمی‌دانم کسانی که می‌گویند ایشان روش دیگری در نظر داشتند به چه استدلال می‌کنند و آن چه بوده است.»

هاشمی افزوده است: «ما در این مورد چیزی از امام نشنیده‌ بودیم، جز بحث‌های ولایت فقیه.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آخر در شرایط فعلی چه اهمیتی دارد که خمینی چه فکر می کرده و چه می گفته!!
تا لب گور نداری فاصله ای چند-- آخر تا کی این مکر و آن چرند!!
وقتی آقا در روز روشن در انتخابات تقلب می کند و هر کس را دلش میخواهد نماینده مجلس و رییس جمهور و غیره وغیره می کند چه فرق می کند که خمینی که خودش هم نمی فهمید چه می گوید چی گفته باشد!!
این «شفافأ رسوا نظام» مردم را از ترس واهی و مالیخولیایی اینکه کشور مورد تجاوز نظامی خارجی نگیرد و یا دچار جنگ.داخلی نگردد به مرگ گرفته است که به تب رضایت دهند!!

-- بدون نام ، Mar 23, 2010

عنوان گزارش را اینگونه اصلاح کنیم که برخی از وفاداران به نظام خودشان را درجمع معترضان جا زده اند.
و یک پرسش: آقای حجت الاسلام،لای هیچ یک از کتاب های پشت سرتان را باز کرده اید؟

-- بدون نام ، Mar 23, 2010

این آخوندها را همه شان را باید به یک جای خوش آب و هوا دور از ایران بفرستند و سالی چند روز بیشتر اجازه شون ندهند تا از ایران دیدن کنند(ویزا بگیرند و وارد شوند) چون همین ها ملت ما را فرهنگ زشت و ناپسند عقب گرا سوق دادند. و ایرانیها را در زندان آزار و شکنجه قرار دادند. اگر هر کدام آدم شد بگذارند برگردد تو مردم عادی زندگی کند. وگرنه آخوند همیشه سفسطه می کند و این پس از این همه سال به مردم ما روشن شده و دیگه لازم نیست که ادامه بدهیم. تنها چیزی که در هاشمی میشه دید اینه که دست کم فرزندانش را سفارش نکرده که آخوند در بروند. ولی خودش هیچ وقت شفاف نبوده و نیست! و باید شک کرد به این شخص! مگر یک روز منطقی دو تا حرف حسابی بزنه امیدواریم که مردم روی این ها هیچ کدام حساب باز نکنند...

-- م. از پارس ، Mar 23, 2010

Ahgaye Rafsanjani chand hafteye pish in forsat ra dashtand, ken dar ejlase Chobregan be karnamehye yeki az in motehajjerin, ke rahbara nezam bashand, residegi konand. Baz forsat az dast dade shod - badtar az an ishand daeman migooyand ke moshkelat faghat mitavanad bevasileye rahbar hal shavad. Yani meshkeli ra ke az dide ishan motehajeran be vojud avardand, faghat rahbare motehajerran mitavanad hal konad (?) Chahesh mikonam agar yeki az hamvatanan in manteghe aghaye rafsanjani ra fahmid, be man tozih bede

-- Otanes ، Mar 23, 2010

سلام .هاشمی‌ خیلی‌ جنایت کرده بزرگترین آنها رهبری شبانه خامنه‌ای است که توسط هاشمی‌ انجام شد. بی‌ غیرت تر و بی‌ رگ تر از این آدم ایران کم دیده است.

-- sasan ، Mar 23, 2010

بله البته بیشتر معترضان به قانون و نظام وفادارند اما نه به شما و خامنه ای و باقی دست اندر کاران!

حجت الاسلام جان، ببخشید، آیت اله انتصابی عزیز، هیچ به عمرت فکر کرده ای مگر آدم چقدر حوصله دارد همیشه همان قیافه ها و اشخاص و همان اداهای تکراری و از همه بدتر، همان دروغ ها را ببیند و بشنود و به روی خود نیاورد؟

لابد می گویی "فکر کردن دیگر چه صیغه ای است؟"

...

-- بی اعتماد به هر چیز و هر کس و ناکس! ، Mar 23, 2010

آقای هاشمی رفسنجانی خواب دیدی خیر باشد.از کیسه ی خلیفه میبخشی؟ بیخود برای جنبش سبز تصمیم نگیرید .کی گفته بیشتر ما به نظام وفاداریم ما دیر یا زود فاتحه این نظام جهنمی را میخوانیم.خیالت راحت باشد ما
معترضان به نظام جمهوری ایرانی اعتقادداریم و اگر چنانچه چنین جمهوری یی پا بگیرد که میگیرد ما با همه قلبمان به آن وفادار خواهم بود. اصلا داریم برای همین مبارزه میکنیم و شهید میدهیم و زندان میکشیم و شکنجه و تجاوز میبینیم . تو عمامه خودت را سفت بگیر که باد نبرتش .شمیم

-- بدون نام ، Mar 24, 2010

... خجالت نمیکشی چنین چیزی را به ما نسبت میدهی؟ این تویی که به این نظام وفاداری و وفاداری ات را بارها و بارها ثابت کرده ای . این روزها حتا حقوق بگیران این نظام به آن وفادار نیستند.به ظاهر نشان میدهند که هستند اما به وقتش به این نظام پشت خواهند کرد.تو با چه مجوزی چنین چیزی میگویی ؟ برو استغفار کن برو یک گوشه ای بشین واز خودت خجالت بکش ....

-- بدون نام ، Mar 24, 2010

sasan خانم، راستش غیرت اینها از زیر حجاب شما اجرا میشود. اینها دیگر آنقدر احق نیستند که به اسم رسمی شما غیرتشان را اعلام کنند.

-- بدون نام ، Mar 24, 2010

آقای رفسنجانی نمیتوان با قاطعیت چنین حکمی داد. به نظر من آقای موسوی آزاد اندیش ترانه جنبش را کثرت گرا میداند. یک بار برای همیشه به رای و خواست مردم احترام بگذارید و انتخاب نوع حکومت و قانون اساسی را به انتخاب خود مردم بگذارید تا برای زندگی خود و کشورشان و سرنوشت فرزندان و نوه هایشان تصمیم بگیرند. وسلام!

-- ستاره ت ، Mar 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)