تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران به سرکوب معترضان پایان دهد»

تعدادی از نهاد‌های عربی مدافع حقوق بشر، در نامه‌ای از دولت ایران خواسته‌اند به «سرکوب» فعالان سیاسی و مدنی پایان دهد.

در این نامه که ۲۱ نهاد مدافع حقوق بشر از کشور‌های مصر، عراق، تونس، یمن و سوریه آن را امضا کرده‌اند، از سازمان ملل نیز خواسته شده که مقام‌های ایران را برای پایان دادن به خشونت‌ها تحت فشار قرار دهند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که این نهاد‌ها از دولت ایران خواسته‌اند هر چه سریع‌تر، افرادی را که به اتهام دست داشتن در «انقلاب مخملی» بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

در این نامه که ۲۱ نهاد مدافع حقوق بشر از کشور‌های مصر، عراق، تونس، یمن و سوریه آن را امضا کرده‌اند، از سازمان ملل نیز خواسته شده که مقام‌های ایران را برای پایان دادن به خشونت‌ها تحت فشار قرار دهند

معتز الفجیری از موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره گفته که «ما از حملات خشن نیروهای امنیتی ایران بهت‌زده و خشمناک هستیم.»

آقای افجیری افزوده است: «تهران بداند که جامعه مدنی دنیای عرب، قاطعانه در کنار برادران و خواهران ایرانی» خود ایستاده است.

به گفته وی، «ایرانی‌ها تنها به دلیل استفاده از حقوق بنیادینشان مورد حملات نامشخص، دستگیری‌های خودسرانه، حبس‌های طولانی و دادگاه‌های غیرعادلانه قرار گرفته‌اند.»

کمال جندوبی از کمیته احترام به آزادی و حقوق بشر در تونس نیز گفته که «ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده که همه اعضای جامعه جهانی، بحران پس از انتخابات در ایران را در نظر بگیرند.»

«ایرانی‌ها تنها به دلیل استفاده از حقوق بنیادینشان مورد حملات نامشخص، دستگیری‌های خودسرانه، حبس‌های طولانی و دادگاه‌های غیرعادلانه قرار گرفته‌اند»

این نامه یک هفته بعد از روز ۲۲ بهمن منتشر شده است.

در روز ۲۲ بهمن مخالفان دولت قصد داشتند با شرکت در راهپیمایی این روز به اعتراض‌های خود ادامه دهند که بدلیل حضور گسترده نیرو‌های امنیتی و انتظامی، موفق به اجرای برنامه‌های خود نشدند.

سال گذشته میلادی نیز ۴۲ سازمان حقوق بشری کشورهای عربی، خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران شده بودند.

این سازمان‌ها از دولت ایران خواسته‌اند اجازه دهد تحقیقات مستقلی درباره افرادی که در جریان ناآرامی‌های اخیر کشته و یا محکوم به اعدام شده‌اند، انجام شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد برادران و خواهران عرب ما که از حقوق انسانی و مدنی ایرانیان دفاع کرده‌اند. تنها راه ما برای رهایی از ارتجاع حاکم بر خاورمیانه اتحاد میان ملل خاورمیانه و حمایت متقابل از جنبش‌های آزادی‌بخش و حقوق بشری این ملت‌هاست.

-- امید ، Feb 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)