تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اختلاف نظر بر سر کاهش روابط تهران- لندن

یک عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید که وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات، درباره موضوع قطع رابطه تهران و لندن با یکدیگر اختلاف دارند.

حسین سبحانی‌نیا امروز شنبه به خبرگزاری ایلنا گفته که این دو وزارتخانه «به نحوی بر کاهش روابط ایران با انگلیس اتفاق نظر» دارند، اما نسبت به قطع روابط اختلاف نظر وجود دارد.

۲۳ دی ماه سال جاری، طرح یک فوریتی قطع رابطه دولت ایران با بریتانیا، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شده است.

سبحانی‌نیا افزوده که برای حل و فصل اختلاف‌ها، به زودی جلسه مشترکی میان اعضای کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس با دبیر شورای عالی امنیت ‌ملی و وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد

چنانچه این طرح به تصویب نهایی برسد، کلیه مناسبات دولت ایران با بریتانیا تا زمان «عذرخواهی» مقام‌های بریتانیایی، قطع خواهد شد.

در این طرح همچنین علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک، ارائه شکایات علیه بریتانیا در مجامع بین‌المللی هم گنجانده شده است.

سبحانی‌نیا افزوده که برای حل و فصل اختلاف‌ها، به زودی جلسه مشترکی میان اعضای کمیسیون امنیت ‌ملی مجلس با دبیر شورای عالی امنیت ‌ملی و وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشته که کمیسیون امنیت ملی با دریافت دیدگاه‌های این مقام‌ها، بحث‌ها را جمع‌بندی و طرح نهایی تجدید‌نظر در روابط تهران و لندن را به صحن مجلس ارائه خواهد کرد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز دوم اسفند ماه تجدید‌نظر در برخی روابط ایران با بریتانیا را «ضروری» دانسته بود.

این نماینده مجلس اظهار داشته که کمیسیون امنیت ملی با دریافت دیدگاه‌ها، بحث‌ها را جمع‌بندی و طرح نهایی تجدید‌نظر در روابط تهران و لندن را به صحن مجلس ارائه خواهد کرد

آقای متکی گفته که تهران در حوزه‌های مختلفی با لندن ارتباط دارد و معتقد است تجدید‌نظر در این رابطه باید به دقت بررسی شود.

سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، چندی پیش در نامه‌ای به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص هرگونه کاهش رابطه تهران و لندن اظهار تاسف کرده بود.

آقای بروجردی نیز ۲۷ بهمن ماه در پاسخ این نامه، از سفیر بریتانیا در ایران خواست به جای نامه‌نگاری، به لندن پیشنهاد کند سیاست‌های خود در قبال تهران را تغییر دهد.

جمهوری اسلامی، پس از حوادث انتخابات، بارها بریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران و هدایت «آشوب‌ها» از طریق شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و نیز کارکنان سفارت این کشور در تهران متهم کرده‌ است؛ اتهامی که از سوی مقام‌های لندن رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)