تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اسرائیل: قرار نیست با آمریکا هماهنگ ‌کنیم

در حالیکه هیلاری کلینتون بر حل و فصل مناقشه اتمی ایران از راه‌های مسالمت‌آمیز تاکید کرده، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که قرار نیست اسرائیل در «همه چیز» با آمریکا هماهنگ کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم کلینتون افزوده است که با توجه به بی‌اعتنایی ایران به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی، در تلاش هستیم تا با افزایش فشارها مقام‌های جمهوری اسلامی را وادار به تغییر رویکردهایشان کنیم.


کلینتون و باراک (رویترز)

در همین حال، ایهود باراک که برای دیدار با مقام‌های آمریکا به واشینگتن سفر کرده است، گفته که ایالات متحده و اسرائیل در خصوص برنامه اتمی ایران و مسائل داخلی این کشور با یکدیگر اختلاف نظرهایی دارند که نیاز به «هماهنگی» دارد.

وی با این حال، «هماهنگی کامل» میان واشینگتن و تل‌آویو در خصوص مسائل ایران را رد کرده و به طور تلویحی از آمادگی کشورش برای تقابل با ایران سخن گفته است.

باراک در ادامه اظهار داشته است: «ما هرگز از آمریکا نخواسته‌ایم برای ما بجنگند. ما گفته‌ایم ابزار را به ما بدهید، خودمان کار را انجام می‌دهیم.»

وی در عین حال، امکان حمله ایران به اسرائیل را بسیار کم دانست و افزود: «قصد آنها از دستیابی به سلاح اتمی، مرعوب کردن رقیبان و مخالفان در منطقه است. سران ایران، اگر چه رادیکال هستند، اما دیوانه نیستند.»

«ما هرگز از آمریکا نخواسته‌ایم برای ما بجنگند. ما گفته‌ایم ابزار را به ما بدهید، خودمان کار را انجام می‌دهیم»

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، مقام‌های جمهوری اسلامی، «واقعیات را درک می‌کنند» و تبعات اقداماتشان از جمله حمله به اسرائیل را در نظر می‌گیرند.

سران اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که از اعمال «تحریم‌های فلج کننده» علیه ایران حمایت می‌کنند. این در حالی است که غرب و به ویژه مقام‌های ایالات متحده می‌گویند تحریم‌های «هدفمند» را دنبال می‌کنند تا به مردم ایران آسیبی نرسد.

همزمان با افزایش رایزنی‌های دیپلماتیک مقام‌های آمریکایی با کشورهای منطقه خاورمیانه و نیز مخالفان افزایش تحریم‌ها علیه ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی نیز با سفر به کشورهای مختلف در حال مذاکره درباره پرونده هسته‌ای خود هستند.

در تازه‌ترین این سفرها، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به ژاپن سفر کرد و محمود احمدی‌نژاد نیز در سوریه با بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار و گفتگو داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)