تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مهدی کروبی پیشنهاد کرد:

«تجمع آزاد مخالفان و برگزاری رفراندوم»

مهدی کروبی در بیانیه‌ای، با انتقاد از «مصادره» روز ۲۲ بهمن توسط حاکمیت، خواستار صدور مجوز برای برپایی تجمع آزاد مخالفان و برگزاری رفراندم به منظور پایان دادن به حاکمیت شورای نگهبان شد.

متن کامل بیانیه آقای کروبی امروز دوشنبه، در وب‌سایت سحام‌نیوز، ارگان حزب اعتماد ملی منتشر شده است.


دبیرکل حزب اعتماد ملی در بیانیه خود، پیشنهاد کرده که با تجمع مخالفان دولت در یکی از میادین شهر تهران یا «بیابان قم» موافقت کنند، تا «یک‌بار برای همیشه، وزن هر گرایش در جامعه، بی‌فشار و تهدید» روشن شود.

وی با ارائه این پیشنهاد، در عین حال افزوده که در خصوص راهپیمایی‌ها در ایران، دو گرایش عمده وجود دارد که اولی، در روز راهپیمایی ملی، تهران را به «پادگان» تبدیل می‌کند و دومی، «مردم را نه صرفا به میدان آزادی، بلکه به نشستن سر سفره آزادی فرامی‌خواند.»

کروبی پیشنهاد کرده که با تجمع مخالفان دولت در یکی از میادین شهر تهران یا «بیابان قم» موافقت کنند، تا «یک‌بار برای همیشه، وزن هر گرایش در جامعه، بی‌فشار و تهدید» روشن شود

کروبی در بخش دیگری از بیانیه خود با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان، خواستار برگزاری رفراندومی آزاد برای پایان دادن به حاکمیت این شورا بر انتخابات‌ها در ایران شده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده که شورای نگهبان به نام نظارت استصوابی، حاکمیت مردم را «نشانه» گرفته ‌و مانع برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی مستقل می‌شود.

این رهبر مخالفان تاکید کرده که «کارنامه انتخابات دهم ریاست جمهوری نشان داد که این، تنها رفراندوم است که می‌تواند راهگشای ما برای عبور از این تنگناها باشد.»

انتقاد از «مصادره» روز ۲۲ بهمن
مهدی کروبی در بخش دیگری از بیانیه خود، از حاکمیت جمهوری اسلامی، به خاطر تلاش برای «مصادره» مراسم روز ۲۲ بهمن انتقاد کرد.

در بیانیه رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی آمده است: «جریان تمامیت‌خواه و خشونت‌طلب می‌کوشد با استفاده از صدا و سیما و رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی خود، با بی‌اخلاقی تمام و وارونه‌سازی واقعیت و پنهان‌کردن وحشی‌گری‌های جانبی و فضای امنیتی حاکم بر این راهپیمایی، آن ‌را به نفع خود مصادره کند.»

«جریان تمامیت‌خواه و خشونت‌طلب می‌کوشد با استفاده از رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی، وارونه‌سازی واقعیت و پنهان‌کردن وحشی‌گری‌های جانبی و فضای امنیتی حاکم بر این راهپیمایی، آن ‌را به نفع خود مصادره کند»

وی نوشته که «جریان خشونت‌طلب می‌خواهد از این راهپیمایی، برای پاک ‌کردن آثار ناشی از زندانی ‌کردن‌ها و جنایت‌ها و شکنجه‌ها و کشتارهای خیابانی بهره برد.»

آقای کروبی اضافه کرده که راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در حالی برگزار شد که نیروی‌های نظامی و امنیتی، تهران را به یک پادگان تبدیل کرده ‌بودند و اگر دعوت جریان‌های سیاسی و حضور مردمی نبود، این مراسم به راهپیمایی «بی‌رمق یگان‌های نظامی و امنیتی» تبدیل می‌شد.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود خطاب به مردم نوشته است: ‌«همه ما می‌دانیم که حضور شما مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به یقین نه بدلیل علاقه‌تان به سیاست‌های سرکوب و پرکردن زندان‌ها که بدلیل علایق ملی و عشق‌تان به ایران، انقلاب و امام بود.»

کروبی نوشته که «جریان خشونت‌طلب می‌خواهد از این راهپیمایی، برای پاک ‌کردن آثار ناشی از زندانی ‌کردن‌ها و جنایت‌ها و شکنجه‌ها و کشتارهای خیابانی بهره برد»

این بیانیه افزوده که «شما مردم خوب کشورمان، در راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی شرکت نکردید تا با کتک ‌زدن مردم بیعت کنید. شما مردم مومن کشور ما بهتر از هر کسی می‌دانید که ریختن خون بی‌گناهان با مبانی دین و اخلاق‌تان سازگار نیست.»

آقای کروبی اضافه کرده است: «شما مردم شهید داده کشورمان، راضی به سرپوش گذاشتن روی جنایات کهریزک و مجتمع سبحان و خوابگاه‌های دانشجویی و بی‌حرمتی به مراجع نیستید و حضور شما در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم، تائیدی بر آن جنایات نبوده ‌است.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پایان بیانیه خود از جریانی که با «هزینه‌ میلیاردی» از سراسر کشور، با صدها اتوبوس و قطار در روز ۲۲ بهمن، نیرو به تهران فرستاده، خواسته که درباره «خالی ماندن میدان آزادی» به هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد توضیح دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ازادی طبیعی ترین و پایه ترین حقوق اولیه هر فرد و جامعه است و این حق طبیعی مسلما گرفتنی است به هر وسیله ای و نه دادنی . البته باید از این خواست اقای کروبی دفاع کردواما نباید در این نقطه ماند بلکه با تمام قوا تلاش کرد. و برای رسیدن به رفراندم این است شعار مردم تمام تلاشهارا فزایش داد تا این رژیم دیکتاتوری وحشی انسان و ازادی کش تن به تسلیم دهد.پس همه به پیش برای یک دگرگونی بزرگ وبرپایی یک حکومت وایرانی ازاد ودمکراتیک بر اساس قوانین جهان شمول بشری

-- Hamid ، Feb 22, 2010

بهر حال دعوت به شرکت نکردن در تظا هرات ٢٢ بهمن خود مشت محکمی بود به استبداد داخل نظام. رفراندوم توسط نظام هم همانند انتخاباتش و شورای نگهبان و مجلس خبرگان و شورای مصلحت آن و غیره و غیره آن خواهد بود. وقتی که نظام بی اعتبار شد دیگر کار از کار گذشت.

-- بدون نام ، Feb 22, 2010

رفراندم یک بازنگری شفاف‌زاست. درست مثل اینکه شخص آزادانه صحت باورهای خود را به بازبینی بسپارد. کاش حاکمیت حد اقل برای غلبه بر وحشت‌اش از مردم و یافتن اعتماد به‌نفس خودش به آن تن دهد.

-- بدون نام ، Feb 22, 2010

هم میهنان فراموش نکنید که این شیادان بنا به مثال معروف، بخوبی دندانهای ملت ما را شمرده اند، حال که مردم ما یکپارچه شعار رفراندوم برای سرنگونی نظام متحجر اسلامی را در میهنمان سر داده اند اینان باز هم برای موج سواری همچون 31 سال گذشته به تقیه دست آویخته وسعی بر منحرف کردن خواست حقیقی ملت ما را دارند،اما ذهی خیال باطل به میمنت شجاعت رویاروی با حقایق دیگر گاه آن فرارسیده که شما ملاهای غیر ایرانی جول وپلاستان را جمع نموده وبه جوار همان خانه خدایتان !!در عربستان بخزید زیرا که اینجا ایران است .ورفراندم در همه امور حق مسلم ما می باشدودر برابر خواستی به این مهمی معقوله خبرگان هیچ گاه ارزش پرداختن به این مهم را ندارد .

-- ایرانبان بهرام آبتین ، Feb 22, 2010

Mr. Karobi, Please forget about street protests or referandom. The time of those has passed. Call for nationwide strike. If you can!

-- Zip ، Feb 22, 2010

آقایان کروبی و موسوی باید همزمان با درخواست برای رفراندوم، از مردم، دانشگاهیان و حقوقدانان دعوت کنند که در یک همایش و کنفرانسی سراسری و داخلی شرکت کرده و پیشنهادها و نظرهای خود را در رابطه با باز نگری و اصلاح قانون اساسی ارائه دهند و مورد بحث و بررسی قرار دهند. به نظر من ما باید اول خودمان را باور داشته باشیم و مصمم برای رسیدن به خواسته ها و اهدافمان باشیم. نشان دهیم که جدی هستیم و برای آزاد کردن ایران برنامه داریم. به امید ایرانی آزاد.

-- کوشا ، Feb 23, 2010

دیری نخواهد پایید که در این لحظات حساس و نفس گیر تاریخی خبرهای تکان دهنده ای از سرنوشت شوم و سیاه رژیم خواهید شنید.
درود بر تمام پویندگان راه آزادی و عدالت

-- خلیل-م ، Feb 23, 2010

جا دارد که نیروهای خارج کشور هم در مورد این بیانیه موضع گیری کنند.چون موقعیت حساسی مباشد وهمه ایرانیان باید ابراز نظر کنند.البته نظر من بعنوان یک ایرانی باید از این بیانیه تا آنجایی که به آزادیها احترام میگذارد/بشتیبانی کرد بدون اینکه دچار توهم شویم راه را برای حامعه دمکراتیک هموار کنیم و اقای کروبی وموسی باید از هموطنان خارج هم دعوت کنند تا در این رفراندم شرکت کنند چون رفراندم بدون هموطنان خارج کشور نمی تواند دمکراتیک باشد.
بابک

-- بابک ، Feb 23, 2010

مصالحه و مسامحه حتی با انجام رفراندوم با این رژیم جنایتکار به هیچ وجه پذیرفته نیست.
تمامی سران این رژیم باید در دادگاههای بین المللی محاکمه شوند،مخصوصاشخص احمدی نژاد و خامنه ای

-- محسن ، Feb 23, 2010

در این چند ماهی که کودتاچیان در ایران عزیزمان جوانانمان را به خاک و خون کشیدن جناب آقای کروبی آیا جایی برای رفراندوم باقی میماند.
به وجدانت رجوع کن.

-- مازیار ، Feb 23, 2010

تا سرنگونی و سقوط رژیم ...جمهوری اسلامی دست از مبارزه نخواهیم کشید.
همه برای یکی ، یکی برای همه

-- فرهاد ، Feb 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)