تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل: ایران واقعیات را تحریف می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، نگاه دولت ایران به واقعیت‌های حقوق بشر در این کشور را «تحریف‌شده» خواند.

بیانیه این سازمان پس از ارائه گزارش دولت جمهوری اسلامی به سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در این کشور صادر شده است. قرار است این گزارش، روز دوشنبه هفته جاری در اجلاس بررسی ادواری جهانی شورای حقوق بشر سازمان ملل قرائت شود.


این اجلاس، از دو سال پیش برای بررسی آخرین وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف آغاز به کار کرده است.

در بخشی از گزارش دولت ایران، ادعا شده است که استفاده از هر نوع شکنجه برای اعتراف‌گیری در این کشور ممنوع است.

به نوشته عفو بین‌الملل، گزارش دولت ایران به صورتی تنظیم شده است که «گویی هیچ بحران حقوق بشری در این کشور وجود ندارد و تنها انتقادهایی با انگیزه‌ سیاسی مطرح می‌شود»

حسیبه حاج سهراوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این گزارش می‌گوید: «مقام‌های ایرانی یا از واقعیت خبر ندارند و یا نمی‌خواهند به آن اعتراف کنند.»

به گفته وی، گزارش دولت ایران به صورتی تنظیم شده است که «گویی هیچ بحران حقوق بشری در این کشور وجود ندارد و تنها انتقادهایی با انگیزه‌ سیاسی مطرح می‌شود.»

حاج سهراوی، بازداشت‌های گسترده معترضان، برخوردهای خشونت‌آمیز با گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز، استفاده از شکنجه و بدرفتاری با بازداشت‌شدگان به منظور «اعتراف‌گیری اجباری» از آنها، برگزاری «دادگاه‌های نمایشی»، بی‌اعتنایی به حق آزادی بیان، اجتماعات و محاکمات عادلانه و نقض مکرر حقوق اقلیت‌های جنسی، قومی و مذهبی را از جمله مصادیق واقعی وضعیت حقوق بشر در ایران برشمرده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین با رد ادعای استقلال قوه قضائیه ایران از سوی مقام‌های این کشور، اقدامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را ناشی از «مسائل سیاسی» عنوان کرده است

عفو بین‌الملل در بیانیه خود همچنین با رد ادعای استقلال قوه قضائیه ایران از سوی مقام‌های این کشور، اقدامات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را ناشی از «مسائل سیاسی» عنوان کرده است.

در این بیانیه به مقام‌های ایران توصیه شده است که به فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران اجازه داده شود آزادانه و بدون نگرانی، به فعالیت‌های خود ادامه دهند و همچنین برای شهروندان مجوز برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز صادر شود.

خودداری ایران از همکاری با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و مجوز ندادن به کارشناسان و بازرسان حقوق بشر برای ورود به ایران و بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، از دیگر موارد مورد اشاره در این بیانیه است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل نیز با درخواست از جامعه جهانی برای کمک به مردم ایران، هشدار داده که در صورت تعلل جامعه‌ جهانی در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، ممکن است ایران در آینده، با یک «تراژدی» مواجه شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ای بابا شما خانهٔ خود را نمیتونین از شکنجه پاک کنین پس چه حقی دارید که به اینها حرفی‌ بزنید. فقط مردم ایران می‌تونن ایران رو نجات بدن. والسلام.

-- coral ، Feb 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)