تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض شدید‌اللحن حسن خمینی به صدا و سیما

اعتراض حسن خمینی به پخش یک برنامه مستند از صدا و سیما به خاطر «اشتباه فاحش» در ارائه تصویری از آیت‌الله خمینی، با واکنش ۱۸۰ نماینده مجلس مواجه شد.

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، چندی پیش در نامه‌ای که متن کامل آن امروز یکشنبه منتشر شده است، از عز‌ت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیما به خاطر «مخدوش» کردن چهره بنیانگذار جمهوری اسلامی در برنامه‌ مستندی به نام «شاخص» به شدت انتقاد کرده است.


حسن خمینی

معاونت سیاسی سازمان صدا‌ و ‌سیما در بخشی از این برنامه که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، هر روز پنج نوبت از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، قسمتی از سخنرانی آقای خمینی که مربوط به راهپیمایی بدون مجوز است را پخش کرده است.

در این بخش «کوتاه و تقطیع شده»، بنیانگذار جمهوری اسلامی نسبت به راهپیمایی بدون مجوز از وزارت کشور مخالفت کرده و از نیروهای مسلح و مردم می‌خواهد با این راهپیمایان برخورد کنند.

حسن خمینی در واکنش به پخش این برنامه، در نامه خود خطاب به آقای ضرغامی نوشته که صدا و سیما در این برنامه، شخصیت آیت‌الله خمینی را به گونه‌ای «غیرصادقانه و تحریف‌آمیز» ترسیم کرده است.

حسن خمینی از اینکه صدا و سیما «بدون اشاره به شرایط زمانی خاص، به بزرگ‌نمایی غلط و تحریف‌گونه قضایای گذشته» اقدام می‌کند و «به غلط، درصدد مشابه‌سازی تاریخی» است، به شدت اظهار تاسف کرده است

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای خمینی افزوده که شخصیت «دست‌ساخته» صدا و سیما از بنیانگذار جمهوری اسلامی برای جامعه جوان ایران، «فرسنگ‌ها با حقیقت امام» فاصله دارد.

وی از اینکه صدا و سیما «بدون اشاره به شرایط زمانی خاص، به بزرگ‌نمایی غلط و تحریف‌گونه قضایای گذشته» اقدام می‌کند و «به غلط، درصدد مشابه‌سازی تاریخی» است، به شدت اظهار تاسف کرده است.

حسن خمینی خطاب به ضرغامی یادآور شده که «به حکم وظیفه فرزندی امام، نسبت به این اشتباه فاحش صدا و سیما و تصمیم گیرندگان چنین موضوعاتی، اعتراض جدی دارم.»

وی اضافه کرده که «معتقدم اگر حقیقتا به دنبال شناخت واقعی امام هستید، باید از یاران نزدیک امام دعوت نمایید، تا هم شأن نزول سخنان پخش شده را بیان نمایند و هم ناگفته‌های زندگی امام را بیان کنند.»

واکنش نمایندگان مجلس
گروهی از نمایندگان مجلس نیز در واکنش به نامه حسن خمینی، با انتشار نامه‌ای از عزت‌الله ضرغامی به خاطر پخش این برنامه تقدیر و تشکر کردند.

این نمایندگان که تعداد آنها ۱۸۰ نفر اعلام شده است، در نامه خود آورده‌اند: «مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید به راه خویش مطمئن باشند که امام‌ خمینی (ره) نه وابسته به بیت خاصی است و نه در حصار زمان و مکان خاصی قرار می‌گیرد و نه در انحصار حزب و گروه خاص می‌باشد.»

«مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید به راه خویش مطمئن باشند که امام‌ خمینی نه وابسته به بیت خاصی است و نه در حصار زمان و مکان خاصی قرار می‌گیرد»

آنها در نامه خود نوشته‌اند که خواستار ادامه پخش بی‌وفقه این برنامه «روشن و روشنگر» هستند.

سازمان صدا و سیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. برخی برنامه‌های این سازمان، در هفت ماه گذشته با انتقاد شدید مخالفان دولت مواجه شده است.

مخالفان می‌گویند که صدا و سیما تلاش می‌کند تا تصویری «غیر واقعی» از مسائل ایران ارائه کند، اما هواداران دولت از برنامه‌های آن دفاع کرده و آن را در راستای دفاع از نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تمام این بدبختیها رو همین آخوندها سر ایران آوردند.خمینی.و دارودسته اش....

-- بدون نام ، Feb 7, 2010

حسن خمینی‌؛ شخصیت «دست‌ساخته» صدا و سیما از بنیانگذار جمهوری اسلامی برای جامعه جوان ایران، «فرسنگ‌ها با حقیقت امام» فاصله دارد.
جا دارد که آقای حسن خمینی «حقیقت امام» را برای جامعه جوان ایران بیان و تعریف کنند. آیا حقیقت امام خمینی، غیر از آن چیزی است که ما ایرانیان ٣١ سال بدان گرفتار شده ایم؟ یعنی، دروغ، نیرنگ، تقلب، چپاول، دزدی، سرکوب، شکنجه، تجاوز، ترور، اعدام و فساد افسارگسیخته ای که تمامی نهادهای حکومت اسلامی فرا گرفته است.
حسنی،

-- Hasani ، Feb 7, 2010

چهره واقعی خمینی را نشان دادن ناراحتی نداره از اولش بسیاری میگفتن این اخوند مردمی نیست ولی مردم در سال ٥٧ کر و کور بودن یا نمیخواستن حقیقت را ببینند و یک کشور رو به ورطه نابودی کشیدن و حالا بعد از ٣٠ جواب خود را گرفتن یک کشور یک جامعه در یک قدمی سقوط کامل.

-- kia ، Feb 7, 2010

اگر صداوسیما درانحصار گروهی نیست .اعتراض امام خمینی به سخنان آقای خامنه ای درخطبه های نماز جمعه پخش کند

-- ابراهیم ملکی ، Feb 7, 2010

پس حالا که از خمینی هم میخواهند استفاده ابزاری کنند، بهتر است که ما هم خودمان را به خمینی نچسبانیم که نتوانند با استناد به حرفهای او سرکوبمان کنند و خودشان را توجیه کنند! خواهش من از آقایان موسوی و کروبی این هست که اینقدر امام -امام نکنند. حرف حق را بزنند، مسلما حرف حق بیشتراز حرف خمینی خریدار دارد. به نظرمن خمینی خوب یا بد در بین ما نیست همانطور که شاه نیست. کسانی نیاز دارند از گذشتگان مایه گذارند که حرف حقی برای گفتن ندارند. حق آزادی بیان، انتخاب، دین و حق برخوداری از زندگی بهتر در هر زمانی قابل فریاد زدن هست. به امید ایرانی آزاد!

-- کوشا ، Feb 7, 2010

زبانت را بگشا و بگو پشت پرده را قاتلان پدرت را معرفي كن نترس ما با تو هستيم

-- oliver ، Feb 7, 2010

جنبش سبز ایران قدم آقای خمینی را به عنوان یک ایرانی به جنبش سبز مبارک می داند. او بخوبی می داند که پدرش و پدر بزرگش معصوم نبوده اند و اشتباهات فراورانی داشته اند که تاریخ در مورد آنها قضاوت خواهد کرد. ایرانیان همچنانکه حساب ولیعهد سابق را از شاه و ساواک مجزا می کنند، حساب خاندان خمینی را نیز باید از قتل عامها و کشتار بیگناهان توسط خمینی را جدا کنند. و صد البته کشتاری که خمینی از ما کرد تنها گناه او نبود، گناه ما همگی هم بود که او را ... در «جشن خون و جنون» اینهمه یاریش دادیم و تقویتش کردیم. ما بودیم که در خیابانها فریاد زدیم « خمینی عزیزم، بگو که خون بریزم» و البته او حس کنجکاویش در خونریزی بقدر جد بزرگوارش بود، و حتا بیشتر! با اینهمه خمینی این مزیت را نسبت به جانشین پر مدعا و بیکفایت خودش داشت که او ادای کسی را در نمی آورد ولی این رهبر آقای معظم حتا نخ نخ ریشش را هم حاظر غایب می کند و بعد صحنه ی آن تآتر ریشخنده ای می آید که کارگرانش جهالت اوست! ولی من حسن خمینی را بسیار دوستش دارم زیرا او نیز قربانی ای ست چون من. البته من یک آخوندزاده ای هستم که پدرم عمامه اش را براداشت و بر تمامی عمامه بسران لعنت فرستاد... آری من این شانس را داشتم. ولی حسن آقا این شانس را ندارد. امیدوارم حسن آقا به این نتیجه ی سازنده برسد که برای نجات دینش و برای یک قضاوت منصفانه از کارکرد پدرش و پدربزرگش باید خواهان یک جمهوری ایرانی باشد. و یک همه پرسی، رفراندوم!

-- بدون نام ، Feb 7, 2010

ba salam beh shoma bayd begoyam ke hagh ba seda va sima mibashad zira khomeini ba azady hich goneh rabeteh nadashet va be sadegy niz farman ghatle sader mikard

-- mohammad ، Feb 7, 2010

حسن خان خمینی مثل اینکه هنوز خواب تشریف دارند و نمیدانند چه خبر شده. شاید خوب باشه یکی بایشان بگه برادر مردم یکی از بزرگتری جنبشهای بزرگ دینا را بنا کرده اند انهم بدون هیچ رهبری ، اعم ار کاریزماتیک و یا غیر، که درست از شر همین ضد و نقیض های پدر بزرگ جنابعالی و بقیه پدر بزرگها و بیاناتشان راحت بشوند، از ان سوء استفاده ها که ایشان از کلماتی مثل ازادی و دمکراسی و حقوق کردندو از همان سوء استفاده هائی که از راهپیمائی ها شد . انجا که قدرت ایشان را تحکیم میکرد تجمع خود جوش مردم به حق بود، و انجا که به نفعشان نبود غیر مجوز میشد و قابل برخورد.
یکی باید بایشان بگه که اگر تاریخ ایران را به هزاران تکه تقسیم کنند سهم پدر ایشان بیش از این سی سال نخواهد شد. در واقع بیشتر از حقشان هم بایشان پرداخته شده است. خلاصه و خودمانی اینکه اقا جان فکر یک دکان دیگر و مشتریهای دیگر باش که متاع شما دیگر اینجا بازاری ندارد۰

-- مینا زند ، Feb 7, 2010

ای کاش فرصت بود در این جدال به این مطلب توجه نمود که سخن آقای حسن خمینی به معنی این است که هر سخنی یک چارچوب و مختصات تاریخی دارد و در فهم و برداشت درست از سخنان آیت الله خمینی باید به این مختصات توجه نمود.
اما این یک موضوع دیگر را هم در خود دارد و آن این که نه فقط سخنان آیت الله خمینی ،بلکه سخنان پیامبر نیز چارچوب تاریخی و جغرافیائی دارد و برای فهم سخنان ایشان چه در قرآن چه در حدیث باید به شرایط زمان و مکان مربوطه توجه کرد.
عده ای همچون شیوخ سعودی یا برخی از شیوخ قاهره حاضر به پذیرش این نظر نیستند. به همین دلیل نیز دانشمندی مانند ابوزید را در مصر تکفیر کرده اند.
حالا باید دید دستگاه صدا و سیما که آدم های باسواد نیز میانشان هست، در این میان چه نظری دارندو با چه نظری سخنان آیت الله خمینی را آنگونه تفسیر کرده اند

-- حمید بهشتی ، Feb 7, 2010

شاید بهتر بود آقای خمینی در نامه اعتراضی خود مینوشتند که ( جد بنده گرچه درست بلد نبودند که فارسی صحبت کند ولی همچنین گفته است که : میکشید مارا / ملت ما اگاهتر میشود.

-- فریاد ، Feb 7, 2010

در سال 57شرایط مانند امروز به صورتی بود که باید یک صدا میشدیم تا دیکتاتور را وادار به فرارکنیم وگمان بر این بود که بعدازفرارشاهمردم تکلیف کشور را معلوم میکنند ویک دمکراسی واقعی با شرکت تمام احزاب در مجلس مردم یرنوشت خود را رقم میزنند ودیگر تک حزبی وتک صدایی از بین خواهد رفت بر همین اساس همگی کمونیست ومذهبی درود بر خمینی مرگ بر شاه میگفتند چریکهای فدایی ومجاهدین که سهم بزرگی در پیروزی روزهای21و22بهمن داشتند چنان درود بر خمینی میگفتند که سربازان امام زمان که تنها گروه مذهبی مبارز در زمان پهلوی بودند اینچنین فریاد درود بر خمینی نمیگفتند اما مزه قدرت زیر دندان اخوندهایی که از مردم کینه بدل داشتند چنان نشست که صدای مخالفان را در گلو بریدند امام کلاه خواست چاپلوسان سر اوردند وامام دید قدرت چیز خوبی است ودرست مانند هیتلر وچنگیز به فکر کشور گشایی افتاد واطرافیان طمعکار هم به طمع قدرت وثروت بارک الله بارک الله امام گفتند واز خودشان را کشتند وگردن مخالفان انداختند وخمینی را هم کنار زده وخودشان را به اینجا رساندند که میبینید هماکنون اگر همه میگویند زنده باد موسوی یا خاتمی یا کهروبی به این معنی نیست که باز هم اخوند میخواهیم برای صدارت ورهبری نه اما اتحاد اکنون اینگونه میطلبد که همگی به ریسمان انها چنگ بزنیم ودیکتاتور را قانع کنیم که ازادی احزاب وتشکلهای کارگری میتوانند دست اجنبی را از کشور کوتاه کرده وتنها دمکراسی وچند صدایی است که میتواند مانع تبانی وطن فروشان با استکبار شود اما نظام تهمت براندازی و وطن فروشی را به معترضان وازادی خواهان میزند وبا محارب خواندن انها چوبه دار را راه نجات خود میپندارد همه اینها را گفتم تا بگوییم چگونه شد که همگی درود بر خمینی گفتیم مانند درود بر موسوی الان که باید بگوییم به خاطر اتحاد وفروپاشی مافیای دیکتاتوری

-- arash kave ، Feb 7, 2010

حرف نوه خميني درشلوغ بازي نفرت از امام راحل وهمينطور نفرت از سياست هاي صدا و سيما گم شده است. اين آقا ميگويد حرفهاي پدر بزرگ مرا که جايگاه شاخصي در انقلاب اسلامي دارد، مطابق ميل خودتان و براي جاانداختن اهدافتان تکه پاره وکم وزياد نکنيد
واين آنچنان حرف بدي نيست که اين چنين مورد حمله و اعتراض قرار گرفته است.
روزي بايد بياموزيم که در نقل قول هاصادق باشيم

-- بدون نام ، Feb 7, 2010

Irane farhikhte yek siasat ghavi va gheire dini mikhahad.

-- .irani ، Feb 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)