تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستور احمدی‌نژاد برای تولید سوخت ۲۰ درصد

محمود احمدی‌نژاد دستور تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را صادر کرد.

آقای احمدی‌نژاد این دستور را امروز یکشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مرکز علوم و فنون لیزر، به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داده است.


این دستور چند روز پس از اینکه رئیس دولت نهم از آمادگی ایران برای مبادله سوخت هسته‌ای با غرب خبر داد، صادر می‌شود.

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران، نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دارد که براساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سوخت در ازای دریافت اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد تامین خواهد شد.

ایران و غرب ماه‌ها بر سر نحوه تبادل این سوخت مشغول مذاکره بودند تا اینکه احمدی‌نژاد از اعلام آمادگی تهران برای انجام تبادل سوخت هسته‌ای براساس توافقنامه اکتبر سال گذشته نشست وین، خبر داد.

مدیر کل آژانس انرژی اتمی پس از دیدار با منوچهر متکی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت که متکی، پیشنهاد تازه‌ای به وی ارائه نکرده و طرفین تنها به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند

احمدی‌نژاد امروز برخلاف گفته‌های هفته گذشته خود و پس از افزایش اعتراض‌های داخلی به این تصمیم دولت، این دستور را صادر کرده است.

وی پیش‌تر گفته بود که ایران در صورتی که غرب حاضر به ارائه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نشود، اقدام به تولید آن خواهد کرد.

روز گذشته نیز یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ گفت که متکی، پیشنهاد تازه‌ای به وی ارائه نکرده و طرفین تنها به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

متکی پیش از این، نسبت به توافق ایران و غرب در خصوص فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ابراز خوشبینی کرده بود.

صالحی: دستور آماده باش صادر شده است
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دستور احمدی‌نژاد را به معنای «آماده باش» برای آغاز تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای صالحی گفته که این دستور به معنای این است که غرب برای تبادل سوخت هسته‌ای، فرصت چندانی ندارد و چنانچه آنها وارد این تعامل نشوند، سازمان انرژی اتمی ایران باید آمادگی تولید سوخت مورد نظر را داشته باشد.


وی همچنین اضافه کرد که «در حال حاضر پیام‌هایی به ما رسیده و صحبت‌هایی می‌شود که احتمالا این آمادگی برای تبادل سوخت وجود خواهد داشت.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا اظهار داشته که غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، حق جمهوری اسلامی است.

آقای مهمانپرست گفته که ایران، پیام‌های مثبتی در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای به غرب فرستاده و آماده دریافت پاسخ آنها است.

وی افزوده است: «یکی از مهمترین شرایط ما این است که میزان اورانیوم مورد نظر که قرار است مبادله شود، مقداری باشد که ما درخواست کرده‌ایم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این ها نه تنها مردم ایران را سر کار گذاشتند بلکه همه دنیا را مسخره کرده اند.به هیچ حرف اینها نمی شود اعتماد کرد اینها فقط فرهنگ زور را میفهمند.رییس جمهو ر تقلبی باید هم هر روز حرفش را عوض کند. از تعلیم دیدگان در شکنجه گاه اوین چه انتظاری میشود داشت.

-- adam e hesabi ، Feb 7, 2010

گرباد سبز طومار حکومت ستمکاران را در هم می پیچد درسبزترین روز زمستان ، بیست و دوم بهمن !

-- i ، Feb 7, 2010

شرم آور است!این ...با این همه بدبختی، گرفتاری، گرانی، فقر و خجالتی که برای مردم به ارمغان آورده است و با تمام جنایت و خیانتی که در حق مردم روا داشته هست، صحبت از اورانیم ۲۰% میکند. افرادی که مثل این ...فکر میکنند نگاهی به هند و پاکستان کنند که بمب اتم هم دارند! خیلی پیشرفته هستند؟ فقر مردمشان کمتر شده هست؟؟ ما باید فرهنگ سازی کنیم که باز دوباره افراد ذلیل و شیادی چون این دلقک از سادگی و پاکی مردم سوء استفاده نکنند. مردم فریاد می زدند انرژی هسته ای حق مسلم ماست! من میپرسم ما به فرض هم اورانیم غنی کنیم و بعد برای ساختن یک نیروگاه هسته ای ۲۰ سال مسخره روسیه باشیم بهترهست یا اینکه ما بتوانیم یاد بگییرم که نیروگاه را خودمان بسازیم؟؟

-- کوشا ، Feb 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)