تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حزب اعتماد ملی: همه‌پرسی برگزار شود

حزب اعتماد ملی با انتشار بیانیه‌ای، خواستار برگزاری همه‌پرسی برای «کشف صریح و قانونی نظر ملت در خصوص برخی از اساسی‌ترین مسائل کشور» شد.

به گزارش وب‌سایت سحام‌نیوز، این حزب در بیانیه خود اعلام کرده که در این همه‌پرسی، می‌توان درباره مسائلی همچون نظارت استصوابی، نظر نهایی مردم را جویا شد.


اعتماد ملی افزوده که این همه‌پرسی، «مطالبات واقعی مردم» را نیز مشخص خواهد کرد.

این بیانیه، مطالبات کنونی مردم ایران را «آزادی بی‌قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، ایجاد فضای باز مطبوعاتی، رفع موانع فعالیت احزاب، برداشتن فضای امنیتی و جو پلیسی و لغو نظارت استصوابی» اعلام کرده است.

«جلوگیری از ورود نظامیان در عرصه سیاست و اقتصاد، اجتناب از مشابه‌سازی‌های رذیلانه توسط برخی از رسانه‌ها و محافل قدرت و رعایت موازین عادلانه قضایی در اتهامات سیاسی» از دیگر مواردی است که حزب اعتماد ملی آنها را جزو مطالبات مردم معرفی کرده است.

این بیانیه، مطالبات کنونی مردم ایران را «آزادی بی‌قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی، ایجاد فضای باز مطبوعاتی، رفع موانع فعالیت احزاب، برداشتن فضای امنیتی و جو پلیسی و لغو نظارت استصوابی» اعلام کرده است

این حزب اعلام کرده که درخواست همه‌پرسی را به خاطر اینکه شرایط کنونی ایران با «آرمان‌های» سال‌های نخست انقلاب اسلامی، «فرسنگ‌ها فاصله‌» دارد، مطرح کرده است.

«استفاده ابزاری از دین، تبعیض و نابرابری بین اقوام و مذاهب، بی‌اعتنایی به حاکمیت اراده ملی و اعمال خشونت در حل منازعات»، از جمله مواردی است که حزب اعتماد ملی آنها را بیگانه با آرمان‌های انقلاب معرفی کرده است.

«نقض اصول قانون اساسی و موازین عادلانه قضایی» در نظام جمهوری اسلامی هم از مقولاتی است که این حزب اعلام کرده نسبت به آنها اعتراض دارد.

حزب اعتماد ملی یکی از احزاب سیاسی با مشی اصلاح‌طلبانه در جمهوری اسلامی است که مهدی کروبی دبیرکلی آن را بر عهده دارد.

آقای کروبی از رهبران برجسته مخالفان دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و در هفت ماه گذشته، در خصوص رخداد‌های پس از انتخابات، انتقاد‌های تندی متوجه مقام‌های جمهوری اسلامی کرده است.

«استفاده ابزاری از دین، تبعیض و نابرابری بین اقوام و مذاهب، بی‌اعتنایی به حاکمیت اراده ملی و اعمال خشونت در حل منازعات»، از جمله مواردی است که حزب اعتماد ملی آنها را بیگانه با آرمان‌های انقلاب معرفی کرده است

حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از بیانیه خود با انتقاد از این رخداد‌ها، از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته که «فریاد بلند ملت ایران را بشنوند و دست از هرگونه لجاجت در برابر ملت بردارند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت بیش از هفت ماه از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، معترضان را گروهی «فریب‌خورده» و «عامل بیگانگان» می‌دانند و بارها هشدار داده‌اند که با معترضان به شدت برخورد خواهند کرد.

معترضان نیز در مقابل این تهدید‌ها اعلام کرده‌اند که روز ۲۲ بهمن، برای چندمین‌بار به خیابان‌ها آمده و به نتیجه انتخابات و رخداد‌های پس از آن اعتراض می‌کنند.

حزب اعتماد ملی نیز با دعوت از طرفداران جنبش سبز برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن، از آنها خواسته که از سردادن «شعار‌های ساختارشکن» اجتناب کنند.

این حزب همچنین به معترضان توصیه کرده که بهانه‌ به دست کسانی که تلاش می‌کنند «حضور مسالمت‌آمیز مردم را به ‌خشونت بکشند»، ندهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار راهگشا و روشنگر خواهد بود. اما نرود میخ آهنی در سنگ

باید سنگ را خرد کرد

-- بهرام ، Feb 7, 2010

به نظر من بايد بقيه احزاب اصلاح طلب هم از اين موضوع حمايت کنن البته اگه قراره وزارت کشور و شوراى نگهبان برگزارش کنن جوابش مشخصه .در ضمن خيلى گزينه هاى مهمترى هم مثل مديريت صدا و سيما ميتونه اضافه بشه

-- amir ali ، Feb 7, 2010

روز 22 بهمن، در زمان مناسب، شعار مردم : رفراندم، رفرانم

-- شهروند درجه سه ، Feb 7, 2010

فقط رفراندوم! و گرنه انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایران

-- بدون نام ، Feb 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)