تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت وزیر از ازدواج دختران دانش‌آموز

وزیر آموزش و پرورش ایران، می‌گوید که ازدواج دانش‌آموزان دختر «مسئله بدی» نیست و با توجه به نگرانی خانواده‌ها از در «معرض آسیب بودن» فرزندان‌شان پسندیده نیز هست.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، در پاسخ به سوالی درباره اخراج دانش‌آموزان دختر ازدواج‌کرده از مدرسه، این مسئله را یک «اقدام تربیتی» عنوان کرد.

بر اساس آئین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش ایران، دخترانی که پیش از سن ۱۸ سالگی و پایان تحصیلات متوسطه ازدواج کنند، از مدرسه اخراج می‌شوند و باید در مدارس شبانه مخصوص بزرگسالان ادامه تحصیل دهند.


وزیر آموزش و پرورش، گفت: «نیازهای دختران پس از ازدواج تغییر می‌کند و صلاح نیست که در کنار سایر دانش‌آموزان بنشینند.»

در قوانین ایران سن ازدواج برای دختران، ۱۳ سال تعیین شده است و قبل از این سن نیز دادگاه می‌تواند با اجازه پدر یا پدربزرگ پدری، اجازه ازدواج را صادر کند.

وزیر آموزش و پرورش چندی پیش نیز گفته بود که از ازدواج دختران دانش‌آموز خوشحال می‌شود و این‌گونه ازدواج‌ها هیچ اشکالی ندارد.

این در حالی است که کارشناسان ازدواج زودهنگام را یکی از دلائل ترک تحصیل دختران می‌دانند.

زکریا یازرلو، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران نیز پیش از این به دختران دانش‌آموز توصیه کرده بود که اگر امکان ازدواج برای آن‌ها فراهم شد، ازدواج کنند.
برخی مقامات دولتی ایران ازدواج زودهنگام دختران را راهی برای جلوگیری از «فساد» می‌دانند.

زکریا یازرلو، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران نیز پیش از این به دختران دانش‌آموز توصیه کرده بود که اگر امکان ازدواج برای آن‌ها فراهم شد، ازدواج کنند

این در حالی است که بنا به آمار ارائه شده از سوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین علل مرگ دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در سطح جهان است و سالانه منجر به ۷۰ هزار مرگ می‌شود.

بنا به این گزارش، نوزادان مادران کمتر از ۱۸ سال نیز ۶۰ درصد بیشتر از سایر نوزدان با خطر مرگ و بیماری روبه‌رو هستند.
بالا بردن سن ازدواج زنان در قوانین ایران یکی از خواسته‌های فعالان حقوق زنان در ایران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این آقا هنوز نمیفهمد که مشکلات اجتماعی ریشه در آموزش و پرورش ما دارد و با دور کردن بچه ها از مدارس به هر عنوانی بزرگترین خیانت را به آنها میکند.
از طرفی مادر بزرگان در هم شکسته ما که در سنین پایین ازدواج کردند و تحصیل درستی هم نداشتند گواه زنده ای بر رد مدا این آقا ست.

-- کیوان ، Feb 5, 2010

اصلا ادم رغبت نمی کند که جواب این مهملات و اراجیف را بدهد. وای از ظلم این مریضهای جنسی.وای به حال ان بچه های معصوم که در ان سنین پایین نمی فهمند چرا با اینها اینگونه می شود .بزودی ایران را از شما بی شرمان پس می گیریم.

-- taban iran ، Feb 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)