تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمله اینترنتی به خبرنامه امیرکبیر و ادوارنیوز

تارنماهای «خبرنامه امیرکبیر» و «ادوارنیوز»، دو پایگاه خبری مستقل دانشجویی در ایران، مورد حمله اینترنتی قرار گرفته‌اند.

خبرنامه امیرکبیر، ارگان خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، شب گذشته، پانزدهم بهمن ماه در پی حمله گروهی که خود را «ارتش سایبری ایران» نامیده‌اند، هک شد.

ادوار نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم)، نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌است که در چند روز گذشته «به دلایل نامشخصی» این سایت از دسترس خارج شده و پیگیری‌های مسئولان تارنما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ است.


این اطلاعیه با اشاره به محدودیت‎های موجود برای «سایت‌های خبری مستقل و منتقد» و به‌ویژه سایت‌های حقوق بشری و دانشجویی، نسبت به راه‌اندازی دوباره این وب‌سایت اظهار امیدواری کرده‌است.

خبرنامه امیرکبیر و ادوارنیوز از معدود سایت‌های خبری حامی معترضان به نتایج انتخابات و رخدادهای پس از آن، هستند که در ماه‌های اخیر از داخل ایران اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

فعالان این دو ارگان خبری در چند ماه اخیر، بارها برای توقف فعالیت خود زیر فشار قرار گرفته‌اند. نیروهای امنیتی خبرنامه امیرکبیر را به رابطه با سازمان مجاهدین خلق متهم کرده و یکی از اتهامات ضیاالدین نبوی، فعال دانشجویی بازداشت شده را، مصاحبه با خبرنامه امیرکبیر عنوان کرده‌اند.

هم‌اینک نزدیک به ده نفر از اعضای ادوار تحکیم در زندان هستند. دادگاه انقلاب احمد زیدآبادی، دبیر کل ادوار تحکیم را به ۱۵ سال حبس تعزیری و عبدالله مومنی سخنگوی این سازمان را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده‌است.

حمله‌کنندگان به خبرنامه امیرکبیر، صفحه اول این سایت را با پرچم سبز منقش به «یا حسین» جایگزین کرده و هشدار داده‌اند: «اگر فرمان دهد رهبر بتازیم، اگر خواهد ز ما او سر ببازیم.»

حمله‌کنندگان به خبرنامه امیرکبیر، در صفحه اول این سایت هشدار داده‌اند: «اگر فرمان دهد رهبر بتازیم، اگر خواهد ز ما او سر ببازیم»

هفته گذشته وب‌سایت رادیو زمانه نیز از سوی «ارتش سایبر ایران» مورد حمله اینترنتی قرار گرفت. این گروه پیش از این به تارنمای توییتر نیز حمله کرده بود. سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، مهترین ابزار اطلاع‌رسانی مخالفان دولت در ماه‌های اخیر بوده‌است.

دولت ایران با تشدید فیلترینگ، اغلب سایت‎های منتقد را فیلتر کرده‌است. از روز ۱۲ بهمن ماه نیز اینترنت ایران با کاهش شدید سرعت مواجه شده و برخی شهرها با قطع موقت اینترنت مواجه بوده‌اند.

مقامات مسئول با تائید این اختلال دلیل آن را قطع کابل جاسک – فجیره اعلام کرده و گفته‌اند زمان بازگشت وضعیت اینترنت به شرایط عادی مشخص نیست. مخالفان دولت می‌گویند اختلالات تازه با نزدیک شدن راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، سالگرد انقلاب اسلامی ایران مرتبط است.

معترضان اعلام کرده‌اند در آن روز بار دیگر با آمدن به خیابان، اعتراض خود به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و رخدادهای پس از آن را اعلام خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)