تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ده‌ها زخمی و کشته غیر نظامی در افغانستان

در پی وقوع یک انفجار در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان، سه غیر نظامی کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

عبدالستار میرزک‌وال معاون والی هلمند گفت این رویداد پیش از ظهر امروز جمعه، بر اثر انفجار مواد منفجره کارگذاری شده در یک موتور سیکلت در محله «مختار» هنگامی روی داد که شماری از مردم سرگرم تماشای یک بازی سنتی محلی بودند.

شاهدان عینی می‌گویند احتمالاً هدف این انفجار «حاجی عزت‌الله» فرماندار پیشین شهرستان «سنگین» هلمند بود اما وی از این انفجار جان سالم به‌در برد.

دو سال پیش در یک رویداد انتحاری در ولایت قندهار در جنوب افغانستان بیش از ۸۰ غیرنظامی که سرگرم تماشای یک بازی سنتی بودند، کشته و افزون بر آ» ۱۰۰ غیر نظامی نیز زخمی شدند.

شاهدان عینی می‌گویند احتمالاً هدف این انفجار «حاجی عزت‌الله» فرماندار پیشین شهرستان «سنگین» هلمند بود اما وی از این انفجار جان سالم به‌در برد

همزمان آیساف، نیروهای کمک به تامین امنیت سازمان ناتو، اعلام کردند یک سرباز آمریکایی بر اثر یک رویداد انفجاری در غرب افغانستان جان باخته‌است.
شب گذشته نیز ۲ غیر نظامی بر اثر یک حمله انتحاری در شهر قندهار جان باختند و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

ژنرال محمد زازی فرمانده پلیس ولایت قندهار گفت حمله‌کننده انتحاری که سوار بر یک خودرو بود، مواد انفجاری را که بر بدنش بسته بود در یک بازار شلوغ منفجر کرد.

مقامات افغان و بین‌المللی می‌گویند شورشیان به دلیل «ضعف» مقابله مستقیم، حملات انتحاری و بمب‌گذاری را افزایش داده‌اند که بیشتر قربانیان این گونه حملات، غیر نظامیان هستند.

سازمان ملل ادامه خشونت در افغانستان را سبب افزایش آسیب‌پذیری غیر نظامیان خوانده و از همه طرف‌های درگیر خواسته‌است با پای‌بندی به موازین حقوق بشری از واردآمدن «اثرات ناگوار» بر غیر نظامیان جلوگیری کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)