تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پیروزی دانشجویان ایرانی علیه دولت هلند

دادگاه منطقه‌ای لاهه روز چهارشنبه تصمیم دولت این کشور برای منع ایرانی‌تباران از تحصیل در رشته‌های هسته‌ای در هلند را تبعیض‌آمیز اعلام کرد.
اعلام این نظر دادگاه، بدین معنی است که دانشجویان ایرانی مقیم هلند در پیگرد قانونی خود علیه دولت هلند موفق شده‌اند.

دادگاه لاهه اعلام کرد که این ممنوعیت که از سال ۲۰۰۸ میلادی به اجرا درآمده‌است با قانون پرهیز از تبعیض در هلند مغایرت دارد.

وزارت امور خارجه هلند در بیانیه‌ای اعلام کرده‌بود که دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی این کشور مجاز نیستند در دوره‌هایی که دانشجویان در آن امکان فراگیری علوم هسته‌ای و موشکی دارند، دانشجوی ایرانی بپذیرند.

دادگاه لاهه اعلام کرد که این ممنوعیت که از سال ۲۰۰۸ میلادی به اجرا درآمده‌است با قانون پرهیز از تبعیض در هلند مغایرت دارد

دولت هلند مبنای قانونی این تصمیم خود را «قطعنامه دسامبر ۲۰۰۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد» اعلام کرده‌بود.

دادگاه منطقه‌ای لاهه روز گذشته اظهار داشت که «هیچ گونه توجیه بی‌طرفانه و معقول برای این تمایزگذاری‌ها بر اساس ملیت افراد وجود ندارد.»

تصمیم دادگاه لاهه نتیجه فعالیت گسترده گروهی از دانشجویان ایرانی‌تبار هلند و هم‌چنین یکی از پروفسورهای علوم هسته‌ای در این کشور است.
دولت هلند در سال ۲۰۰۸ همه شهروندان ایران را از ورود به تأسیسات هسته‌ای این کشور نیز منع کرده‌بود.

این اقدامات در پی قطعنامه‌ای از سازمان ملل صورت گرفت که در آن از کشورهای عضو خواسته شده‌بود نسبت به آموزش رشته‌های حساس به ایرانیان از خود هشیاری و مراقبت نشان دهند.

«هیچ گونه توجیه بی‌طرفانه و معقول برای این تمایزگذاری‌ها بر اساس ملیت افراد وجود ندارد»

به گفته دادگاه لاهه این قطعنامه از کشورها خواسته بود تا مفاد آن را تا جایی که با قوانین محلی خود کشورها مغایرت ندارد اجرا کنند.

در پی تصمیم دولت هلند برای منع آموزش فیزیک هسته‌ای به ایرانیان، کمیته‌ای به نام کمیته دانشجویان ایرانی در هلند تشکیل شد که فعالیت‌هایی را برای لغو این قوانین انجام داد.

این کمیته معتقد است که اطلاعات و تأسیسات حساس را باید به خوبی حفاظت کرد ولی منع یک گروه بر اساس ملیتشان از دسترسی به مواردی که دیگران حق آن را دارند تبعیض‌آمیز است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آفرین به کمیته دانشجویان ایرانی
به این میگن راه درست مبارزه با بیعدالتی و تبعیض، البته در جائی که قانون باشه و به قانون احترام گذاشته بشه. به امید روزی که ما هم در کشورمان بتوانیم تبعیض و بیعدالتی را به دادگاه بکشانیم و جواب هر اعتراضی زندان، شکنجه، تجاوز و اعدام نباشه.

-- کتایون ، Feb 4, 2010

به امید روزی که بتوانیم رهبر آدمکش خودمانی آقای آیت الله خامنه ای و فرماندهان سپاه و بسیج و لباس شخصی را هم با کمال احترام و حتا بودن اینکه به آنها تو بگوییم به پای میز محاکمه بکشیم و آنها را پاسخگو کنیم. اما تا آن زمان راه دوری در پیش است و فعلا باید همگی برای بیست و دوم بهمن بسیج شویم. اینترنت هم بلکه اختلال زیاد است اما با سعی میتوان جهان گرفت!!

-- بدون نام ، Feb 4, 2010

Well done... impressive!

-- Narcis ، Feb 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)