تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کرزی برای صلح با طالبان به عربستان رفت

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، برای تحقق برنامه صلح با طالبان، راهی عربستان سعودی حامی رژیم پیشین طالبان شد.

عربستان در کنار پاکستان و امارات متحده عربی، یکی از سه کشوری است که رژیم طالبان را پیش از سرنگونی‌اش در سال ۱۳۸۰ به رسمیت شناخته بود و گفته می‌شود هنوز هم بر این گروه نفوذ دارد.

آن‌طور که دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده، آقای کرزی را در این سفر، زلمی رسول، وزیر امور خارجه و شماری از روحانیون ارشد این کشور همراهی می‌کنند. قرار است رئیس جمهوری افغانستان در این سفر، مراسم جج عمره را نیز به جا آورد.

پادشاهی عربستان در نشست بین‌المللی لندن که هفته گذشته برگزار شد، متعهد به پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار کمک اضافی به حکومت افغانستان شده است.


حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان

حامد کرزی که در نشست لندن، خواستار همکاری پادشاه عربستان برای حل بحران افغانستان شده بود، دو روز یپش از این، در نشستی خبری در کابل، از تصمیم خود برای سفر به عربستان و گفتگو با مقامات آن کشور سخن گفت.

طرح افغانستان در نشست لندن مبنی بر صلح با شورشیان، با موافقت و حمایت بین ‌لمللی همراه بود.

رئیس جمهوری افغانستان اما هر گونه مذاکره با القاعده و افرادی که با این گروه در ارتباط هستند را رد کرده و گفته با کسانی که صلح و ثبات را نه تنها در افغانستان، بلکه در دیگر نقاط جهان نمی‌پذیرند، حاضر به مذاکره نخواهد شد.

پیش از این، طالبان هر گونه مذاکره با دولت افغانستان را به خروج نیروهای خارجی مشروط کرده بو، اما هنوز مشخص نیست دولت عربستان تا چه اندازه موفق خواهد شد تا آنها را پای میز مذاکره غیر مشروط بنشاند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)