تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست تحریم جشنواره فیلم فجر

گروهی از سینماگران ایران با انتشار بیانیه‌ای، از همکاران خارجی خود خواسته‌اند که در اعتراض به برخورد‌های دولت ایران با مردم، از شرکت در جشنواره فیلم فجر خودداری کنند.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند که جشنواره دولتی فیلم فجر در حالی برگزار می‌شود که فشارهای حکومت ایران علیه مردم و جامعه هنری به اوج خود رسیده است.

در بيست ‌و هشتمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر قرار است ۱۲ فیلم خارجی به نمایش گذاشته شود.

سینماگران خطاب به همکاران خارجی خود: «حضور شما در جشنواره فجر امسال، نادیده گرفتن مبارزات حق‌طلبانه مردم مظلوم ایران خواهد بود»

آلمان، اسپانيا، فرانسه و ترکيه از جمله کشور‌های دعوت شده به این جشنواره هستند.

این سینماگران خطاب به همکاران خارجی خود نوشته‌اند که پذیرش دعوت دولت ایران از سوی شما و حضور در جشنواره فجر، «حمایت از برگزارکنندگان و تائید دولتی است که مردمش، عزادار کشته‌شدگان سرکوب‌ها و چشم‌انتظار زندانیان و گم‌شدگان خود هستند.»

آنها تاکید کرده‌اند که «حضور شما در جشنواره فجر امسال، نادیده گرفتن مبارزات حق‌طلبانه مردم مظلوم ایران خواهد بود.»

در این بیانیه آمده که تعدادی از سینماگران ایرانی در حوادث پس از انتخابات، زندانی و برخی ممنوع‌الخروج، عده‌ای تهدید و تعدادی نیز مجبور به ترک وطن شده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که با این وجود، بسیاری از سینماگران ایرانی با تحریم جشنواره فیلم فجر، «اعتراض خود را به رفتار خشونت‌آمیز دولت با مردم اعلام کرده‌اند.»

آنها نوشته‌اند که برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر با تغییر زمان برگزاری جشنواره سعی بر آن دارند که میهمانان خارجی، شاهد اعتراضات مردمی که در سالگرد انقلاب ایران اتفاق خواهد افتاد، نباشند

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که عده‌ای از سینماگران معترض نیز «برخلاف میل خود» مجبور به نمایش فیلم‌هایشان در این جشنواره شده‌اند.

آنها نوشته‌اند که برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر با تغییر زمان برگزاری جشنواره سعی بر آن دارند که میهمانان خارجی، شاهد اعتراضات مردمی که در سالگرد انقلاب ایران اتفاق خواهد افتاد، نباشند.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار است از پنجم تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار شود.

این بیانیه در شرایطی منتشر می‌شود که عزت‌الله انتظامی، اصغر فرهادی و فاطمه گودرزی از پذیرفتن داوری جشنواره فیلم فجر خودداری کرده‌اند.

داریوش مهرجویی نیز در گفتگویی با هفته‌نامه چلچراغ گفته است که «این جشنواره بی‌بنیه‌تر از آن است که بخواهم درباره آن صحبت کنم» و داوری آن را نخواهم پذیرفت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر هنرمندانی که در این جشنواره بی‌ ارزش شرکت نمیکنند

-- javad ، Jan 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)