تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مصادیق جرایم رایانه‌ای اعلام شد

دادستانی ایران، فهرست مصادیق محتوای مجرمانه جرایم رایانه‌ای را اعلام کرد. توزیع فیلترشکن و انتشار لینک سایت‌های مسدود شده در این فهرست قرار دارد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، می‌گوید: «این دبیرخانه با بررسی گزارشات واصله نسبت به مجرمانه بودن یا نبودن، تصمیم نهایی را اتخاذ و در صورت احراز محتوی مجرمانه نسبت به پالایش (فیلتر) اقدام خواهد کرد.»

فهرست این کارگروه در پنج فصل «محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوای علیه مقدسات اسلامی، محتوای علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوای علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی و محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم به کار می‌رود،» منتشر شده است.

«انتشار فیلتر شکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ، باز انتشار و ارتباط (لینک) به محتوای مجرمانه تارنماها و نشانی‌های اینترنتی مسدود شده، نشریات توقیف شده» از مصادیق اعمال مجرمانه اعلام شده است

در فصل «محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای و سایر جرایم به‌ کار می‌رود»، مواردی چون «انتشار فیلتر شکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ، تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر، باز انتشار و ارتباط (لینک) به محتوای مجرمانه تارنماها و نشانی‌های اینترنتی مسدود شده، نشریات توقیف شده و رسانه‌های وابسته به گروه‌ها و جریانات منحرف و غیر قانونی، انتشار محتوایی که از سوی شورای عالی امنیت ملی منع شده باشد و معرفی آثار سمعی و بصری غیر مجاز به جای آثار مجاز» از مصادیق اعمال مجرمانه اعلام شده است.

یکی از موارد فصل «محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی»، «استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیر قانونی» است.

«اهانت به مقام معظم رهبری (امام خامنه‌ای) و سایر مراجع مسلم تقلید، تشکیل جمعیت، دسته، گروه در فضای مجازی (سایبر) با هدف برهم زدن امنیت کشور و اهانت و هجو و افترا به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی» از دیگر مصادیق محتوای مجرمانه جرایم رایانه‌ای اعلام شده از سوی دادستانی است.

«اهانت به مقام معظم رهبری (امام خامنه‌ای) و اهانت و هجو و افترا به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی» از دیگر مصادیق محتوای مجرمانه جرایم رایانه‌ای اعلام شده از سوی دادستانی است

«قانون جرایم یارانه‌ای» چندی پیش از سوی شورای نگهبان قانون اساسی تائید و برای اجرا به نهاد‌های حکومتی ابلاغ شد.

محمود احمدی‌نژاد نیز این قانون را ۱۰ تیرماه برای اجرا ابلاغ کرده بود.

قوه قضائیه از آذر ماه سال گذشته دادسراهای ویژه «جرایم رایانه‌ای» را راه‌اندازی کرده است.

مقام‌های قضایی، هدف از راه‌اندازی این دادسراها را «برخورد تخصصی با جرائم اینترنتی و رایانه‌ای و کاهش این جرائم» عنوان کرده‌اند.

قانون جرایم رایانه‌ای شامل پنج بخش و ۵۵ ماده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هرگاه خواجه عبداله انصاری قلم به دست می گرفت، نخستین کلمه ای را که می نگاشت این بود: الهی!

اینک باید گفت: الهی، خدا بگم شما ...ها را چه بکند و چه نکند!

-- خواجه عبداله انصاری ، Dec 29, 2009

سید علی ...مرتکب قتل وجنایت میشود صدا وسیما سانسور میکند مردم برای دیدن جنایات رهبر به اینترنت میروند سپاه پاسداران فیلتر میکند مردم فیلتر شکن بکار میبرند دستگاه قضائی ممنوع میکند.سپاه و صدا وسیما و دستگاه قضا به وسیله سید علی ...انتصاب میشوند. می بینید چه ...تو ...است.

-- بدون نام ، Dec 30, 2009

یک کلام : نفس کشیدن ممنوع

-- احسان ، Dec 30, 2009

علی(ع) 25 سال خانه نشین شد تا وحدت حفظ بشه . من احساس میکنم دیگه هیچ وحدتی بین ایرانی ها نیست .به نظر من هردو گروه باید دست از جنایت بردارند تا خون جوانان بیگناه بیشتر از این ریخته نشه.یاعلی مدد.

-- بدون نام ، Dec 30, 2009

کودتا یعنی همین دیگه . مگه چیز دیگه ای توقع داشتید .؟

-- عباسی ، Dec 30, 2009

از ماست که بر ماست...

-- بدون نام ، Dec 30, 2009

بدون نام عزیز، آیا حضرت علی هم بنز ضد گلوله سوار می شد و بر درآمد سرشار و بی حساب و کتاب اقتصاد بیمار و کوفتی نفتی تکیه داشت؟

آیا وی هم هر گاه از خانه محقر خود بیرون می رفت چندین و چند گارد مخصوص مجهز به اسلحه گرم و بی سیم و موتور سیکلت و خودرو و هلیکوپتر و ... از وی پاسداری می کردند؟ اگر هم به فرض چند تایی از دوستداران آن حضرت بزرگوار او را همراهی می کرده اند، نهایتاً همگی مجهز به همان شمشیر و خنجری بوده اند که تقریباً هر فرد عادی یا عالی آن زمان، از دوست و دشمن هم می توانسته به همان سلاح یا بهترش مجهز باشد، بی منت و بی سنت! ما اینک درگیر یک "نبرد نا برابر" هستیم!

شما این ...را با شخصیتی که حتی مخالفانش هم به هر حال وی را در "درستی و راستی و جوانمردی و مردانگی" تحسین کرده و می کنند مقایسه می فرمایید؟ آنهم در دورانی که دهها قدرت جهانی از این افراد به طور مستقیم و غیر مستقیم حمایت می کنند در حالی که علی به راستی "تنها" بود!

علی اگر "علی" نبود که "مولای درویشان" ایران نمی شد!

-- میترا ، Dec 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)