تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مشارکت: وقایع عاشورا نشانه شکست کودتاست

جبهه مشارکت ایران اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای، حوادث روز عاشورا را نشانه «شکست کامل کودتا و کودتاگران» دانست.

این جبهه سیاسی، به «کودتاگران» توصیه کرده که «‌فریبکاری و اقتدارگرایی» را کنار گذاشته و از مردم ایران، «عذرخواهی» کنند.

در روز عاشورا (یکشنبه هفته جاری)، درگیری‌هایی میان پلیس و مخالفان دولت روی داد که منجر به کشته شدن دست‌کم هشت تن شد. پلیس مسئولیت مرگ هیچ‌‌یک از این افراد را بر عهده نگرفته است.


AFP

در این روز قرار بود مخالفان دولت در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز شرکت کنند که این مراسم با دخالت پلیس و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

جبهه مشارکت با محکوم کردن برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با معترضان، آورده است: «به کارگیری ابزار سرکوب، فقط برای تحریک مردم و عصبانی کردن آنها و دمیدن در کوره عصبیت و خشونت و هرج ومرج است.»

«به کارگیری ابزار سرکوب، فقط برای تحریک مردم و عصبانی کردن آنها و دمیدن در کوره عصبیت و خشونت و هرج ومرج است»

در بخش دیگری از این اطلاعیه، از مردم خواسته شده که با «آرامش و خویشتن‌داری» مانع از تحقق «توطئه‌ها» برای کشاندن آنها به سمت رفتار‌های خشونت‌بار شوند.

فراکسیون اقلیت مجلس نیز در واکنش به حوادث روز عاشورا با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های قضایی ایران خواسته در برخورد با منتقدان سیاسی دولت، «یک‌جانبه و افراطی» عمل نکند.

این فراکسیون همچنین به نهاد‌های امنیتی و قضایی هشدار داده که از دستگیری گسترده «دلسوزان نظام و انقلاب به بهانه‌های مختلف» خودداری کنند.

فراکسیون اقلیت مجلس از صدا و سیما خواسته که از «فضاسازی یک‌سویه و متناسب با خواست و اراده عناصر افراطی» خودداری کند

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که «افراد سازمان‌یافته»، با حمله به سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران، زمینه‌ساز «حوادث تلخی» در روز عاشورا شدند.

شب عاشورا گروهی از لباس شخصی‌ها به مراسم سخنرانی محمد خاتمی در حسینیه جماران حمله کردند که منجر به ناتمام ماندن سخنرانی آقای خاتمی و بروز برخی ناآرامی‌ها در خیابان‌های اطراف این حسینیه شد.

پیش‌تر مجمع روحانیون مبارز با انتشار اطلاعیه‌ای، حمله «مدعیان دروغین طرفدار انقلاب» به حسینیه جماران در شب عاشورا را محکوم کرده بود.

فراکسیون اقلیت همچنین از سازمان صدا و سیما خواسته که از «فضاسازی یک‌سویه و متناسب با خواست و اراده عناصر افراطی» خودداری کند.

دفتر تحکیم در اطلاعیه خود آورده که «سناریوسازی‌های حکومت، مدت‌هاست نوای شومش به گوش هوشیاران رسیده است»

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور (دفتر تحکیم) نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، حوادث روز عاشورا را «جنایت و خونریزی» دانسته و آن را محکوم کرده است.

دفتر تحکیم در اطلاعیه خود آورده که «سناریوسازی‌های حکومت، مدت‌هاست نوای شومش به گوش هوشیاران رسیده است.»

این دفتر در بخش دیگری از اطلاعیه خود به معترضان توصیه کرده که اعتراضات خود را در «چارچوب‌های مدنی و مسالمت‌آمیز دنبال» کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دفتر تحکیم به معترضان توصیه کرده که به اعتراضات خود
--در چهارچوبهای مدنی و مسالمت امیز-- ادامه دهند.
واقعا جای تاسف دارد که بعد از مدت ٦ماه نصیحت سیاسیون مردمی /اقایان و خانمهای "دفتر تحکیم "هم به درستی روش مبارزه مسالمت امیز پی برده اند و انشا الله دست از افراطی گری برمیدارند و توصیه انان هم حربه و تاکتیک نیست.

-- mansour piry khanghah ، Dec 29, 2009

اين ١٣ ميليون كه بيرون آمدند اگر تف كنند آن ١٣ هزار نفر را آب مي برد٠
پس چرا خامنه اي مانده؟ موسوي هم باي باي ٠ نوبت مجاهدين است ٠ اسلحه ها را بيرون بياوريد

-- mojahed ، Dec 29, 2009

یک مسئله ی نه بسیار پر اهمیت که جالب این است که چرا هاشمی رفسنجانی سکوت کرده است! او که در تمامی ترور ها و سرکوبهای پیش از این دست داشته، در روکم کنی ها ی سیاسیون ودانشجویان و حتا روحانیون دست داشته، در حصر آیت الله منتظری و گرفتار کردن او دست داشته، در تجاوز با شیء آلوده با سیانور به علی اکبر سیرجانی دست داشته، در ترور دکتر سامی دست داشته، در کشتار میکونوس دست داشته، در قتل شاهپور بختیار دست داشته، در قتلهای سردار ...و وزیر اطلاعاتش فلاحیان دست داشته در قتلهای ذنجیره ای دست داشته ، در قتل عام زندانیان در سال شصت و هفت دست داشته، در جنگ تحمیلی هشت ساله دست داشته و... و اما حالا با ناز دارد صبر می کند که جنبش سبز و اصلاحطلبان از او او دعوت کنند تا با کرشمه و ناز تشریف بیاورند و محلل ارباب ولایت خامنه ای شود! او امیدوار است که این سیب چنان برسد تا بیفتد به دامان او!
اما او اینهمه را با عینک چوبی می خواند! او یک مهره ی سوخته است نه بیشتر بل کمتر!
زنده باد جمهوری ایرانی،
زنده باد انقلاب سبز

-- بدون نام ، Dec 29, 2009

از : پیشگو پیشگو عنوان : ایت الله خامنه ای از ایران فرار می کند من پیشگو هستم . یک سال پبش در چنین روزهایی پیشگویی کردم که خون و خونریزی در ایران می بینم .انشعاب و اعتراض در سپاه پاسداران می بینم به نفع مردم ایران . تیره گی روابط ایران و انگلیس را دیدم و نوشتم . یک سال پیش دیدم که ایت الله خامنه ای از ایران فرار می کند و نوشتم .... فعلا خون و خونریزی ادامه خواهد داشت .اما روزهای خوب توام با پیروزی و جشن می بینم .

-- ایت الله خامنه ای از ایران فرار می کند ، Dec 29, 2009

مسولین محترم رادیو زمانه،

خبرها و گفتگو های فراون و البته تایید نشده ای پیرامون ترور بزرگان جنبش سبز (بمبگذاری در راهپیمای فردا و پوشش خبری صدا و سیما و حمله ی تحصن کنندگان مقابل دفتر موسوی به داخل دفتر و قتل ایشان در دفتر کار و یا منزل ) در رسانه های مختلف غیر رسمی در جریان است. اگر چه امکان تایید کردن گزارشهای اینچنینی وجود ندارد با این حال شاید با استفاده از مقاله ای تحلیلی و یا نقل قولی بتوانید مردم را در برابر احتمال برنامه شوم کودتاچان آگاه سازید، پیش از آنکه دیرشود .

-- Reza ، Dec 29, 2009

با سلام به اهالي زمانه چندين مرتبه نظراتي دادم كه هيچ توهيني نداشت و تنها تحليل شخصي من بود ولي پخش نشد.
اينبار اين نظرم را به خود اهالي زمانه مي دهم.
من هم با شما موافقم. وقايع عاشورا نشانه شكست حتمي كودتا است. مي دانيد چه كودتايي و چرا؟؟؟؟؟
كودتاي ديكتاتورهاي حداقلي بر حداكثري. اما دلايلش
البته خود شما بهتر مي دانيد چون اگر مطالب صداي آمريكا و خبرگزاري فرانسه را ديده باشيد حتما مي دانيد كه ايشان از شرمندگي گفته بودند يا سبزها به تعطيلات رفته بودند و يا تبليغات خوب نبوده است و به همين خاطر جمعيت ناچيزي آمده بودند.
دليل دوم:
اينبار بد ميخي به تابوت سبز كوبيديد مي دانيد چرا؟ امروز با اين حادثه و صوت و كف هاي حاميان سبز در جماران و كف خيابانها چهره نه چندان مذهبي تان هم از بين رفت و به بي مذهبي رسيد. نمي دانستيد كه 1400 سال است كه اين ملت با خون و وجود خود عاشورا را لمس كرده و به راحتي عاشوراي ساختگي شما لو مي رود.
گفتند مي شود گنجشك رنگ كرد و به جاي قناري جا زد و لي نه ديگر كفتار كه نه پرنده است و نه اندازه اش در اين قافيه ميگنجد و نه ...
راستي هنوز هم مي گوييد اكثريت هستيد پس چرا جمعيت حاضر در خيابانها چند صد نفر بود ولي جمعيت مردم در اعتراض به اين عمل زشت شما ميليوني
اگر باور نداريد خصوصي از دوستان داخلي تان بپرسيد تا خجالت هم نكشيد.
ملت را ببينيد مي گويند هيهات من الذله

-- salaam-irani.blogfa.com ، Dec 30, 2009

حضور سرزده رمضان زاده در دانشگاه تهران
رمضان زاده : اوضاع روز به روز رادیکال ترمی شود

http://www.alarabiya.net/articles/2009/12/29/95712.html

نبوی گفت شکنجه نبوده اینم میگه نبوده. صرفنظر از اینکه بوده باشد یا نباشد یا برای بعضیها بوده باشد تکلیف این همه بازی سیاسی که این سبزها می کنند چیست

-- sartas ، Dec 30, 2009

شروع افراطی گری از ساعتی پس از اعلام نتیجه انتخابات توسط برنامه ریزان انقلاب مخملی (جنبش سبز)اغاز شد/نه از طرف مامورین.
نامه مغرورانه و تحدید امیز رفسنجانی به خامنه ای و ژستهای انقلابی کروبی و موسوی وسکوت انان در برابر اتش زدن زباله دانها،اتش زدن موتور مامورین و زدن مامورین،نشان از علاقه سران جنبش به اعمال خشونت بود.در غیر این صورت می بایست به سبز پوشا تذکر داده می شد که در مقابل خشونت مامورین نباید متوسل به خشونت شد.به همین علت ته مانده های مجاهدین و چپی های افراطی هم از موقعیت استفاده کردند و مردم رنج کشیده و دردمند ایران را وارد یک ماجرا جویی نمودند.
سیاسیون ایرانی از همان اول نسبت به ماهیت انگلیسی و امریکایی این انقلاب مخملی اگاه شدند و برخی به دل سوزی پیشنهاد مبارزه مسالمت امیز دادند و برخی هم سکوت کردند و از همراهی پرهیز نمودند.
اکنون جنبش سبز به رهبری رفسنجانی،موسوی،کروبی و خاتمی به یک گروه و یا سازمان افراطی تبدیل شده و نمیتواند با داشتن چنین رهبرانی تغییر روش بدهد و یا مردم فریبی کند.
راه نجات از این تنگنا برکناری رهبران وابسته به استعمارگران کنونی و ممانعت از رفتار افراطی و اشتی سیاسی با دولت احمدی نژاد و ادامه مبارزه در جهت خواسته های واقعی مردم میباشد.
ضمنا حتی اگر مردم به علت فشار اقتصادی و بی عدالتی های دست اندر کاران در نظام ج.ا. تمایل به سرنگون کردن دولت جمهوری اسلامی و جای گزین کردن جمهوری ایرانی و یا نظام دیگری را داشته باشند،سیاسیون ایرانی باید با تشریح شرایط بد سیاسی کنونی در جهان مردم را از عواقب ان اگاه نمایند.
در هر صورت برای ادامه مبارزه و مجبور کردن دولت احمدی نژاد به تغییرات اساسی و رفع بی عدالتی ها، باید به فکر رهبران جدید با پیشینه خوب و معتقد به مبارزه مسالمت امیز بود.
توجه به این نکته مهم سیاسی که اقای احمدی نژاد هم خود یک فرد معترض سیاسی و از قشر خود ما پابرهنه ها و شکم گرسنه ها می باشد و اصل سیاست داخلی ایشان،مبارزه با رانتخواران و زالو صفتان در درون نظام،امتیاز بزرگی برای رسیدن به خواسته های به حق مردم است.
هر برادر تنی اگر گرسنه نیست
با تو که گرسنه ای خصم خانگی ست
هر برادر که خواب می کند ترا و نان خویش میخورد
یار دشمنان توست
هر غریبه گرسنه اما
با تو که گرسنه ای برادر است
در نبرد ما گرسنه را گرسنه یاور است
....

-- mansour piry khanghah ، Dec 30, 2009

تبلیغ خشونت و استفاده از سلاح همان طور که نویسنده کامنت بالا به نام Mojahed انجام داده قطعا چاره ساز نیست . مگر در زمان حکومت شاه در ایران ، این روش مبارزه موثر بود . در فضای خشونت تر و خشک با هم می سوزند و در فضای غبار آلود یک مشت موج سوار برنده خواهند بود .
در مقابل خشونت طرف مقابل فقط باید مراقب بود که آسیب ندید و یا کمتر آسیب دید .
مطمئنا این شیوه خشونت طلبان را ناامید و خشمگین تر خواهد کرد و وجهه داخلی و خارجی جنبش سبز را ارتقا خواهد داد .
از گاندی و مبارزه مسالمت آمیز او در هند بیاموزیم . کسانی که خواستار خشونت هستند لطفا یک بار فیلم گاندی را ببینند .

-- کامران ، Dec 30, 2009

خوب می بینم که مزدورهای سیدعلی ...اینجا هم پیدایشان شده و برای لقمه نانی که رهبر ...جلویشان می اندازد گلوی خود را میدرند. فایده ندارد بوی الرحمان رهبرتان و جیره خوارانش بلند شده . همگی راهی ...هستید

-- ایرانی سبز ، Dec 30, 2009

... موسوی بریده حسابی هم بریده اگر مشارکتی ها وامثا ل انها به مردم متوسل نشوند وباز بخواهند با طناب خمینی ...سیرک بازی کنند سرنوشت خطرناکی را برای خود ورق میزنند که در صورت گرفتار امدن در دام ولی ...نظامشان دیگر کسی به دادشان نخواهد رسید زیرا مردم قدرت خودشان در یکشنبه خونین نشان دادند و انتظار ندارند از قدرت تهاجمی انها سو استفاده شود.

-- Hamid ، Dec 30, 2009

حمله مزدوران رژیم به بخش نظرهای رادیو زمانه قابل درک است. حتا عاشورای سیاه و با ماشین رد شدن از روی مردم بی دفاع نیز نتوانست جبران سیلی آب-داری باشد که مردم بر گوش ولی ...و مزد بگیران آدم کش او زدند. بعد از پروژه ی جر دادن عکس خمینی و جر دادن خودشان و سوزاندن قرآن حالا دیگر با عصبیتی از نوع کامنت « mojahed » و دیگر مزدوران رژیم سناریو های جدیدی راه می اندازند. اما همانطور همه می دانند (حداقل در دانشگاه ها) بسیجی اکثرا جزو کم هوش ترین انسانهای خلقت است که به دلیل کم بود هوش و عقل همیشه به قبای یک رهبر آویزان اند که از بخت بدشان ای رهبر هم دچار خود شیفتگی و مستی قدرت است. باری، ننگ ریختن خون مردم در این عاشورا از دامن حزب ا... پاک شدنی نیست. امام حسین با ماشین از روی جوانان رد شدن را بر صوت و کف ترجیح نمی دهد. برای درک این موضوع نیاز به هوش بو علی نیست.

-- Reza ، Dec 30, 2009

از اینکه جناح سوپر دوپر افراطی راست هم مطالب اینجا را میخواانند خوشحالم. شاید با این وضع اینترنت و فیلتیرینگ بیشتر خوانندگان این گروهند که به اینترنت دسترسی دارند.
اما این ماجرای سوت و کف و پیراهن عثمان برای کشتن مردم و زیر گرفتن انها و ترور فعالان هم داستانی.
از داستان راه اندازی کاروان عاشورا و ان ننه من غریبم بازی به کارگردانی کردان چند سالی گذشته است ولی انگار روش ها همان است.
این بار هم همان سناریوی نخ نما.
من بردباری مردم را تبریک میگوییم که حتی با این کشتار و حمله شدید دست به خشونت نبرده اند.
تازگی ها حقوق بگیران سپاه به اصطلاح ادای متفکران را در می اورند و وبلاگ راه می اندازند ولی جالب اینجاست که کامنتهای خوانندگانشان نشان میدهد که خوانندگانشان هم بیشتر شبیه خودشان است. به هر حال جای تبریک است که این جماعت حداقل کمی از وقتشان را هم به جای جنایت و ادم کشی صرف وبلاگ نویسی کنند و شاید در دراز مدت ایین تمدن و گفتگو بیاموزند.

-- Ali ، Dec 30, 2009

چه خوب نوشتی علی. با تو موافقم.

-- Reza ، Dec 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)