تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتشار گزارشی درباره وضعیت بهائیان ایران

مرکز اسناد حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین گزارش خود، جمهوری اسلامی را به «جنایت علیه بشریت» در برخورد با بهائیان متهم کرد.

این مرکز در گزارشی که در مورد وضعیت بهائیان ایران منتشر کرده، جمهوری اسلامی را متهم به «تلاش برای پاک کردن آثار دین بهایی» از طریق بازداشت پیروان آن کرده است.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران که سازمانی غیر انتفاعی است، پیش‌تر دو گزارش با عنوان «دیانتی ممنوع؛ آزار و تعقیب بهاییان ایران» و «جامعه‎ای در تنگنا: شرح مشقات بهاییان شیراز» منتشر کرده بود.


سومین گزارش این مرکز، «جنایت علیه بشریت؛ حمله جمهوری اسلامی به بهائیان» نام دارد که «دستگیری‌های غیرقانونی، بازداشت‌های طولانی و شکنجه» پیروان و رهبران بهایی در ایران را فهرست کرده است.

در این گزارش آمده که مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تلاش‌ها برای «خفه کردن و پاک کردن» تمام آثار بهائیت در ایران را آغاز کرده‌اند.

اصل گزارش را بخوانید

این گزارش افزوده که در ایران بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ حدود ۲۰۷ بهایی «بدون تشریفات قانونی» اعدام شده‌اند.

در این گزارش آمده که مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۱۳۵۷ تلاش‌ها برای «خفه کردن و پاک کردن» تمام آثار بهائیت در ایران را آغاز کرده‌اند

آن‌طور که در این گزارش آمده از زمان تاسیس جمهوری اسلامی، بهائیان ایران به طور «خودسرانه، برنامه‌ریزی شده و گسترده» از سوی نیرو‌های امنیتی با «حبس» مواجه شده‌اند.

در این گزارش همچنین به طور خاص، آیت‌الله علی خامنه‌ای، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و اکبر هاشمی رفسنجانی، مسئولان «جنایت» علیه بهائیان در ایران متهم شده‌اند.

این مرکز از مجامع بین‌المللی خواسته که این افراد و سایر افراد صادر کننده دستور تعقیب و آزار بهائیان در ایران را محاکمه کنند.

مرکز اسناد حقوق بشر ایران اواخر سال ۲۰۰۴ با کمک یک میلیون دلاری آمریکا تاسیس شده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که در سال جدید کمکی به این مرکز نخواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)