تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: ایران ضرب‌الاجل را جدی بگیرد

کاخ سفید به رهبران ایران هشدار داد که ضرب‌الاجل تعیین شده در خصوص برنامه هسته‌ای تهران را که با پایان سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد، جدی بگیرند.

محمود احمدی‌نژاد امروز سه‌شنبه، ضرب‌الاجل دولت آمریکا برای موافقت با پیشنهاد طرح مبادله سوخت هسته‌ای را رد کرد.

آقای احمدی‌نژاد در شهر شیراز گفت که غرب می‌تواند هر اندازه که بخواهد برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کند، اما تهران به آن اهمیت نمی‌دهد.


رابرت گیبس(رویترز)

وی افزود: «آنها کی هستند به ما فرصت بدهند، بلکه ما به آنها فرصت دادیم. اگر اخلاق، رفتار و ادبیات خود را اصلاح نکنند، ما همه حقوق تاریخی ملت ایران را از آنها مطالبه خواهیم کرد.»

آسوشیتدپرس به نقل از رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید نوشته است که احمدی‌نژاد ممکن است ضرب‌الاجل تعیین شده را به رسمیت نشناسد، اما پایان دسامبر، آخرین فرصت جامعه بین‌الملل به ایران برای حل مناقشه اتمی خود است.

به گفته آقای گیبس، پس از پایان این ضرب‌الاجل، احتمال افزایش تحریم‌ها علیه ایران قوت می‌یابد. وی در عین حال به آغاز مقدمات افزایش این تحریم‌ها اشاره کرده است.

ایران براساس پیشنهادی که به گفته احمدی‌نژاد از سوی تهران ارائه شده، قرار بود در ازای تحویل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد از روسیه و به واسطه فرانسه، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تحویل بگیرد.

رابرت گیبس گفته که احمدی‌نژاد ممکن است ضرب‌الاجل تعیین شده را به رسمیت نشناسد، اما پایان دسامبر، آخرین فرصت جامعه بین‌الملل به ایران برای حل مناقشه اتمی خود است

این پیشنهاد با شرط ایران مبنی بر انجام مبادله سوخت در خاک این کشور و مخالفت کشور‌های غربی با آن، از سوی طرفین مورد توافق قرار نگرفته است.

غرب بارها ایران را به افزایش تحریم‌ها در صورت امتناع از مبادله سوخت اتمی که از سوی آژانس انرژی اتمی مطرح شده، تهدید کرده است.

تنش‌ها میان ایران و غرب پس از افشای دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته تا جایی که شورای حکام آژانس علیه جمهوری اسلامی قطعنامه‌ای صادر کرده است.

ایران می‌گوید که حتی یک کلمه از مفاد این قطعنامه را اجرا نخواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما بعد از مشروطه اولتیماتوم روسیه را قبول نکردیم، بعد از ملی شدن نفت هم اولتیماتوم انگلیس را رد کردیم و حالا دلیلی ندارد اولتیماتوم آمریکا را بعد از یک قرن مبارزه قبول کنیم.

-- ضیغم ، Dec 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)