تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

آغوش اسلام
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «ضرورت ابهام‌زدائی از مذاکرات قاهره» در خصوص سفر علی لاریجانی به مصر و دیدار با مقام‌های مختلف این کشور نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «این نکته قابل درک است که هر قدم رژیم قاهره از صهیونیست‌ها فاصله بگیرد، می‌تواند به همان اندازه به ایران اسلامی نزدیک‌تر شود. این سیاست متین و منطقی ایران طی سال‌های اخیر بوده است. لکن هرگز قابل درک و پذیرش نیست که رژیم قاهره همچنان بعنوان سرپل ارتباطی اسرائیل عمل کند و کارنامه سیاه خود را هر لحظه در جهت خیانت به فلسطین و دنیای اسلام قطورتر سازد.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «این نکته مورد قبول است که مصر باید به آغوش دنیای اسلام و دنیای عرب باز گردانده شود، ولی این مهم فقط می‌تواند با درهم شکستن حلقه‌های اسارت در چنگال صهیونیستها عملی شود و محقق گردد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «آیا مصر تغییر کرده یا نه. در اینکه رژیم قاهره در مواضع غیرانسانی و ضد فلسطینی خود وقیح‌تر نیز شده تردیدی نیست. از طرف دیگر تردیدی وجود ندارد که انعطافی در مواضع نظام جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی پدید نیامده است.»

متن کامل سرمقاله

تعدیل آمار
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «از استادیوم تبریز تا خیابان‌های قم» به انتقاد از آمارهای غلط در خصوص شمار شرکت‌کنندگان در مراسم تدفین آیت‌الله منتظری انتقاد کرده است.

به نوشته آفتاب یزد، «شاید برای القای کثرت طرفداران یک تفکر و قلّت حامیان یک جریان، گاه تنظیم یک تصویر ضرورت می‌یابد و گاه تعدیل آمار یک جمعیت! البته ممکن است آن تصویر و این آمار، هر دو ناشی از ضعف قدرت محاسبه و تـحلیل چند خبرنگار یا مصلحت‌اندیشی بالاتری مانند روحیه بخشی به دوستان باشد.»

این روزنامه افزوده است: «اما به هر حال هرچه باشد این نگرانی همچنان وجود دارد که اعتمادکنندگان صاحب نفوذ به رسانه‌های اینچنینی، براساس همین خبرها، تصاویر و آمارها، تصمیماتی بگیرند که اگر آمار واقعی مراسمی مانند تشییع جنازه قم و سخنرانی تبریز را بدانند، در اتخاذ آن تصمیم‌ها، قدری تامل به خرج دهند! این نحوه خبررسانی از بُعد دیگری نیز می‌تواند برای کشور و نظام هزینه‌ساز باشد.»

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته است: «کسانی که بنابر بعضی مصلحت سنجی‌ها یا خدای نخواسته برای برخی تسویه‌حساب‌ها، واقعیات آشکار را دستکاری می‌کنند، آیا به روزی اندیشیده‌اند که همین رسانه‌های داخلی بایستی در برابر خبرسازی‌‌های شیطنت آلودِ مخالفان نظام،بـه نـقش آفرینی بپردازند؟»

متن کامل سرمقاله

حرکت تدریجی
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «هدفمند کردن را از کجا آغاز کنیم؟» به ارائه پیشنهادهایی در خصوص طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بپردازد.

به نوشته این روزنامه، «به جای آنکه با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طوری برخورد کنیم که گویی قرار است انقلابی اقتصادی رخ دهد، می‌توان به شکل تدریجی و از سمت و سویی که انجام کار آسان‌تر است، حرکت را شروع کرد.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «به جای اینکه همه یارانه‌ها را به یک‌جا نقدی کنیم و بعد تلاش کنیم تا پول آن را به اقشار نیازمند برگردانیم، می‌توان این رویکرد را به کار گرفت که نقدی کردن و واقعی کردن قیمت خدمات دولتی برای اقشار ثروتمند و متوسط صورت گیرد و عرضه خدمات مذکور برای اقشار ضعیف جامعه به شکل فعلی باقی بماند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «نیازی به تکرار این واقعیت نیست که در همه روش‌های شناسایی، قدری خطا وجود دارد؛ اما مساله این است که اولا خطای کدام روش کمتر است و ثانیا هزینه‌های اجرای این شناسایی چقدر است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «پیام مردم شیراز»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «بحران جانشینی در خاندان سلطنتی سعودی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «مردم عوام نیستند»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «عصر میانه‌روی با امر به معروف و نهی از منکر»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)