تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

وداع پرشکوه
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «پیام یک وداع» در خصوص حضور قابل توجه مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «دیروز جمعیتی عظیم با پیکر آیت‌الله منتظری وداع کـرد تـا باردیگر ثابت شود مردم ایران، قدر فقیهان خویش را می‌دانند و سرداران مـبارزه با ستم شاهی را ارج می‌نهند. تشییع کـنندگان این مرجع عالیقدر نشان دادند که انسانیت انسان‌ها را پاس می‌دارند و آنها را با همه ویژگی‌هایشان دوست دارند.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «خبررسانی بی‌ادبانه و هتاکانه بعضی از سایت‌های خبری در حالی اتفاق افتاد که حتی پس از صدور پیام رهبری، آنها حاضر به اصلاح اخبار اولیه خود نشدند؛ در حالی که هرگاه متن یک خبر به مذاق بعضی از دولتمردان خوش نیامده است آن را به طور کلی از سایت‌های خود حذف کـرده‌اند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «وداع پرشکوه دیروز، پیامی هم برای بعضی هتاکان داشت که در سال‌های اخیر، چشمان خود را می‌بستند و بدون لحظه‌ای تامل، دهان خود را برای اهانت به مرحوم منتظری باز می‌کردند و در ماه‌های اخیر، شخصیت‌های محبوب دیگری را نیز شـریـک آقـای مـنـتـظری در شنیدن اهانت‌ها قرار دادند.»

متن کامل سرمقاله

جبهه خودی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تابلوهای جا به جا شده» به ارائه گمانه‌هایی در خصوص حوادث پس از انقلاب اسلامی در ایران پرداخته است.

به نوشته کیهان، « تاریخ ۳۰ ساله پس از انقلاب ما با وجود برخی تفاوت‌ها، شباهت بسیاری به تاریخ ۳۰ ساله صدر اسلام دارد. جبهه ضدانقلاب خارجی و داخلی همانند صدر اسلام، وقتی پیروزی جبهه ایمان را دید و از جنگ‌های رویارو طرفی نبست، به همان ترفند اموی اقتدا کرد.»

این روزنامه افزوده است: «دشمن کوشید از یک سو جهت فلش تابلوهای راه نما و تابلوهای هشداردهنده را عوض کند و از سوی دیگر تابلوهای انحرافی را دست عوامل خود بدهد. بنابراین بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، گروهک‌های لیبرال وابسته به آمریکا و سلطنت‌طلب و ملی گرایان حامی رژیم طاغوت، یکجا مدعی جمهوریت و آزادی و دموکراسی و حقوق بشر شدند.»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «در این میان آنچه عجیب می‌نمود، این بود که شماری از اعضای جبهه خودی در این وارونگی دفاع از نقض کنندگان حقوق عمومی به جانب منافقین و مستکبران میل کردند تا آنجا که به کتمان حق و حق نمایی باطل مدد رساندند تا بازار فتنه و فریب رونق گیرد.»

متن کامل سرمقاله

اضلاع مثلث
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا ایران و مصر دوست نمی‌شوند» در خصوص سفر اخیر علی لاریجانی به مصر نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «رابطه ایران و مصر موضوع اختلافی سه‌دهه‌ای است که تلاش‌های پیشین برای حل آن نتیجه‌ای نداشته است. به همین علت، دیدارهای لاریجانی با رییس‌جمهور و وزیر خارجه مصر در رسانه‌های منطقه و جهان با حساسیت زیادی دنبال می‌شود.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «اهمیت رابطه ایران و مصر فراتر از رابطه‌ای دوجانبه است. اگر مشکل ایران و مصر به منافع و تلقی‌های متفاوت در تهران و قاهره ختم می‌شد، دو کشور یا تاکنون مشکل را حل کرده بودند یا از خیر چنین رابطه پر زحمتی می‌گذشتند؛ اما ایران و مصر به همراه کشوری دیگر؛ یعنی عربستان سعودی، اضلاع مثلثی هستند که با رشته‌های فراوانی به صورت‌های مستقیم و غیرمستقیم به یکدیگر گره خورده‌اند و هر سه با پدیده‌هایی تعیین‌کننده مانند مساله فلسطین، وضع جهان اسلام و رابطه آمریکا مواجهند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، « نگاه دو ضلع این مثلث؛ یعنی مصر و عربستان سعودی در مسائل منطقه‌ای و جهانی به یکدیگر نزدیک‌تر است و به صورت طبیعی در وضع اتحاد ضدایرانی به‌سرمی‌برند. برای مصر و عربستان، عنصر عربی بودن، برتر یا همسنگ با اسلامی بودن است و بر اساس همین رویکرد، ایران را بیگانه غیرعرب خاورمیانه می‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «شیعیان یمن وجه‌المصالحه اهداف استعماری»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جمهوری ایرانی و شکست مصدق»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «بازهم پیمان می‌بندیم که به مردم دروغ نگوئیم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)