تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کروبی: حاکمیت با دانشجویان مقابله نکند

مهدی کروبی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که از «مقابله خشونت‌آمیز» با مردم و به ویژه دانشجویان بپرهیزند.

آقای کروبی در گفتگویی که در سایت تغییر منتشر شده، دانشجویان را «میزان الحراره» جامعه نامید و از حاکمیت خواست که به خواست‌های «قانونی و شرعی» مردم، تن دهد.

وی با اشاره به این که «جریان اقتدارگرا» به دنبال بهانه است تا اعتراضات «به حق» مردم را به عنوان جریان انحرافی» نشان دهد، خطاب به مردم و دانشجویان گفت که «بهانه» برای سرکوب و خشونت، به دست «افراط‌گرایان» ندهند.


نامزد معترض به نتیجه انتخابات به نیروهای مسلح و بسیج نیز توصیه کرد که «خود را درگیر با مردم، دانشجویان و نیروهای ارزشمند جامعه نکنند تا در جریان‌های ناخواسته گرفتار نشوند.»

این در حالی است که علاوه بر سرکوب دانشجویان و معترضان در روز دانشجو، امروز نیز دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، صحنه خشونت‌هایی بود که در اثر حمله نیروهای حکومتی به دانشجویان رخ داد.

مهدی کروبی باردیگر بر وجود اختلافات «جدی» در کشور تاکید کرد و افزود که این مشکلات، «راه حل جدی» هم دارد.

آقای کروبی در بخش دیگری از گفتگوی خود، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد در سفر به اصفهان مبنی بر اینکه «آمریکایی‌ها به دنبال مقابله با امام زمان و ظهور ایشان هستند و ما اسنادش را پیدا کرده‌ایم»، از این نوع اظهارات انتقاد کرد.

کروبی به نیروهای مسلح و بسیج نیز توصیه کرد که «خود را درگیر با مردم، دانشجویان و نیروهای ارزشمند جامعه نکنند تا در جریان‌های ناخواسته گرفتار نشوند»

کروبی از محمود احمدی‌نژاد پرسید: «نکند این اسناد هم در وزارت خارجه است؟آخر این چه حرفی است؟ آمریکایی‌ها چگونه می خواهند جلوی حضرت حجت را بگیرند؟ می‌خواهند بازداشتش کنند؟ یا می‌خواهند ترورش کنند؟»

وی سخنان احمدی‌نژاد را موجب از بین رفتن «حیثیت نظام و روحانیت» عنوان کرده است.

به گفته کروبی، «بسیاری از مراجع منتقد وضع موجود هستند. بسیاری از علما استخوان در گلو دارند و برخی از آن‌ها انتقادات را بیان می‌کنند و بعضاً هزینه آن را هم می‌پردازند و برخی دیگر بنابر ملاحظات و تاملاتی، سکوت پیشه کرده‌اند.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین اظهار داشت که دنیا «نباید» احمدی‌نژاد را نماینده تمام ملت ایران بداند. «ایشان فعلا رئیس دولت شده است.»

نامه به رئیس صدا و سیما
مهدی کروبی امروز در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما نسبت به تصاویر پخش شده از روز دانشجو از تلویزیون دولتی ایران اعتراض کرد.

شب گذشته، در برنامه خبری ۲۰:۳۰ تصاویر پاره شدن پوستر آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی پخش شده است.

آقای کروبی این تصاویر را «مونتاژ شده» توصیف کرده و افزوده است که «برخی عامدانه، بدنبال بدنام کردن اعتراضات واقعی و حقیقی مردم که پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، می‌باشند و درصدد هستند راه را برای جریانات افراطی که جز به قانون شکنی و سرکوب مردم نمی‌اندیشند، باز کنند.»


وی در نامه خود افزوده که در سازمان صدا و سیما، مجموعه‌ای در حال «توجیه سرکوب» مردم با هزینه کردن نام و اعتبار آقای خمینی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شيخ شجاع

پيشنهاد براي دهه محرم:

پيشنهاد مي‌گردد براي تداوم جنبش سبز و از دهه محرم‌الحرام نهايت استفاده گردد:
1. پيشنهادمي‌گردد از شب اول ده محرم هر شب شمع و فانوس به دست و در دستجات سياه پوش و با شال و روبان سبز در خيابانهاي اصلي تهران پياده روي سكوت نماييم. هرشب به مدت دو تا سه ساعت از ساعت 6 بعد از ظهر تا مثلا 8 شب.
2. پيشنهاد مي‌گردد محل تجمع دائمي مادران داغدار ميعادگاه هر شب دسته‌ها و گروههاي سبز و سياهپوشان عذادار باشد. تا ياد شهداي مظلوم كربلا را با شهداي مظلوم اخير ايران گرامي داريم. و راهشان را ادامه دهيم.
3. جوانان و بويژه دانشجويان مبتكر اين حركت باشند تا سنت‌هاي غلط روضه خوانان كم سواد و فاسد حكومت را بر چيده و مراسم را با نسخه جديدتر و فرهنگي‌تري در خور و شأن قيام عاشورا بر پا نماييم. ما به عنوان فرهنگيان ايران مي‌توانيم قيام عاشورا را از دهان متعفن و آلوده به تعصب روضه‌خوانان حكومتي جدا نماييم. و به دامان صاحبان واقعي‌اش برگردانيم. بايد عاشورا را پس بگيريم مثل همه مراسم‌هاي ديگر. ما مسجد نداريم چون همه مساجد متعلق به حكومت و ملايان روضه خوان همدستش است. اما همه ايران سراي ماست.

شايد دوستان ديگر بتـوانند ايده‌هاي تكميلي و يا حتي بهتري ارائه نمايند.

** حسين مظهر ازادي‌خواهي است**
يا حسين ميرحسين

-- بدون نام ، Dec 8, 2009

دراسنادی که اقای احمدی نژاد پیدا کرده اند سندی وجود دارد که
نشان می دهد که امریکا برای سر مبارک حضرت صدهزار دلار جایزه
تعیین کرده.... برای سر بن لادن بیشتر گذاشته بو دند٠

-- khadem e Emam ، Dec 8, 2009


با توكلي دانشجوي ليبرال طرفدار بازرگان اينگونه رفتار مي كنند٠ با احمد زيد آبادي و مومني و ٠٠٠٠ آنچنان رفتاري دارند اما با بهزاد نبوي و برادر زن موسوي رفتار ملايم دارند٠ مشكل اين رژيم آزاديخواهي و دموكراسي طلبي دانشجويان و روزنامه نگاران است ٠ با چپ مذهبي ضد آمريكا و توده اي فدايي فقط اختلاف سليقه دارند سر انتخابات و اينكه كي آبدارچي خامنه اي باشد وگرنه مسئله هسته اي و ضديت با آمريكا به اتكاي روسيه در راست و چپ رژيم مشترك است٠ اينها به كمك جوسازيهاي حزب توده بعد از اشغال سفارت آمريكا بازرگان و بني صدر را از قدرت بيرون كردند٠ بازرگان به گفته حسينيان و محتشمي پور خار در گلوي خميني بود٠ هنوز هم نبوي و موسوي و محتشمي پور براي نهضت آزادي حق فعاليت سياسي قائل نيستند ولي بري موتلفه حاضر به همكاري هم هستند٠
دو نفر چپ دموكرات هم كه فهميده اند همكاري آنها با خط امام عليه ليبرالها به لحاظ استراتژيكي غلط بوده از طرف همين توده ايها كه نقاب هاي چپ بنيادگرا يا ملي بختياري يا چپ سوپرچپ يا ٠٠٠ به چهره دارند متهم به عدول از سوسياليزم و وادادگي در مقابل ليبراليسم مي شوند٠ يك عده عوامل سازمان امنيت هم زير همين پوشش اولتراچپ با شعار تند شمشيرشان را حواله بازرگان و يزدي و بني صدر و ٠٠٠ مي كنند٠
مشكل اساسي اين نيست كه چپ با ليبراليسم اختلاف اصولي دارد٠ مشكل اين است كه چپ ايراني با ارتجاع مذهبي تيغ كش اختلاف عملي ندارد و هميشه به عنوان بازوي ارتجاع سياه در كوبيدن مليون و ليبرالها از مصدق تا بازرگان و بعد از آن عمل كرده٠
حزب توده موسوي و نبوي را خودي ميداند ولي بازرگان و بني صدر را دشمن بشريت ٠ بحث اين نيست كه چپ ليبرالها را تاييد كند بحث اين است كه با آنها دشمني و ستيز نكند به همان اندازه كه با خط امام مثبت برخورد مي كند٠
امثال اين بوطاريان هم بروند كشكشان را بسابند بهتر است٠
ادبيات شريعتمداري و توده ايها در سال هاي ۵٧ تا ٦٠ فقط به تثبيت حاكميت مذهبي ضد آزادي كمك مي كند چه موسوي باشد چه احمدي

-- saghary ، Dec 9, 2009

این هنوز فکر می کنه جمهوری اسلامی و آخوند و خمینی حیثیت و آبرو داره و داره حرص اون را می خوره! مغز این آخوندها درست‌بشو نیست.

-- بدون نام ، Dec 9, 2009

saghary معلوم نیست چی می خواد بگه؟ با بهزاد نبوی رفتار ملایم شده بود که قلبش به این شدت ناراحت شده و نیاز به عمل جراحی پیدا کرده؟ با میردامادی و تاج زاده چی؟ جالبه که احمد زیدآبادی هم در انتخابات از کروبی حمایت می کرد و ایده آلش آوردن عبدالله نوری به انتخابات بود. ولی شما هنوز در توهمین و هنوز تفاوت میرحسین رو با احمدی نژاد و سپاه و خامنه ای درک نکردید. این چپ ها و کمونیست های فسیلی هم که گفتین فقط برای شما مهمند. در ایران کسی به حرف چند تا متوهم گوش نمی ده.
در پایان باید بگم شما یه عقیده منجمد دارین و براتون مهم نیست چی بر سر ایران و ملت میاد. نمی تونین درک کنین که باید قدم به قدم حرکت کرد. نمی خواین قبول کنین که جامعه ایران با موسوی به دموکراسی واقعی نزدک تر میشه و با احمدی نژاد دورتر. نمی فهمین که لازمه دموکراسی آگاهی مردمه و این آگاهی در شرایط سرکوب و خفقان و سانسور به دست نمی آد. ایران که یه روزه نمیتونه بشه فرانسه.


-- محمد ، Dec 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)