تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سفر اعلام‌نشده رابرت گیتس به افغانستان

همزمان با تاخیر در اعلام فهرست کابینه جدید افغانستان، وزیر دفاع آمریکا در سفری غیرمترقبه با حامد کرزی دیدار کرد.

هدف از این سفر، گفتگو درباره کابینه جدید و چگونگی مبارزه با فساد گزارش شده است.

این نخستین سفر رابرت گیتس پس از تشریح راهبرد جدید ایالات متحده و اعلام اعزام ۳۷ هزار سرباز اضافی از سوی آمریکا و کشورهای عضو ناتو است.


عکس‌ها از AFP

آقای گیتس در یک نشست خبری مشترک با حامد کرزی در کابل گفت نیروهای ما تا زمانی که افغانستان، «توانایی شکست دشمنان» را بدست آورند، در این کشور باقی خواهند ماند.

باراک اوباما هنگام تشریح راهبر جدید این کشور در قبال افغانستان، از اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی تا شش ماه آینده و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی تا یک سال و نیم دیگر سخن گفته بود.

مقامات افغان، تعیین زمان خروج نیروی آمریکایی را موجب تشویق شورشیان به «ادامه جنگ مسلحانه» به امید رسیدن به قدرت، عنوان کرده و خواستار حمایت دراز مدت شده بودند.

حامد کرزی، حضور رابرت گیتس در کابل را موجب اطمینان خاطر به ادامه مبارزه با تروریسم عنوان کرد و گفت که افغانستان به خاطر کمبود منابع، قادر نخواهد بود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده، نیروهای امنیتی‌اش را تکمیل کند.


کرزی ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های دو کشور برای مبارزه با تروریسم، به «نتیجه مطلوب» منجر شود و افغانستان بتواند به کمک جامعه جهانی و واشینگتن، توانایی‌های امنیتی خود را افزایش دهد.

گیتس در آستانه اعلام فهرست کابینه جدید افغانستان، بخشی از اظهاراتش را نیز به موضوع فساد در این کشور، اختصاص داد و گفت که آمریکا بر روند مبارزه با فساد در این کشور، «نظارت بیشتری» خواهد داشت.

کارشناسان، تاخیر در اعلام فهرست کابینه جدید افغانستان که قرار بود امروز سه‌شنبه به ولسی جرگه، مجلس نمایندگان معرفی شود را با افزایش «فشارهای» داخلی و خارجی به ویژه آمریکا بر حامد کرزی مرتبط می‌دانند.

کرزی با گزینش کابینه جدید باید از یک سو به وعده‌هایش به رهبران محلی که از وی در انتخابات حمایت کرده بودند، عمل کرده وضمن توجیه رقیبان انتخاباتی‌اش، به دغدغه‌های کشورهای منطقه توجه کند و از سوی دیگر، زیر فشار شدید آمریکا و متحدانش قرار دارد تا این انتخاب از میان افراد سالم و صادق صورت گیرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)