تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
رئیس سازمان حج و زیارت:

«مسائل داخلی تاثیری بر مراسم حج ندارد»

مصطفی خاکسار قهرودی، رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی گفت که مشکلات داخلی ایران، تاثیری بر مراسم «برائت از مشرکین» در حج نخواهد گذاشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای قهرودی با اعلام اینکه فضای حج امسال، در دو بعد «سیاسی و مدیریتی» با سال‌های گذشته متفاوت است، گفت که برگزاری مراسم برائت از مشرکین، «توجه و تلاش مضاعفی» می‌طلبد.

به گفته این مقام ایرانی، پیش از آغاز اعزام حاجیان ایرانی به حج تمتع، «مبانی اعتقادی» مراسم برائت از مشرکین به مقام‌های سعودی توضیح داده شده و «درباره جزئیات این مراسم هم توافق» شده است.


مصطفی خاکسار قهرودی، رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی

قهرودی اضافه کرده که هماهنگی کامل و رایزنی گسترده‌ای برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین با مقام‌های عربستانی صورت گرفته، اما تلاش‌های «مذبوحانه‌ای برای ایجاد شبهه و القای تشنج» میان دو کشور وجود دارد.

در ایران بیش از پنج ماه است که اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و نیرو‌های حکومتی با هرگونه تجمع معترضان به شدت برخورد می‌کنند.

معترضان در این مدت با استفاده از مراسم‌های سیاسی و مذهبی، اعتراض خود را نشان داده‌اند و قرار است در مراسم ۱۶ آذر نیز به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت، فضای سیاسی ایران را بر مراسم امسال برائت از مشرکین «بی‌‌تاثیر» دانسته و گفته است: «مردم ایران همواره گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.»

به گفته قهرودی، «این‌گونه مسایل کوچک هم در کنگره عظیم حج تاثیری ندارد.»

قهرودی، فضای سیاسی ایران را بر مراسم امسال برائت از مشرکین «بی‌‌تاثیر» دانسته و گفته: «مردم ایران همواره گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند»

اظهارات این مقام ایرانی پس از آن‌که روزنامه محافظه‌کار سیاست روز، نسبت به حضور معترضان به نتیجه انتخابات در مراسم برائت از مشرکین هشدار داد، ایراد می‌شود.

مراسم برائت از مشرکین، همه ساله یکی از موضوعات مورد اختلاف میان مقام‌های ایرانی و عربستانی در جریان مناسک حج است.

در مراسم حج سال ۱۳۶۶، درگیری میان حاجیان و پلیس سعودی، منجر به بروز تنش سیاسی در روابط ایران و عربستان شد.

در این حادثه، ۲۷۵ تن از حجاج ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حجاج دیگر کشورها کشته شدند.

حجاج ایرانی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ هر ساله تظاهراتی موسوم به برائت ازمشرکین در زمان حج و در شهر مکه برگزار می‌کردند که پس از حادثه حج سال ۱۳۶۶ این مراسم به صورت محدود در صحرای عرفات برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
عربستان: ایران حج را سیاسی نکند

نظرهای خوانندگان

اگر مراسم براعت میخواد بر گذار بشه که امیدوارم نشه..... مسئولین بعثه تظاهرات دانشجویان و بد گویی انها به ال سعود در تاریخ ٢/٩/٨٨ را جلوی سفارت یمن در تهران را بخاطر داشته باشند.اهسته ....... چون دل پری از ماایرانی ها دارند.

-- bahram ، Nov 24, 2009

رهبری ... زده اند که در ایران مشکلی نیست پس چرا لو می دهید، فردا ترا هم مثل کردان می کنند! آقای دکتر!

-- بدون نام ، Nov 24, 2009

پدرجان،
بیدار شو، اینچنین نیست! دیر زمانیست که اوضاع داخلی ایران جهانی شده است
حال تمامی مردمان در سراسر جهان در نفی دولت برآمده از کودتا، کشتار مردم در خیابان ها، شکنجۀ اسیران دربند و مثله کردن آنها مرثیه ها دارند.
باور بفرمائید طشت رسوایی حکومت چنان از بام برزمین افتاده که مراسم حج را هم مفری نیست! و این تازه آغاز ماجراست...

-- زروبای یونانی ، Nov 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)