تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران پاسخ مذاکرات وین را داد

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که پاسخ مذاکرات وین را به طرف‌های غربی داده‌اند و در صورتی که غرب در زمینه تامین سوخت هسته‌ای، «تضمین‌های عینی» ندهد، تهران «گزینه‌های» دیگری را مطرح می‌کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، امروز سه‌شنبه در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران از ارائه پاسخ ایران به پیش‌نویس توافقنامه وین خبر داد و گفت که غربی‌ها نیز این پاسخ را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست، ارائه تضمین صد درصدی برای تحویل سوخت به ایران را «حد» مورد نظر تهران در رابطه با مذاکرات وین عنوان کرد.


رامین مهمانپرست

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، «هیچ اختلاف نظری بین مسئولین ایرانی در خصوص تامین سوخت رآکتور تهران وجود ندارد.»

سعید جلیلی نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران آماده ادامه مذاکرات پیرامون بسته پیشنهادی خود با طرف‌های غربی است، اما «آنها ظاهرا دچار یک سری بحث‌هایی در درون خود هستند و آمادگی لازم را ندارند.»

مهمانپرست، ارائه تضمین صد درصدی برای تحویل سوخت به ایران را «حد» مورد نظر تهران در رابطه با مذاکرات وین عنوان کرد

به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی، اگر غرب نتواند سوخت مورد نیاز را آن‌طور که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند، تامین کند «برگ دیگری بر بی‌اعتمادی» تهران افزوده خواهد شد.

وی در عین حال اظهار داشت که بحث تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، موضوعی «تجاری» است و ارتباطی به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ ندارد.

جلیلی افزود ایران برای ادامه مذاکرات تهران و غرب درباره «نگرانی‌های مشترک» آماده است.

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران، نیازمند سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده که روسیه با دریافت اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد ایران، سوخت مورد نظر این رآکتور را تامین کند.


سعید جلیلی

ایران هفته‌ها پیش از این در وین با نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه درباره نحوه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران وارد مذاکره شده بود.

علی باقری، معاون دبیر شوراى عالى امنیت ملى نیز روز گذشته گفته که ایران با «اصل خروج» اورانیوم مخالف نیست، اما منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته از مخالفت مقام‌های تهران با خروج اورانیوم خبر داده است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی است که از غرب خواسته که در زمینه تامین سوخت هسته‌ای به تهران «تضمین» بدهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر سوخت مورد نیاز رآکتور تهران بعد از انقلاب هم خریداری شده ، خرید مجدد آن هم نباید مشکل باشد . ربط دادن این موضوع به دعوای غنی سازی که سالها ادامه داشته فقط میتواند بازی جدید باشد .

-- بدون نام ، Nov 24, 2009

شما که تضمینهای غیبی دارید، چکارتان به تضمینهای عینی ست! رهبرتان که رهبر مسلمانان بل مومنین جهان است... کردند که « غرب و خصوصا آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» ایشان هم مستضهر و پشتشان آتشین به آتش غیب و امداد غیبی بود! و البته شما با مردم ایران کاری کرده اید که غیر از مرگ شما چیزی نمی خواهند! اگر چه فعلا خود داری می کنند و خواهان بکاری گیری این مرگ نیستند ولی تجاوزات شما به مرد و زن و دختر و پسر از هر دست و بوسیله ی پاسداران و اطلاعاتیان و بسیجیان و نیروهای انتظامی و برادران لبنانی و حماس فلسطینی امان ما مردم را بریده است.
سلام بر دو شهید بزرگ ایرانیت
داریوش و پروانه که در میان شهیدان جاودانه ی دیگر می درخشند.
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Nov 24, 2009

ترس سراسر ارکان نظام ولایت را گرفته است! آنها از سر ترس به «طرف » روسی خود چنان باج می دهند که کفش آدم هم تیر می کشد چه برسد به موی بدنش! آنها مثل میر غضب نازپروده که بدست میرغضبی گردن کلفت از خودش بیفتد با روسها حرف می زنند و به او تعارف می کنند! این مطلب را که از جای دیگری کپی کرده ام را بخوانید و برای دیدن لپ های سرخ این نماینده ی رانت خوار جمهوری اسلامی به اصل مطلب هم بروید و آنرا ببینید:

به رغم تأخیر چند باره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تجمید از عملکرد طرف روسی در بوشهر می‌گوید که در موضوع نیروگاه بوشهر، روس‌ها حتی فراتر از تفاهمات عمل کرده‌اند و «در این باره مشکلی با آنها نداریم».

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه با بیان اینکه «کارمان به طور خیلی خوبی با روسیه جلو می‌رود» اضافه کرد که فعالیت در نیروگاه بوشهر طبق «تفاهمات ایران و روسیه در وین» در حال پیش‌روی است.

آقای صالحی به جزئیات «تفاهمات وین» در مورد فعالیت نیروگاه بوشهر اشاره نکرده، اما تصریح کرده است که روسیه حتی فراتر از تفاهمات میان دو کشور فعالیت می‌کند.
...

-- بدون نام ، Nov 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)