تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
معاون دبیر شوراى عالى امنیت ملى:

«ایران با خروج اورانیوم مخالف نیست»

علی باقری، معاون دبیر شوراى عالى امنیت ملى می‌گوید که ایران با «اصل خروج» اورانیوم مخالف نیست و این کشورهای غربی هستند که «آمادگى لازم براى ادامه گفتگو‌ها» با تهران را ندارند.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری مهر، آقای باقری در جمع تعدادى از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى گفته که «مسئله اصلى، مشکلات درونى طرف مقابل است و نشست بروکسل نشان داد که طرف مقابل، قادر به رسیدن به جمع‌بندى مشخص نیست.»

اظهارات این مقام ایرانی در شرایطی ایراد می‌شود که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته اعلام کرده بود جمهوری اسلامی به طور «قطعی» اورانیوم به خارج نخواهد فرستاد، اما درباره نحوه تبادل سوخت حاضر به مذاکره است.


اما باقری، یک هفته پس از مواضع آقای متکی، با اعلام اینکه ایران مخالفتی برای خروج اورانیوم خود ندارد، گفته که تهران، درباره «نحوه خروج» با طرف‌های غربی بحث دارد.

به گفته معاون دبیر شوراى عالى امنیت ملى، ایران در شرایطی با مبادله سوخت موافق است که طرف‌های غربی برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران «تضمین صددرصدی» بدهند.

روز گذشته نیز علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود غرب باید در زمینه تامین سوخت هسته‌ای به تهران «تضمین» بدهد.

آقای سلطانیه افزوده که با توجه به پیشینه «بی‌اعتمادی» ایران به غرب، تهران نیاز دارد که «تضمین‌هایی» از کشور‌های غربی بگیرد.

«مسئله اصلى، مشکلات درونى طرف مقابل است و نشست بروکسل نشان داد که طرف مقابل، قادر به رسیدن به جمع‌بندى مشخص نیست»

ایران برای ادامه فعالیت رآکتور تحقیقاتی تهران، نیازمند سوخت هسته‌ای با غنای ۲۰ درصد است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد که سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه با دریافت اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد ایران، سوخت مورد نظر این رآکتور را تامین کنند.

تهران تاکنون پاسخی رسمی به این پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی در روز‌های گذشته به صورت شفاهی گفته‌اند که تهران اورانیوم خود را خارج نخواهد کرد و گزینه اصلی آنها خرید سوخت از کشور‌های دارنده آن است.

قدرت‌های غربی امیدوارند تا با خروج بخشی از سوخت هسته‌ای و فرآوری آن در کشورهای دیگر، از نگرانی‌های آن‌ها در زمینه استفاده‌های نظامی از فناوری هسته‌ای توسط ایران، کاسته شود. ایران این نگرانی‌ها را «بی‌پایه» می‌داند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به این پیشنهاد ، کشور‌های غربی را متهم به «فریبکاری» و تلاش برای «محروم» کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا با استقبال از این پیش‌نویس، از تاخیر ایران در ارائه پاسخ نهایی انتقاد کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)