تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار موسوی درباره نحوه حذف یارانه‌ها

میرحسین موسوی، نسبت به عواقب اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بدون یک برنامه‌ریزی «جامع» و به دور از نظارت مجلس شورای اسلامی هشدار داد.

آقای موسوی امروز شنبه در دومین گفتگوی ویدویی با وب‌سایت کلمه گفت که به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده، «بدبین» است.

به گفته نخست وزیر پیشین ایران، دولت در این لایحه تلاش کرده که «درآمد ناشی از بالا بردن قیمت حامل‌های انرژی را به صورت کلی و در یک سر فصل کلی در اختیار بگیرد.»


به اعتقاد موسوی، این اقدام دولت، منجر به «آشفتگی و فساد گسترده در جامعه» خواهد شد.

بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به خاطر بروز برخی اختلاف‌ها میان نمایندگان مجلس، چندی پیش به کمیسیون ویژه بازگردانده شده است.

این لایحه در شرایطی به این کمیسیون ویژه فرستاده شده است که مجلس بخش عمده‌ای از آن را تصویب کرده بود.

موسوی با هشدار نسبت به در اختیار گرفتن تمام درآمد‌های ناشی از حذف یارانه‌ها از سوی دولت، از مجلس خواست که با «حداقل نظارت»، مانع از «عامه‌پروری» دولت شود

محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه اقتصادی دولت نیز روز گذشته، از توافق دولت و مجلس به منظور انتقال درآمدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها به حساب «سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها» خبر داده است.

براساس این توافقنامه که باید در صحن علنی مجلس تصویب شود، درآمد‌های ناشی از حذف یارانه‌ها ابتدا به حساب خزانه و بعد به این سازمان منتقل خواهد شد.

آقای موسوی با هشدار نسبت به در اختیار گرفتن تمام درآمد‌های ناشی از حذف یارانه‌ها از سوی دولت، از مجلس ایران خواست که با «حداقل نظارت»، مانع از «عامه‌پروری» دولت شود.

نخست وزیر پیشین ایران همچنین گفت که اگر این بودجه از نظارت دقیق مجلس خارج بماند، نتیجه «حاکم شدن سلیقه شخصی و ریخت و پاش فراوان» است.

موسوی معتقد است که «نرخ تورم بالا فایده این برنامه‌ را از بین می‌برد و ما را با وضعیت خطرناکی مواجه می‌کند»

وی در عین حال اظهار داشت که به اجرا گذاشته شدن بدون برنامه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، «ذائقه مردم را تلخ» خواهد کرد و ممکن از مشکلات اساسی «امنیتی، اقتصادی و اجتماعی» در کشور ایجاد کند.

به گفته موسوی، «نرخ تورم بالا فایده این برنامه‌ را از بین می‌برد و ما را با وضعیت خطرناکی مواجه می‌کند.»

انتقاد از حوادث روز ۱۳ آبان
میرحسین موسوی در بخش دیگری از این گفتگوی ویدیویی، از حوادث روز ۱۳ آبان انتقاد و حضور نیرو‌های امنیتی در این روز را «لشکر کشی عظیم» علیه مردم توصیف کرد.

این نامزد معترض به نتیجه انتخابات گفت که هدف از آرایش نیرو‌های نظامی در این روز که در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است، «ترساندن» مردم بود.

وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی، نباید از حضور مردم در خیابان‌ها بترسد و کشوری که به نام اسلام اداره می‌شود، نباید از راه «ترساندن» مردم اداره شود.

موسوی همچنین گفت که «ما از اصولمان برنمی‌گردیم و به هر هزینه‌ای که لازم باشد تن می‌دهیم و تحمل می‌کنیم.»

موسوی اظهار داشت که جمهوری اسلامی، نباید از حضور مردم در خیابان‌ها بترسد و کشوری که به نام اسلام اداره می‌شود، نباید از راه «ترساندن» مردم اداره شود

روز ۱۳ آبان، معترضان به نتیجه انتخابات، همانطور که از پیش اعلام کرده بودند، با حضور در خیابان‌های منتهی به سفارت سابق آمریکا در تهران، علیه دولت محمود احمدی‌نژاد شعار‌هایی سر دادند که با دخالت گارد ویژه پلیس، این تظاهرات به خشونت کشیده شد.

پلیس چند روز بعد اعلام کرد که در این تظاهرات، ۱۰۹ نفر را بازداشت کرده که تعدادی از آنها در همان روز آزاد شده‌اند و مابقی را تحویل مقام‌های قضایی داده است.

نخست وزیر پیشین ایران در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «انقلاب اسلامی اتفاق افتاد که به مردم شهامت بدهد.»

او گفت که «انقلاب شده که ما به اصول پایبندی داشته باشیم.انقلاب شده که ما شجاعت داشته باشیم و آزادی را به عنوان یک اصل و خواسته فطری انسان دائم بخواهیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من این هشدار خیلی‌ هم بجاست چونکه دولت منتصب و غیر مردمی در اجرای این امر سر در گم و بیکفایت است. مجلس هم که در حال حاضر نیمه دولتی، در چنگ کودتاچیان است و عملا دستش بسته است و باید با ساز سرداران سپاه برقصد. احمدی نژاد هم که برای مجلس نقش محمد علی‌ شاه قاجار عمل می‌کند. به هر حال طرح یارانه‌ها باید عملی شود اما در زمانی‌ که یک دولت مردمی سر کار باشد و در یک رفراندم آزاد و دور از سلطه رهبر خودکامه و شورای نگهبان صورت گیرد.

-- حکمت ، Nov 22, 2009

آفرین بر منطق، بصیرت و موقعیت شناسی میر حسین

-- بدون نام ، Nov 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)